Ost!
Reklamen säger att hålen i osten är godast!
Gillar Du ost ?
Ost är gott o bra tycker jag,med tomat på mums…
Lena.P är jag i verkliga livet.
Ja men inga lagrade eller starka ostar. Numera äter jag nästan aldrig hårdost eftersom jag äter för mycket av det och går upp i vikt. Jag tappade 2 kg direkt när jag gick över till att enbart äta mjukost.
Min absoluta favoritost alla kategorier var Raketost. Senare fanns en variant av samma ost som hette Puckost, men den är också borta nu.
Jag gillar Edamer, Billinge, Drabant, Herrgård, röd hushållsost. Nu när jag inte äter hårdost är min favorit Lyckans ost med räkor. Den säljs inte härute på bygden längre så jag bunkrar när jag är i stan.
Gillar ost jättemycket, men kan inte äta det så mycket eftersom det gladeligen sätter sig på höfterna. Jag har svårt för blå- och grönmögelostar, men i övrigt så gillar jag nästan allt
Jag gillar ost i måttliga mängder och ost har jag fått äta de två senaste veckorna så det räcker och blir över. Här i Schweiz äts det myyyycket ost. Har köpt några som jag ska ta med hem.
Låter gott alla!
Ost i maten är också mums! 
Jag äter för mycket ost och jag äter dagligen så jag måste byta ut den mot något annat men vad?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Tycker inte om ost när den skivas o läggs på smörgås. Men ost i mat och mjukost gillar jag.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
#6 Mese kanske?!
# 8
Vad är mese ? 
#9 I Cristines och mina hemtrakter säger vi mese istället för messmör

# 10
Tack…har aldrig gillat messmör…
#11 Jag gillar mese om jag får det på tunnbröd! Mums!
Jag är "ostoman"
.
Tycker mycket om all sorts ost, utom hushållsost som är ganska smaklös.
Zabelle
Jag älskar ost! Alla sorter! Fast kanske inte smältost, tycker det klibbar fast i gommen.
Mina favoriter är lagrad Grevé, Edamer, Emmentaler, Brie och en riktigt fin Gorgonzola!
Väste´bo´tt´n
är en favorit sedan barndommen
Viking o 1878.västsvenska lagrade lokala specialiteter är oxå ok 
..flera brier,cambonzola..manchego(?stavning) förhöjer livet,
mozzarella grillad i en macka åt jag igår.. !!
stekt halloumi *aah*
på din fråga:ja.
penke
#10 Jag gillar messmör, det var egentligen det enda pålägg jag fick som barn eftersom det var billigt.
Men det är starkt och om jag äter för mycket av det får jag frätsår i munnen och magen blir bubblig.
#14 Jag är precis tvärtom, gillar inte torra eller starka ostar, så lagrade sorter äter jag inte och inte heller mögelostar eller såna danska som luktar fotsvett.
Min fru köper ibland såna små delikatessostar, små trekantiga i foliepapper i en rund ask. Jag har aldrig klarat av någon enda av de ostarna, inte ens Philadelfia kan jag med.
När jag bodde i Frankrike hade vi en specialaffär med ostar inte så långt från hemmet, de hade långt över 200 och jag hade gett mej sjutton på att prova mej genom alla men nu blev det inte så eftersom jag hittade favoriter men jag kom ganska långt.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag gillar ost! Både på mackan och "i bare"…Lite senap på osten är en variant på ostmacka som jag gillar.
En gammal skogvaktare bjöd mig på en annan variant på att äta ost en gång, det var ostbitar i tärningsstorlek som man stoppade i kaffekoppen, tog upp med skeden, tuggade och sköljde ner med starkt kokkaffe.
"Ostakaffe" kallade han det, och det var både gott och mättande.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#18 Det där är ju samekaffe, eller lapp-fika!
De saltar kaffet eller lägger ost i det.
Förekommer mycket norröver.

Älskar ost. Främst mögelost och vällagrade sådana - men allt i ostväg slinker ner…
En favorit är ost med smörgåsgurka på knäckebröd!
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
#19 Ahaa…han hade jobbat norröver i sin ungdom. Men han körde osaltat! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag älskar ost, grevè är en favorit,en dubbel rågi med ost emellan mums.
Så finns det många goda tubostar tex hummer & krabbost, baconost är inte dum den heller.
" Var nära naturen - var när dig själv "
Jag älskar också ostar av alla de slag.
Favoriten är en riktigt lagrad Grevé, olika mögelvarianter, kittostar, brievarianter och mycket mer.
Det finns dock en sort som jag inte klarar alls och det är getost. Framför allt Chevre. Fy attan.
/Maria
jag älskar också ost. Särskilt de där som flyter ut i rumsvärmen. Brie och camembert, men också dem med lite krut i. Blå- och grönmögel eller vitlök eller svartpeppar… jösses jag kunde hålla på hela natten och räkna upp alla ostar jag älskar 
Jabb en till som älskar ost. Men allergin tvingade mig sluta att äta ost vad jag mest tycker om. Gorgonzola och andra mögelostar.
Men näst gott är danska ostar. Svarta Sara, Gammel Ole mm. Men de luktar ganska starkt och är jobbiga har i kylskåpet. Det finns andra goda starka ostar utan lukt. Jag gillar även stäkt Halloumi. 
Min bror hade köpt någon specialost som förmodligen var "gamle Oles farfar"
för det luktade skit i hela köket men osten var god
/Maria
#26 Ha ha!
Kommer att tänka på när min pappa hade varit i Sydfrankrike och köpte hela djäkla bakre utrymmet i bilen full med ost.
Han bilade hem, så osten skulle få mogna på sig i värmen.
När han kom hem, öppnade han stolt bakluckan: Se här! - och en obeskrivlig stank av gamle Oles mumie eller liknande, vällde ut.
Ugh!
#27 Hahaha
Bra att veta vad det handlar om INNAN. Annars kan man ju bli helt förskräckt.
Tänk om han blivit stoppad i tullen. Han hade säkert fått åka oavsett….kanske så man ska göra om man vill smuggla
/Maria
Ja Gamle Ole har väl hela släkten bland med ostar.
Men många år sedan räckte till Svarta Sara att jag fick min, då 13 åriga son, att städa sitt rum från tak till golvet. Men han blev snopen när s..t lukten ändå var kvar.
Den var kvar så länge jag hämtade bort en ostbit vad jag hade gömt i hans rum. Då fick jag höra. "Morsan du är slug du".