Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettfritid-och-hobby
Läst 5121 ggr
Cristine
0

Ympa

Har du ympat någon gång? Jag tycker det låter roligt att kunna ha flera t.ex äppelsorter på samma träd. Då blir det väl olika färg på blommorna också, eller…

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[peter54]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en bok om ympning och jag har testat några gånger, men resultaten har varit varierande från nöjaktiga till katastrofala. Jag är inte bra på det helt enkelt.

Jag har en kompis som är duktig på att ympa, så i vårvinter ska jag be honom komma hit och ympa på "riktiga" Åkerö-ympar från grannens över 100 år gamla träd på mitt moderna Åkeröträd som inte ger äkta Åkeröäpplen.

Äpplena ser nästan ut som Åkerö och ibland känner man en anstrykning av smaken, men om man sparar dem blir de "blöta" inuti, ungefär som Transparant Blanche eller Oranie. Det ska inte ske med Åkerö.

[Asta]
0

Visst är det häftigt. Finns till och med sådana att köpa. Se tex här hos Grännaväxter

Cristine
0

Jag vet inget om äpplen så jag måste sätta mej ner och studera.

Tack för tipset Asta.Glad

Anders 50
0

Jag har ympat en hel del, har lärt mig av en duktig morbror. Jag började träna på vildapelträd som det finns gott om här på gärdena, och det gick bra.

Sedan tog jag hem små plantor av vildapel, de ska vara väldigt bra som grundstammar till nya träd, och planterade i trädgården. när de rotat sig så kapade jag dem på en meters höjd och satte två ympar i kapsnittet.

Det lyckades bra och resulterade i tre fina äppelträd. Synd bara att älgarna skötte om beskärningen av dem i deras ungdom. Det tog några år att forma om dem.

Så här ser de ut nu.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anders 50
0

Jag har även satt några ympar av Amorosa (en röd variant av Aroma)

i det gamla äppelträdet av okänt sort.

De blev så här röda och fina förra året.

Anders 50
0

Värst vad bilderna blev små…klicka på dem ett par gånger så syns det bättre!

Cristine
0

Så roligt Anders när man kan göra det själv och det ger resultat Och så roligt se två olika sorter  växa tillsammans.Glad

[peter54]
0

Vårt Åkeröträd är 15 år och ser ut så här. Jag har vägt ner grenarna så att man ska slippa klättra på stegar för att plocka frukten.

[peter54]
0

Jag har gjort likadant med vårt familjeträd som har tre sorter. Det är mycket äpplen av all tre sorter, men en sort är det extra mycket av så grenarna når nästan marken.

Åsa S
0

Jag har också ympat, mina träd är faktiskt tillverkade av mig från början med köpta grundstammar och lite ympkvistar. Ett av träden har jag fortsatt ympa i så jag har några sorter i det, det är dock en lite mer svagväxande grundstam så det blir ju aldrig jättestort = jag kan inte sätta in hur många sorter som helst. Nackdelen med att ha många olika sorter är dock att trädet ofta blir ganska fult och ojämnt olika sorter har ju olika växtsätt och växtkraft.

Cristine
0

Väldigt intressaant att få se era bilder.

Anders 50
0

#9 Det är bra att göra så som du gjort med grenarna, det blir mer frukt också då.  Varför, är jag inte hundra på..