Världen
Vilka tankar man har ibland…Hur kom världen till ?
Svår fråga, någon som har en teori ?
_ETT_ snabbt svar i farten..
enl. Maya så beställde en grupp ..varelser ..forskare ,Vårt universum för 16.3 miljarder år sedan(tror det var siffran de kom fram till för länge sedan) att ha som nyfikenhetsobjekt..
en del menar att de ska utvärdera rubbet om ett o ett halft år( dec 2012) antingen kassera forskningsförsöket eller .om de får mer anslag(?) fortsätta,i en ny inriktning (?)
ngt fritt o förkortat återgivet
det tycker jag är en intressant o kul förklaring
bland flera.. :- )
penke
Hur just vår värld kom till lär väl forskarna känna sig ganska säkra på (tror jag i alla fall), med Big Bang och så. Min fundering brukar väl istället vara Universum.
Men min teori är att Universum alltid funnits och aldrig tar slut. Min teori är också att det är därför vi uppfinner religioner, för våra sinnen kan inte förstå så stora saker (som att någonting alltid funnits och aldrig tar slut) så då förenklar och förklarar vi det för oss själva med hjälp av gudar.
#1 Den teorin har jag inte hört förr…den var bra! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag brukar undvika att tänka på sådana här saker. Hjärnan räcker inte till för att begripa dem!
Jag tror inte att universum alltid har funnits och aldrig tar slut. För mig är det en "omöjlig" tanke eftersom den , precis som idén om en gud, bra ger upphov till nya frågor som är ändå svårare att besvara.
Då uppstår exempelvis frågan -vad är alltid och hur länge är det? Jag kan inte tro att det finns någonting någonstans som inte har en början och ett slut.
Idén om en skapare, gud, kan jag inte acceptera eftersom då följer omedelbart frågan -vem eller vad skapade gud? och vem eller vad skapade den som skapade gud osv i all oändlighet.
För min del betyder det att Big Bang skulle vara rimlig, men att expansionen av universum har ett slut, precis som när man spränger någonting och alla småbitar far iväg, men allting måste falla tillbaka
Fallet tilbaka tar ungefär lika lång tid som expansionen och för universums del blir det kanske en ny Big Bang fast som implosion när all materia möts igen.
I princip håller jag med Bergspuman i att detta är för stora saker att omfatta med sin begreppsförmåga, men jag funderar ändå en hel del på sånt.
Jag tänker på frågor som -vad finns bortom universum?
Hur mycket kan det expandera innan det liksom tar stopp?
Finns det andra universum utanför det vi befinner oss i?
#4 -precis det jag menar, då förenklar det att säga att en gud har fixat allting.
#5 - du bekräftar precis det jag menar. Vår hjärna kan inte hantera alltid eller överallt, alltså måste vi hitta rimliga förklaringar. På något sätt. Men det är bara min lilla teori. Det är högst otroligt att någon av oss kommer att få veta hur det egentligen är.
Måste man veta?
/Maria
# 7
Nej…och vi får nog aldrig veta