* Flugan!!!
Flugor har vi..O det tar mig i mot o ha ihjäl dom.För jag tycker dom har rätt o leva dom med..
Men!!!! jag kan bli helt skogstokig-galen o gå lös med flugsmällan o skrika.-""Nu har ni bett om krig!!!O då försvinner vad enda fluga.När jag har smäcken i handen..-Är dom så Intelligenta???
Så att dom har vett på o sitta o trycka när jag har flugsmäcken i handen??
Hur har du det med dina små djur som har valt att bo hos dig??
Lena.P är jag i verkliga livet.
*Fniss* jo jag öppnar alla fönster så flyger de ut.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Här gås det lös med flugsmällaren. Har haft så mycket flugor sista dagarna. O envetna är dom.
# 1 Inte flyger mina ut när jag öppnar fönstret, det kommer in fler. 
Har även flygmyror dom tar jag död på med myrr. Dom sista tre åren har vi haft många, som kommer in i sovrummet från golvet någonstans.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Visst försvinner de när flugsmäcken kommer fram!
Men när kriget väl börjat så brukar man hitta dem.
Fast det kvittar egentligen hur många man slår, det är lika många en stund efteråt.
Det verkar som det ska vara ett visst antal inomhus på sommaren!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

De har rätt att leva så länge de inte inkräktar på mitt trerritorium. Basta!!!
De har ingen uppgift att fylla inne i ett hus. Där är de varken asätare eller fågelföda - bara irriterande parasiter med kalla fötter!
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Flugorna på torpet (granne med hästgård) är ett gissel och vi slår sönder ett antal flugsmällor varje sommar.
här hemma är det det de uräckliga mördarsniglarna som förpestar tillvaron i hundratal. man kan inte sitta på uteplatsen i mörkret med mindre än att man får dra upp fötterna från golvet. annars har man dem snart nafsandes i tårna 

#5 Sniglar!!! bläääurk… Ryser. Minns fortfarande det vedervärdiga hotet om att få en snigel i ögat om man inte betalade tv-licensen. Hu!
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Vi har oftast inte så många flugor inne. Bor ju inte i närheten av djur. Men ibland dyker det upp någon. Idag har en fått sätta livet till. Kunde den bara låta bli att klättra på mig hela tiden hade den gärna fått flyga omkring härinne.
# 5 Dom äckliga krypen har vi också. Har köpt olika medel men inte jag blir av med dom. 
Men nu läste jag att järnsulfat som är för att bli av med mossa i gräsmattan tar död på dom. Gräsmattan blir svart där mossan försvinner men det grönskar igen.
Ska testa. Hellre en svart gräsmatta ett tag än hundratals mördarsnigler. 
ja jag vet. jag har en flaska. men den är dyr och tomten är stor 
# 9 Järnsulfat kan köpas på lantmännen (granngården) i säckar dom är inte så dyra. Antingen strör man för hand eller om man har en spridare och kör med. 
Nästan inga insekter alls här och inga mördarsniglar,kan inte säga varför..inte heller några fästingar. Nu får jag göra som Penke och "ducka" he he.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Nja, jag har nog inte mycket till övers för flugor. Rätt att leva har de förstås, men inte min tillåtelse att sprida bakterier och sjukdomar i vårt hem.
Därför får de flugor som dristar sig in här möta döden någon dag tidigare än vad den naturligt skulle göra.
Jag har tre bra flugdödarmetoder. Smällan är ju bäst, men man har den inte alltid till hands. Då kan man prova "springmetoden" eller "Morametoden".
Båda bygger på hemvetenskapliga studier av flugors beteende.
Springmetoden bygger på att en fluga måste hoppa för att kunna starta. Det betyder att flugan inte kan starta medan den går, utan den måste stå stilla för att kunna göra upphoppet som inleder starten. Därför väntar man med att slå flugan med handflatan tills den har börjat gå. Funkar alltid om man gör rätt.
Morametoden kommer ifrån Mora och den bygger istället på det andra säkra i flugans beteende, dvs upphoppet. Flugor är snabbare än vi i alla lägen. Därför hinner de hoppa upp och börja flyga om vi rör handen/händerna för att slå den när flugan sitter stilla.
Denna sanning utnyttjar man till sin fördel genom att göra som följer: Håll händerna som om du skulle applådera ungefär 20 cm ifrån varandra och cirka 15-20 cm ovanför flugan. Slå ihop handflatorna. Flugan har under tiden dina händer rör sig mot varandra hoppat upp och börjat stiga rakt in emellan handflatorna och är nu ett minne blott.
Detta är inget skämt, utan fullt seriöst och sanningsenligt. Det funkar. 
När det gäller mördarsniglar. Enda jag hört som är naturlig fiende till dom är myskankor.
Så har ni möjlighet att ha ankor på tomten så försök hitta nån som hyr ut över sommaren.
Det är säkert en bra idé, men det funkar tyvärr inte hos mig som inte är hemma hela sommaren 
# 13 Då blir det ju en massa ankbajs att trampa i. 
Maggan va synd. Har du nån granne du kan gå ihop med. Du står för kostnaden av hyra och det foder dom behöver och dom står för skötseln.
Finns ju nematoder man kan köpa nånstans (via norge?) och vattma med, vet inte om det blivit godkänt i sverige. Läste på löpsedeln för nån vecka sen om att det ska kommit nåt nytt medel mot dom. Men inte läst vad det gällde.
Annars enda tipset är väl att se till att inte ha nå marktäckande eller lågväxande utan att allt har en liten stam för då har dom inget skydd.
Har inga själv idag, men dom börjar finnas i området så om nåt år så får nog jag börja kika på olika alternativ.
AnnL frågan är vad du helst vill ha. Nåt du ser och kan undvika eller förstörda rabatter/odlingar. Dessutom blir det ju utmärk gödsel för gräsmattan.
j.Oj vad det finns många små djur.Flygmyra, Sniglar..
Sniglar där går gränsen för att vara djurvän
.
Men som ni säger..man slår flugor o det blir bara fler..För då kommer släkten o skall hjälpa till med..Önskar att jag hade haft så lätt som Cristine. Bara o öppna fönstret..Men då som någan sa.Kommer det ju in hundra till..
ja denna fina goa sommar..vad jag njuter när jag far runt med smäck.
O på kvällen så sitter jag i ett nät, för att inte Den lilla goa myggan skall äta på mig..ja sommar sol o bad..
Peter!!!jag kan inte.Eller så fodras det mycket övning..Med Klappa händerna metoden..
Mysanka
Lena.P är jag i verkliga livet.
ALLA djur har väl rätt att leva ? 
#19 Jovisst är det så, men den som exempelvis har ett häftigt utbrott av hakmask i tarmarna önskar nog livet ur hakmaskarna ändå, så det måste ju finnas nyanser.
När det gäller mygg, getingar, flugor, myror, fästingar, knott, broms osv, går det ju inte så bra att värdera dem som enskilda individer och jag för min personliga del måste ju erkänna att jag har mycket lite till övers för en enstaka mygga, även om jag förstås respekterar artens livsberättigande.