Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: hus-och-hem
Läst 816 ggr
[Asta]
0

Nu sover vi snart gott

Idag har vi varit och beställt oss nya madrasser. Något som vi pratat om i bara några år. Maken säger sig vakna mörbultad varje morgon och själv får jag ont i ryggen emellanåt. Men idag blev det gjort! Bara så där. Och rea hade de också utan att vi visste om det. Inte illa.

Så om fyra veckor får vi hem dem och DÅ ska vi sova gott!

Har ni madrasser och sängar som ni är nöjda med? Det är viktigt att sova gott.

Bergspuman
0

Ja! Jag har en medelmjuk resårbotten från IKEA som jag köpte 1997, den är jättebra. Eftersom jag har ryggproblem, har jag köpt en ganska tjock bäddmadrass på ca 8 cm, den var rätt dyr. Dessutom investerat i en Tempur-kudde.

Men ibland vaknar jag i alla fall och har ont i ryggen… men det beror nog snarare på att min rygg är sådan att den inte klarar ensidig belastning, dvs. jag kan inte hålla på med en och samma rörelse, vare sig jag sitter, står, går eller ligger, något längre tag.

Maria
0

Så märkligt att du tog upp detta.

Vi har kvar våra resårbottenmadrasser som är jättebra men däremot så köpte vi nya bäddmadrasser förra veckan. En form av tempurvariant och jag börjar vänja mig.

De formar sig underbart efter kroppen. Tycker bara att de har varit varma men enligt tillverkaren så ska de regleras efter kroppens värme men det har ju varit väldigt varmt inne denna veckan.

Du får skriva och berätta Asta när du får dina nyaGlad

/Maria

Bergspuman
0

Tempur är en vanesak. Det tog tid innan jag tyckte kudden var skön, först kändes det som betong - sover man verkligen bekvämt på en sådan här kudde??? tänkte jag. Men nu kan jag inte vara utan den! Och jag tar t o m med mig den på resor ibland.

[Asta]
0

Lovar att berätta när det blir så dags.

En Tempurkudde. Är det en sådan som är formad så att där är liksom ett nackstöd?

Bergspuman
0

Jaa, det stämmer. Man skjuter in en upphöjd del under nacken. Väldigt skönt!

chik
0

asta.vad bra.Med nya madrasser.Det är ju bara en sådan viktig sak som vi inte bryr oss om.Konstigt tycker jag..Dyrt tycker många.-O det är det ju.Men vi ligger ju där ca 7timar om dygnet..

Sen kan man köpa sig en bil för flera hundra tusen som man kanske använder någon timma varje dag..konstigt hur vi tänker.

Ja vi har goa sängar…japp..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Anders 50
0

Jag har testat mycket i madrass/bäddmadrass vägen, har både tempur madrass och kudde. Men kroppen bryr sig inte om vad den ligger på, den säger ifrån efter några timmar ändå.

Just nu har jag en bäddmadrass (kanske samma som bumbleboo?) som är lik tempur och den är inte helt fel…

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Asta]
0

#5 - då är det någon sådan som maken har. Med den kudden snarkar han inte alls lika mycket.

[peter54]
0

Vi har en ganska mjuk madrass som vi faktiskt planerar att byta mot en hårdare.

Tempur har jag provat en gång, med katastrofala följder. Den bästa förklaringen varför är att ni som har en sån - prova att vända er i sängen utan att vidröra någonting med kroppsdelarna nedanför knäna.

penke
0

jag fick tummen ur för några veckor sedan,
efter att ha velat i över ett år..
(oki,inte hunnit)

noterade redan tidigare i sommar,att det är ..flera tillverkare som har kampannjer ..
  min tidigare var en resårmadrass frå IKEA,tunn bäddmadrass(bytt)
och 15 års garanti,den stämda ganska bra… …Skäms

120 bred,så man behövde vara vänner innan man somnade…Glad 

tempur är säkert ..bra,jag har jobbat med en konkurerande madrass
den tycker jag bara var ..svampigt..kletig,formade sig efter o "låste"..

nu har jag en ny IKEA,några snäpp flottare..och tjock bäddmadrass
(oxå ohemult dyr,men..) organisk o naturlig överallt…
resårmadrassen är medelmjuk,men med ..muskelminnet kvar,tycker jag den är ..stramare,inte i negativ bemärkelse
det ..blev två madrasser Skäms..180 bred numera
och en ny sängstomme,inte bara ben..
..så alltihopa blir en gnutta högre upp.ett litet skutt ..
när jag ska sova :- )

å det gör jag bra
drömmer mycket *ler*

penke

[Asta]
0

Förra omgången när vi fick för oss att vi skulle byta madrasser och aldrig lyckades bestämma oss så testade vi också Tempur. Men jag tyckte den var lite läskig. Jag sjönk ner och det kändes liksom som att den skulle äta upp mig. Som något rymdodjur eller så.