Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 811 ggr
Cristine
0

Gammla foton.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad gör man med gammla foton?

När jag tog reda på alla album  mina föräldrar hade så finns massor av foton på folk vi inte vet vilka de är.

Ska man bara kasta bort dem?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
0

Jag har en skokartong från mormor med gamla foton som jag har tänkt att ta itu med i många årSkäms

/Maria

signemo
0

Åh, inte Christine.

Antingen så ger Du någon av barnen dem. Om de så skall stå i en skrubb. Någon kanske blir jätteglad över dem längre fram i tiden.

Även om inga namn står. Så har Du haft dem i din ägo. Och då är troligen personerna på dessa foton en del av ditt, dina föräldrars eller far/morföräldrars liv.

Kan ju bvara vänner, idoler mm.m.m.m.

Eller så skänk dem till en släktforskningsförening, eller till nått annat arkiv.

Jag är barsnligt förstjust i foton och kan sitta o fantisera ihop historier om dem.

Fast Du får ju naturligtvis göra som du vill

Var rädda om varandra

Bergspuman
0

Jag håller på att man ska spara sådant!

Det är jätteviktigt att ha gamla foton. Det är ju historia, både släkthistoria, hembygdshistoria och kulturhistoria. Inte bara personerna på korten säger något, det är även deras kläder, omgivningarna, mm som säger något.

Min farmor hade en hel drös med fotoalbum, som pappa tagit reda på. Jag har nödtorftigt pluggat in vilka människorna är, när det blir min och mina bröders tur att ta rätt på de fotona.

Där finns bl a ett foto på min farmors farfar. När jag ser det, förstår jag ett och ett annat av släktdrag och genetik. Han har den höga panna som är utmärkande för farmor, pappa, och mig och mina bröder (Titta bara på mitt foto).

När jag såg det fotot, började jag skratta. Samma höga panna har även gått i arv till mina brorsbarn! Snacka om dominant drag.

Nej, sådana där foton är oskattbara.

spikes
0

Oj! ge inte bort dem,jag har haft jätte nytta av dem när jag fick för mig att släktforska ett tag förut,jag är jätte rädd om dem,vem vet mina barn kanske vill gör samma sak en dag;-)a

[MargaretaA]
0

Jag har fått ärva alla fotoalbum från min mormor. Det allra äldsta med bilder från hennes barndom scannade jag in varenda bild för min moster ville ha just det albumet.

De albumen är nog bland det första jag skulle försöka rädda om huset börja brinna. Dessa bilder är mycket viktiga för mig. Jag måste bara se till att gå igenom dem ordentligt med barnen så de sedan vet vilka alla är av de gamla släktingarna som är borta sedan länge.

[Sisa]
0

Jag hade massor av gamla foton i en låda. Nu har jag gjort olika album av dom…ett om mitt liv, ett om mina föräldrars liv, ett om min dotters liv, ett om mina svärföräldrars liv osv…

Det blev jättebra, och lika roligt att ta fram och titta varje gång! Glad

evrekaw
0

Åh, men släng dem inte… Såg Magnus Härdenstam som släktforskade på Tv. Han blev sååå lycklig när det visade sig att det fanns en äldre kvinna, en släkting som hade sparat bilder på folk hon knappt visste vilka det var.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Cristine
0

Jag har skannat av de flesta och gett till min bror och hans fru, hon håller på med släktforskning.

evrekaw
0

#8 Har tänkt mig göra det samma när jag gått i pension..Glad

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Anders 50
0

#8 Finns det inga "gamlingar" i släkten som du kan be om hjälp?

Ibland kan man hitta nåt skrivet på baksidan om man pillar loss dem, men det har du kanske kollat.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Cristine
0

Jag har kollat på baksidan men för det mesta står inget där men jag har en morbror kvar som kanske kan hjälpa mej, han är 94.