Att inte få sova ut
Det finns många orsaker till att man inte kan sova riktigt på nätterna. Något som stör, bekymmer och nu har det mest varit värmen.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Mitt största problem är att kroppen protesterar efter några timmar, det kvittar vad för slags sängar och madrasser jag provat. Och man vill ju inte bedöva sig fullständigt till natten….
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Grava sömnstörningar står med i min diagnos. Lever med det bara. Är bara att acceptera. Och nog är det konstigt alltid - men man vänjer sig med allt.
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Jag har i flera år haft mycket värk nattetid så det har blivit att jag ofta sitter uppe. Nu har det däremot varit bra en period, peppar peppar.
Annars har jag ju en helgalen katt som oftast väcker mig ett par gånger per natt men som evrekaw skriver så vänjer man sig
/Maria
Hmmm katter..
#4 Ja, ibland hotar jag med att göra Salami av honom men det går snabbt över
/Maria
Jasså då får vi ihop till ett smörgåsbord för jag säger slarvsylta..vad det nu är för något.
#6 Ja, man kan ju i alla fall få hota de små monstren
/Maria

#7 Jag har också katter - men de förstår inte vad jag säger… Blir lite avis när du kan hota dina… Min bara blänger på mig och fattar absolut inget av det jag säger

#8 Min galning Moritz är jag helt övertygad om att han förstår allt. Min man och jag t.om bokstaverar emellanåt. Tur att ingen annan hör
.
Jag har haft några katter men han slår alla rekord. En lurig, egensinnig fullkomligt tokig katt.
Hans kompis Lorentz är däremot den ljuvligaste lilla snälla varelse
/Maria
Jag sover bra men lätt. Vaknar av minsta knäpp och det har alltid varit jag som vaknat när barnen gnyr eller åskan börjar mullra i fjärran.
Jag har en tendens att aldrig vilja gå och lägga mig, vilket förstås inverkar på morgontröttheten, men annars inga problem.

ja det har varit varmt. Sedan trängs vi i en alldeles för liten säng och sedan har vi den stora hunden som absolut ska sova i samma rum som oss (får han inte det så river han huset) han brukar ligga med huvet under sängen och släpper väder med jämna mellanrum

#11 Jag har också en fisande vovve i sovrummet…
Sedan finns det en till som
Men han skyller alltid på hunden…
Ja, här hemma är det alltid ordväxling om vem som är den skyldige
/Maria
Hundfisar går väl inte att missta för folkfisar och tvärtom? 
Jag sover jättebra, om jag inte ska upp och jobba tidigt morgonen efter…då är jag så orolig, att jag inte ska vakna av väckarklockan…
#16 Jag har en ny(gammal) väckarklocka från loppis idag med stora. lysande siffror så jag vet vad klockan är när jag vaknar på natten.
Gäller bara att den ringer bra när man ska upp i ottan
Jag har också problem när jag vet att jag inte får försova mig…
/Maria
# 17
Jag är också orolig, att klockan inte ska ringa! Kanske sover man bättre om man har två…då måste ju i allafall någon ringa!!! 
/Maria
Jag sover illa när jag
a) ätit min favoritglass med cappuccino- och tryffelsmak (dricker inte kaffe, så blir löjligt pigg av det lilla kaffeinslaget i glassen)
b) har ont, t ex i ryggen eller min andra gamla skada i deltoiden
c) är för stressad.
Annars brukar jag sova som en dröm! I natt har jag sovit runt 10 timmar, sedan somnade jag igen vid 13-tiden och sov fram till 16. Detta är förstås framkallat av att jag jobbar hårt just nu, annars brukar jag nöja mig med ca 10 timmar för att sova ut under helgen.
Jag sover för det mesta bra. Värmen har dock varit lite jobbig att sova ordenligt i. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Har svårt att komma i säng om nätterna och ännu svårare att ta mig upp om mognarna…
men när jag äntligen laggt mig så somnar jag ganska omedelbart.
Ju mer "problem" eller annat jag har, desto mer sover jag. Det är som om jag sover för att glömma… en stund.

Snacka om att ha haft sovmorgon. Jag vaknade en halv minut innan min väninna knackade på Slottet och undrade om jag "dött".
Klockan var då 11.35
Vaknade 8.35 men tänkte:bara 5 min till. Det blev 3 timmar.
Sover alltid gott annars oxå!
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!
Till min mans fasa somnar jag typ då jag lägger huvet på kudden
Men sen sover jag bara ca 2 timmar åt gången..
Lite bättre nu med östrogenplåstret..inga vallningar *puuuh*
Värme och vallningar..fyyy fabian det är piiina.
Men går inte frivilligt upp före kl 10

Nu har ett par piller, som får mej att sova 4 hela timmar i streck !!
Underbart 
Det är värk, som stör min sömn 
#25 Glad för din skull..
Min man lider sig igenom dom flesta nätter..då diskbråck och höften spökar..inge kul alls..
Dock har han stilnoct och tradolan..så d hjälper lite..
Jag har mitt myrkryp så när jag är tvungen att ta de starka pillren så kan jag tvärsomna framför datorn, och har vaknat i fåtöljen några gånger.

#26……precis när jag hittat en sovställning…..så måste jag byta pga värken…..blääää
Nu får jag "komma bort" en liten stund 
Under vintern/våren levde jag på morfin & panodil & "vad det nu hette", då sov jag 1 timme varannan natt & 2 tim den andra natten……
Fy det låter inte bra, det är inte roligt när man är tvungen att ta starka medel för sina åkommor, jag ligger nog hellre vaken då!

När jag ligger & "snurrar" med kroppen , så snurrar ju tankarna lika mycket !!
Sååå skönt att slippa/släppa tankarna en stund om dygnet 
#27 och #28
Lider med er..och hoppas ni hittar någon slags värdig hjälp mot värk ..
Har lite myrkrypningar jag med..
Brukar sparka med benen ..tyvärr e det gubben som får smällen
Hoppas ni får en riktigt god natt i natt..kram på er/Sus
Kram tillbaka och sov gott.
Jag sover bra trots att jag har ont för smärtan kommer efter någon timme eller så. Då vänder jag mig om och somnar en timme igen, men jag tycker inte att det är så stort problem.
Axlar och höftleder har jag mycket värkproblem i, men också handleder och fingerleder. Höftleden liksom faller framåt när man inte har underben och fot som gör att benet vägs ner och ligger rätt.
Fingrarna har jag alltid ont i och även i axlarna, men det är en smärta som jag lärt mig att leva med och jag tänker inte så mycket på det till vardags.
Då är det värre när jag åker på fantomsmärtor. Det är ett rent helvete och det finns inget man kan ta mot den smärtan. Det enda jag kan göra är att ta något starkt morfinderivat så att huvudet blir bedövat och jag struntar i smärtan och somnar ändå. Men jag får böta ett par dagar efteråt genom att kroppen är seg som tuggummi.
Fy fasen det låter otäckt med fantomsmärtor, det är klart ..man kan inte ta något mot något som inte finns.

Jag beöver också sömntabletter för att kunna sova. Tyvärr hjälper det inte alltid i alla fall.
Men spikmattan är bra. Slappnar av och somnar lättare efter en kvart, tjugo minuter på den.
#35 va kul att du skrev om spikmattan.
Den kan jag med rekommendera..både jag och min gubbe har somnat på den..
Uthärdar man bara dom första 10 minuterna så är det gudomligt avslappnande..
Ska genast plocka fram min från garderoben

#36 Ja i garderoben gör den ju ingen nytta…
Har själv fibro och ryggskada och tycker att spikmattan är
gudomlig.
Just det evrekaw, inte gör den någon nytt uppe på garderoben.
Dammet lägger sig så fint mellan "spikarna" där.
Kanske ett varv i tvättmaskinen med 1400 på tumlaren ? 
Nu har jag legat på mattan..så jääkla ont först..känns som taggarna fastnar i skinnet..
Men sen känns det som man svävar över mattan..zzz
skönt avslappnande