Jordgetingar
J***ar vad ont det gör att bli stucken av getingar!
Var nyss ute med trimmern och rätt som det är så sticker det till på en massa ställen. Slänger iväg trimmern och rusar iväg. Bakom mig följer "miljarders" getingar!!!
Efter diverst medikamenter och räknande av bett så ser jag att på vänster ben har jag 11 stick, på ryggen två och på vänster arm tre!
Järnvägars vad det värker.
Har någon av er nått bra tips om vad jag kan ta på sticken?
Nu är det bara att hoppas att jag inte är alergisk mot getingstick också. Är det mot så mycket annat.
Åh fy vad läskigt. Kylbalsam ska vara bra, men det är ju ofta inte något man har hemma. eller isbitar i en påse.
Har precis kollat…och vilken tur jag har Betapred hemma. Utifallatt….
#1 Jag baddade med alsolsprit och tog sedan på min egengjorda ringblomssalva. Det käns liiite bättre nu.
Jag får ta isbitar om inte svullnaden ger med sig.
Fy så hemskt Gunilla!
Jag tyckte vanligt Salubrin funkade bra när jag blev getingstucken. Men då var det bara en geting…
Vinäger! Har du tagit bort taggarna?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Åh, fy
. Salubrin. ättika eller krossad acetylsalisylsyra som Magnecyl, Treo eller Bamyl lär vara bra.
Jag blev stucken förra sommaren men då var det bara en jordgeting…
/Maria
Fy så hemskt Gunilla, jag kan tala om att du är inte allergisk mot dem för då skulle du inte sitta här nu!
Jag skulle plocka hallon för några år sedan och klev i ett jordgetingbo, Jag fick 13 stick och medans jag gick upp för backen så tappade jag synen mer och mer halsen och tungan svällde så jag hade svårt att andas sonen blev så rädd när han såg mej att han inte tordes köra mej till sjukhuset utan det fick frun göra. Jag fick sticka ut huvudet genom rutan och gapa och det räddade mitt liv sa läkaren.
#0 Usch å fy, getingstick är jobbiga. Hoppas att du inte är överkänslig, men det skulle redan ha visat sig förstås.
Sommaren 1996 var ett rent helsikes getingår här. Vi hade ett jordgetingbo i gräsmattan och säkert tio getingbilor i olika håligheter i husväggen. I skogen kunde man inte gå, det var ett jordgetingbo var femte meter.
Jag är inte känslig för getingstick och har fört krig mot dem sedan vi kom hit. Jordgetingboet la jag ner trädgårdsslangen i efter att det hade blivit mörkt. Jag lät vattnet stå på i en timme, sedan tog jag en rund sten och dunkade ner i hålet. Sedan var det samhället borta.
De samhällen som gick att hitta ingångshålen i huspanelen till sprutade jag massor av Radar i och satte en kork i hålet.
I grovvedboden tog jag vattenslangen och dränkte en jättebila som mätte 25 cm i diameter.
På insidan av jordkällardörren satt en rejäl getingbila som jag eldade upp med gasolbrännaren. Alla åtgärder efter mörkrets inbrott förstås, när getingarna är samlade i bilan och ogärna flyger.
# 0 Har gett dig ett bra tipps på facebook. Men jag kan ta det här också.
Ta magnesyl o mosa sönder den i mycket lite vatten. Får inte rinna, bara bli en tjock gägga. Lägg lite på varje stick o sätt plåster över. Det tar bort gadden, svullnaden och det onda. Har själv testat på ett par getingstick och hjälper väldigt snabbt. Att du sen får se ut som en lappadocka ett tag kan det vara värt för att slippa ha ont. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Faran är över! Det ska visa sig mellan 20-30 minuter om man är överkänslig har jag läst mig till. Det gör fortfarande ont och är svullet, men det går väl över det med.
Tack för alla tips!
Jag ska rusta mig till tänderna om en stund och gå ut och mörda de jäklarna! Jag har en burk radar och sedan ska jag se till att få bort boet innan hundar eller barnbarn blir stuckna.

Vilken tur att du inte är allergisk mot getingar Gunilla, det var ju många stick du fick också.
Betapred är bra att ha hemma.
Hoppas den värsta smärtan gett sig nu.
Yes, anfall är bästa försvar
/Maria
Grattis till jaktlyckan! 
11 stick…fy…hade det varit jag så hade jag väl varit död nu!
Jag är superallergisk mot getingstick och har alltid 16 cortison tabletter och en EpiPen-spruta snabbt tillgängliga när det är getingsäsong.
Och efter den dosen så ska jag ta mig snabbt till läkare.
Har haft "nära döden" upplevelse två gånger på grund av dessa små illbattingar! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#17 Huvva! 
Gunilla!!!!!!!!!!Har du inte semester???
Knäcker du extra på Anticimex???
Bra att du fick ordning på det.
890- Stackas dig..Ett sådant litet elakt djur.Kan ha sådan makt..Bra att du har grejer..
Lena.P är jag i verkliga livet.
#19 Inte än men jag ska höra om de behöver expertishjälp! 
Jädran i mej… du ser ut som den värsta krigaren i den där utrustningen, men du tog kål på dem. Bra gjort! Ett stort bo var det också.

Yes.. Bra att du fick väck dom Gunilla
Hujedamej vilket stort bo.
Jajjamensan!
#23 Efter allt jobb med utrotningen av getingbilan kan jag bidra med en äkta anekdot ur verkligheten, kort men rätt kul. Min fru påminner mig ofta om händelsen och hon berättar den gärna för alla som vill höra på.
Det var på sommaren 1995, vi var ganska nyinflyttade och jag hade mina fötter i behåll, även om de inte funkade så bra. Inga nervfunktioner, ytterst veka på grund av muskelatrofi och ledsvaghet. Jag hade alltid på mig speciella Adidaskängor med stöd i skaften.
Nånstans mitt emellan vårt hus och grannens i nordlig riktning, stod en telefonstolpe i ett buskage alldeles intill vägen. Jag upptäckte genast att buskaget bestod av en jättestor krusbärsbuske och ville kolla om där fanns några krusbär.
Till saken hör att min fru satt på trappan hemma och filosoferade. Hon kunde inte se var jag fanns eftersom garaget ligger ivägen för sikten norrut från trappan sett.
Jag tog tag i stolpens ena stödvajer och klev upp i buskaget. Tog ytterligare ett steg och sedan ett till. Längre kom jag inte utan att släppa taget om vajern, så jag släppte vajern för att kunna ta det sista steget för att nå fram till busken.
Foten tog inte mark på en gång, utan sjönk ner rätt djupt i ett hål. Snart uppstod ett brummande ljud och jag insåg direkt att jag klivit rakt ner i ett jordgetingbo. Panik!
Jag kastade mig mot vajern och drog mig snabbt upp ur hålet, ut på vägen och började springa som en galning hemåt. Jag tittade inte bakåt, lyssnade inte efter getingsurr, bara sprang.
På trappan hemma satt min fru i godan ro. Plötsligt hörde hon steg, springande steg. Undrar vem det kan vara, tänkte hon. Det kan ju inte vara Peter för han kan inte springa. Stegen var mycket snabba och då måste det vara någon som är ute och tränar intervall eller nåt, tänkte hon vidare.
Längre hann hon inte i sina funderingar, för bara sekunder senare dök jag upp bakom garaget snabbare än vad hon någonsin sett mig röra benen.
Jag vrålade till henne -öppna dörren - jordgetingar och hon for upp och jag tog trappan i två steg innan vi tillsammans försvann in och stängde dörren.
Men … sa min fru, du kan ju inte springa. Nä sa jag, men allting är relativt. Med 300 jordgetingar efter mig kan jag också springa.

Va läskitt! Härligt att du klarade det och att de små otäckingarna tvingats över till andra sidan. Hoppas att de återföds som fjärilar
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
Härlig historia peter. Vad man kan prestera även om man inte tror det i vissa situationer. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
#24 Hahaha…vilken syn och vad förvånad både du och din fru måste ha varit.
Försökte du springa senare någon gång?
Vilken tur att du klarade dig från allergisk chock….fy så otäckt att få sticken så snabbt. De är kusliga….
Kram Jile
#28 Jag var lite orolig alldeles på en gång eftersom jag blivit så himla allergisk mot olika grejer sedan ett år tillbaka.
Men nu vet jag att det går bra med getingstick.
Värken har avtagit också så nu är det lugnt.
#27 Nej aldrig på fötterna. Nu springer jag med proteser någon kort sträcka ibland. Exempelvis när jag leker kull med barnen. Jag har också varit med och spelat brännboll ett par gånger.
Det är inga jätteproblem med själva springandet, men stötarna gör att proteshylsorna liksom "pumpas" loss, så jag får sätta mig ner efter varje varv och sätta om proteserna.
Första gången det var brännboll på gång hade vi i umgängeskretsen picnic på Taxinge slott. Jag hade bara haft proteserna i ett halvår, så jag hade ännu inte testat alla gränser.
Så valdes lagen ut och jag blev bara över. Va' sa jag, får inte jag vara med? Öhh … kan du … öhh? Inte vet jag svarade jag, men för att få klarhet måste jag väl prova.
Det gick alldeles utmärkt och eftersom jag är rätt hyfsad slagman så gjorde jag till och med frivarv.
#30 Vad är det man säger… " Man ska inte dömma hunden efter håren"
Eller kanske det är bättre att säga: "Man ska inte dömma mannen efter benen"!
#29 Ja det förstår jag att du blev..fy så otäckt.
Fast jag har hört för min dotter är allergisk mot mkt, men mot getingar vet jag inte…men att allergi mot getingar visar sig först tredje ggn man blir stucken. Såg på en film på nätet som astma och allergiföreningen visade. Fast man kan väl reagera på första med kanske.
Skönt att det lagt sig, jag har aldrig blivit stucken….vill inte heller brrr…
#32 Jag hoppas du slipper bli det för det känns ordentligt.

#35 Hahaha!
Och ett stort grattis till den "ofrivillige springaren"
Tride.
#36 Välkommen hit Pagan och alla andra. Jaa… här finns de du känner sedan tidigare och du kommer att se att alla här är så trevliga att du inte kommer att missa en enda dag här på LK!
Men jag är starkt imponerad av "skyddsutrustningen" som användes under utrotningskriget! 
Inte lätt att vara geting när man ställs mot en krigare klädd i hatt, gardin? och prickiga gummistövlar….
#40 Bästa cowboyhatten och finaste spetsgardinen! 
De kanske dog av betraktelsen av "jägaren"!
Himmel vilken otur Gunilla!!!
Duktigt att ta tjuren vid hornen och utrota eländet 
#42 Jag tänkte det var lika bra att göra det så dom inte anfaller något av barnbarnen.
#41 Så du skrämde ihjäl dem? Ja, de är lättskrämda, stackarna.
Tride.
#44 Jaa de blev nog lätt paralycerade när de såg mig i den munderingen. Sedan var det en lätt match att spraya dem med giftet! 
Näärå…jag gillar inte att ha ihjäl djur eller insekter som det var i det här fallet. Det var bara i självförsvar.
Förra året var vi tvungna att dränka ett jordgetingbo. Vi kände oss som riktiga mördare. Men boet var precis vid uteplatsen och de attackerade så fort vi gick ut för att sätta oss där.
#46 Jag förstår er.
En död geting är en bra geting!