Högsommar!!!
Vi njuter av en strålande högsommar…en drömsommar!
En del mår dåligt i värmen, det gäller ju att handskas med denna efterlängtade värme på ett förnuftigt sätt! Se till att man är i skuggan, och att man dricker så mycket man bara orkar.
Efter den vinter vi genomlevt, tror jag ändå att vi alla tycker att värmen är välkommen…
Jag lider inte SÅ mycket av värmen. Kan ha att göra med att jag bodde i en åtskilligt varmare lgh förut, då kunde man klaga på värme inomhus! Men jag kom på att källaren i det bostadshuset var sval, jag gjorde mig ärenden dit istället ha ha!
Sedan den tiden har jag diverse knep för att hålla mig sval.
Visst känner jag nu när jag sitter på jobbet att det är väldigt varmt. Men tröstar mig med att jag sitter i en av de svalaste korridorerna. Några andra längor har ändå varmare!
MEN: Finns en sak jag saknar med den här tryckande värmen, och det är att morgnarna inte är svala längre! Jag längtar efter morgnar som är kanske 19, 20 grader, då är det riktigt skönt att åka till jobbet!
Missförstå mig rätt, jag klagar inte - men en perfekt svensk sommar för mig är 20-25 grader, regn lite då och då så att vi har en härlig svulstig grönska. Det är ju grönskan som är lite typiskt för Norden. När det blir så här blir det lite för sönderbränt för att jag ska tycka att det är perfekt. Just nu är det mera grekisk sommar än svensk.
Visst är det härligt med sommaren,men nu är det för varmt:)det är rent olidligt man blir svett bara av att sitta på en stol och inte göra någonting :)
Jag har grovjobbat hela dagen i trädgården och det är 28 grader i skuggan just nu, men det var saker jag ville ha gjorda så fort som möjligt så nu kan jag koppla av.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag lider i denna värmen som det är nu! Min kropp fungerar inte alls med denna höga temperatur och fuktiga luft.
Svetten rinner i floder så fort jag rör på mig och göra nåt annat än att hålla sig i skuggan är inte att tänka på. Inte så kul att tvingas till att hålla sig stilla när man kunde hitta på så mycket annat!
De gamle hade ett uttryck förr när man var slak och orkeslös i kroppen…att man kände sig som en "silla-mjölke"! (någon som hört det?)
Stämmer på mig, särskilt på kvällarna efter sådana här dagar!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#5 Sill-mjölke har jag hört och då kommer det från Tjörn/Orust
men då mer förknippat med en "blekfis" (som dina vita rasben)
/Maria
#5 silla-mjölke säger man i skåne också.
#6 Haha…du har nog hittat beskrivning…
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag tycker att det är lite i varmaste laget för att jag ska må bra. Håller med Asta, 20-25° är lagom.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Jag klarar temperaturer upp till 30, men där sätter jag stopp, det blir för jobbigt.
Säger som några andra, mellan 20-25 är en lagom temp!
Visst är det i varmaste laget när det är 33 grader i skuggan flera dagar i rad som vi haft här nu.
Jag tål värmen bra, men våra husdjur mår inte så gott i värmen. Hunden har fått gå med och bada flera gånger idag och katterna ligger framför bordsfläkten och flämtar. Just nu har vi 29 grader och klockan är snart halv 10…
Nu drar det ihop sig till åska, kan bara hoppas att det inte är så våldsam åska som igårkväll.
Zabelle
Jag är som Anders, blir lite smått illamående och ordentligt slö av sån här hög värme.
Det är klart att jag inte vill klaga på sommaren, men jag är dålig på att tåla höga temperaturer och trivs bäst när det är 17-18 i skuggan. Sommar är ganska mycket mer än 30 graders värme tycker jag också.
Djuren har det jobbigt och jag kämpar för att hålla nere temperaturen i mitt terrarierum. De flesta ormarna ligger i vattenskålarna eller ligger "klistrade" mot glaset.
De små ormarna äter inte när det är 30 grader. Kattan ligger i jordkällaren hela dagarna.