Anonyma lappar
Varför skriver människor lappar men inte sitt namn under ?
De förekommer på många ställen, mest är väl i tvättstugan.
Nog har man läst om rena rama kriget i tvättstugan, lapp
på lapp. Men inget namn. Varför inte ???
Är det inte bättre att man pratar med varandra, i lugn och ro,
istället för dessa lappar ?
Råkade ut för det för några år sedan.
Jag hade hundarna i bilen, Det var mulet och utetemperaturen
var alldeles lagom. Hade varit och badat med hundarna så de
var ännu genomvåta. Och mycket, mycket nöjda.
Vi hade köpt en ny bil med AC som var helt otroligt för mig
som aldrig hade upplevt det tidigare.
Min man satt kvar i bilen och slumrade till,nog sov han allt när
jag kom tillbaka.
Vi hade en tid att hålla så jag rusade in i en affär och bytte
storlek på en tröja som jag hade köpt.
Det var inga kunder så allt gick snabbt.
Men när jag kom tillbaka så satt det en lapp under vindrute-
torkarna om att jag utsatt mina hundar för djurplågeri och
att det hela hade polisanmälts.
Vår granne är polis och jag har fått hans direktnummer.
Jag ringde direkt men han skrattade got tåt det hela.
"Det ju ingen sommarvärme precis och dessa 10 min och med
denna bil "släng lappen och glöm alltihopa"
Men personen ifråga hade inte sett att det fanns namn och
adress i det ena hörnet på lappen.
Så jag ringde upp, presenterade mig och undrade över denna
lapp som hon skrivit.
Hon var inte särskilt kaxig i detta ögonblick. Lät rädd och bad om ursäkt.
Men varför, varför håller folk på med dessa anonyma lappar ?
Varför inte skriva dit namn och telefonnummer.
För nog ska man kunna stå för sina åsikter ?
Kan man inte det, då ska man väl inte skriva dessa lappar
med underskriften "hyresgäst" o s v när det gäller frustruation
i ex tvättstugan.
Hallå !
Ni skriver vä inte anonyma lappar i tvättstugan ?

Har bott i hyreshus tidigare men har inte råkat ut för några lappar. Men har hört andra som gjort det.
Jag skrev heller inga lappar. Det funkade bra i "vår" tvättstuga.
Jag skriver en "lägenhets-lapp" ibland när jag inte hinner passa första timmen på passet. Skriver att då kan någon annan få ta första timmen om de vill. Hälsningar lgh xxx.
Jag skriver heller aldrig lappar…åtminstone inga anonyma 

I vår tvättstuga har hyresvärden satt upp en stor lapp med bild av hink och mopp och där står med stora bokstäver: VEM STÄDAR EFTER DIG?
Under har någon lustigkurre skrivit:" Vem städar efter vem, förvirrad."
Även om jag svär ibland när jag får börja tvättpasset med att städa så kunde jag inte låta bli att skratta
#5 Ja, den var riktigt bra
/Maria
#0 Det var ju en jädrans tur att hon hade glömt att hennes namn och adress stod på lappen, så du kunde ringa henne! 
Såna lappar får man ju inte sätta upp om man ska vara anonym! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Nä det är fånigt att skriva anonyma lappar, barnsligt tilltag tycker jag, ungefär som när folk busringde förr, innan nummerpresentatörens tid.
Jag har skrivit lappar någon enstaka gång, men inte anonymt. Någon granne i ett hyreshus där jag bodde under en kortare period, hade ställt sin skrotbil på min hyrda plats medan jag låg på sjukhus några dagar.
Då parkerade jag uppepå refugen intill min plats och skrev två lappar. Den ena satte jag på skrotbilen med upplysning om att platsen var min och mitt namn, adress och telefonnummer.
Den andra lappen satte jag på min egen bil för att upplysa parkeringsbolaget om varför jag ställt bilen på refugen. Sedan la jag mitt parkeringstillstånd i rutan också, det brukar göra p-vakterna osäkra och mindre nitiska.
Lappen på skrotbilen gjorde ingen nytta, så jag tog reda på vem som ägde den och gick dit och ringde på dörren. Gubben sa att han trodde platsen var outhyrd eftersom den "alltid" stod tom, men han tog bort bilen i alla fall.
Bra bergspuman att skriva lapp om att det är ledigt i tvättstugan om du inte behöver den den allra första timmmen !
Våran tvättstuga innehåller bara 1 maskin, så det är ingen "stor" tjänst, men å andra sidan kan 1 maskin vara värt mycket ibland om man är i nöd!
Sedan är det svårt för mig ibland med kvällspasset mitt i veckan, det börjar 18.00 och då måste jag sticka mycket tidigare från jobbet (pendlar 5 mil). Och vill inte mist tiden. Så lite ego är det också 
Jag har bott i ett hyreshus där 96 lägenheter delade på två tvättstugor som vardera innehöll två maskiner.
Där var det lappar kan jag säga
Å andra sidan sett så kan jag tycka det är OK att lapparna var anonyma om man inte ville ha tag i en speciell person eller lägenhet utan mer allmänna uppmaningar om att hålla tider, inte glömma tider eller städning.
Det här med anonymitet är en klurig fråga. En del människor tycker det är skönt att få säga sin mening anonymt medan andra inte bryr sig.
iFokus är ett bra exempel. Här kan man få välja. I början var jag själv en försiktig "lirare" men sedan blev jag modigare. Jag tror t.om det var efter en tråd härinne
Det tog lång tid innan jag skaffade Facebook också
Många skriver arga insändare i tidningar också. Heter man då t.ex Eva Andersson eller Mats Larsson så är det ju nästan samma sak som att skriva anonymt
Som sagt. Jag kan nog tänka mig att skriva en arg anonym lapp i största allmänhet om något, men riktar jag mig till någon enskild person så skriver jag givetvis under vem jag är.
/Maria