Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettresor-och-kulturer
Läst 2497 ggr
[GunillaF]
0

Åska

Vissa av er kanske sett att jag berättat att det varit ordentliga åskväder här hos mig, två kvällar i rad.

Man känner sig ganska så liten när dessa krafter sätter igång!

Jag är inte speciellt rädd för åskan men jag känner en väldig respekt för den och utsätter mig inte i onödan genom att stå på öppna fält eller ha tv och dator på under värsta åskvädret.

Har du några erfarenheter att berätta för oss andra om åskväder du varit med om?

6 mil härifrån brann ett bostadshus ner igårkväll genon åsknedslag.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7390376.ab

Cristine
0

Jag har respekt för åskan liksom du men är inte rädd. Klart jag inte skulle vara ute när den går om det går att undvika.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[GunillaF]
0

En gång när jag var i sju - åttaårsåldern stog jag vid diskbänken hos min mormor o morfar. Åskan gick och jag fick en smäll av diskbänken så jag åkte tvärs över köket och med ryggen rätt in i en vägg.

Det var riktigt läskigt!Tyst

chik
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åska ja.

Det huset som jag bodde i som liten var en riktig åsksamlare…

En kulblixt gick in köket for ner i diskbänkens avlopp ner till mitt rum ut på golvet där den hade stot o gjort en så fin grop (cementgolv Gjorde en spricka igolvet rätt igenom rumet delade min säng o ut genom cementväggen.

Hade någon varit i källaren så hade dom inte levat i dag sa mänen som var o inspekterade..Jag var hos en kompis..

Efter detta sattes en åskledar upp i skogen…

Kulblixten jagad min far en gång. Min Mor satt o såg hur Far sprang med kulbixten efter sig o när Mor trode att blixten skulle hoppa på Far, så hoppade den rätt in i en enebuske o klöv den…

Det är en sådan styrka i denna energi så det kan vi inte förstå.

Men jag är inte räd för åska tycker det är ett fantasigt skådesspel.

Lena.P är jag i verkliga livet.

[MargaretaA]
0

Man ska ha stor respekt för åskan!

Det värsta jag har varit med om var när jag var barn och satt i en båt mitt ute på en sjö med min kusin och hans far, när åskan plötsligt var över oss. Då blev det att snabbt ta sig i land. Det gick bra tack och lov, men jag har nog aldrig varit så rädd som då.

Nu föredrar jag att sitta på en säker plats och titta på skådepelet, för det är häftigt att se FörvånadSkrattande

thunder.gif Lightning image by Ihalfbreed

[GunillaF]
0

33 Usch vilka upplevelser Chik! Du och din far hade tur!

#4 Att vara i en båt ute på vattnet är nog bland de värsta ställen man kan vara på när det blixtrar och dundrar!

[Sisa]
0

Visst har jag respekt för åskan. Har inte råkat ut för nåt, men tycker det är fascinerande att se   Glad

Bergspuman
0

Det är mysigt med åska OM man sitter tryggt inomhus och OM den inte ställer till med olyckor!

chik
0

Gunilla. Vilken tur…

MagganFörvånad i en båt på sjön…Himla tur ni hade….

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Sisa]
0

Här går åskan för fullt nu! Känner att jag vill stänga av en stund. Ses senare i eftermiddag…Förvånad

JILE
0

Usch vad ni varit med om, en sommar åskade det så så flaggstången gick av med ett brak…dotter blev så rädd sedan för åskan. Väldiga krafter….

Idag åskade det lite, är så rädd att det ska slå ner i akvariumet så det går sönder. Vilket arbete och ta upp alla fiskar mm….

Kram Jile

Anders 50
0

Jag bor längst ut i änden på både telefon ledning och el-ledning och när det åskar här…då är det och låter det som rena rama världskriget.

De sista 6-7 åren har det mesta som är kopplat till el slagits sönder, till och med hydrofortanken sprängdes när blixten slog ned i en björk i trädgården.

Då hade jag en klotblixt som susade runt mig där jag satt vardagsrummet, och hela nedre våningen var upplyst av ett gult sken. Men klotblixtar är i regel inte så farliga, de tänder sällan eld.

Ja, jag kan berätta mycket om hur det åskar här, men om jag säger som så…..Jag gillar inte alls när det åskar!!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[GunillaF]
0

I kväll har åskan gått här IGEN! Foten i munnen

Det kommer tydligen att bli er riktigt bullrig sommar. Fy sjutton. Och så detta regnande! Nu vill jag ha sol och värme!Obestämd

evrekaw
0

Jag gillar åskan… Det är vackert och lite magiskt faktiskt! Kan förstå varför vikingarna dyrkade sin Tor…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[peter54]
0

Vi har haft mycket åska här idag också, men såvitt jag vet blev det inga blixtnedslag i någons hus eller andra ägodelar.

Det värsta åskvädret hittills drog över här för 15 år sedan när vi bara hade bott här i ett par veckor. Min fru satt under köksbordet med katterna i fyra timmar medan åskvädret rullade fram och tillbaka häröver.

Jag var på dialysen den där dagen och blev chockad av synen som mötte mig på väg hem. En stor torrbjörk stod i lågor fortfarande, landsvägen var översvämmad söder om samhället och vattnet gick upp till halva hjulen på bilarna.

Väl inne i Harbo samhälle såg jag folk som rodde eka i trädgården och alla som hade källare hade en meter vatten i källaren. Ett stort företag här i samhället gick i konkurs efteråt. Försäkringarna räckte inte över allt som förstörts, bland annat hela fabriksgolvet.

Bergspuman
0

#14 Påminner om Uppsalas värsta åskväder som jag kan minnas, det kom 1997. En serie tillfälligheter gjorde att åskregnet parkerade i drygt 2 timmar över Uppsala, och öste ner 120 mm. Detta ihop med kraftig vind, jag skulle vilja kalla det häxbyar (man såg vindens ormande krumbukter genom det ihärdiga skvalandet), gjorde att alla avloppsbrunnar snabbt täpptes till av jord, löv, etc. Viadukter, källare, lokaler översvämmades. Den förening som vi flyttade till 1 år senare, fick bl a sin tvättstuga i källaren totalförstörd.

Bilar i viadukterna fastnade, och förarna fick simma därifrån.

Det prånglades ut bilder från stan där folk på gatorna vadade till midjan i vatten.

Det visade sig att Uppsala kommuns pumpsystem var feldimensionerat, det klarade inte av att få undan allt vatten.

JILE
0

#14 ja du Peter, tror jag var på Älvåsa och spela golf denna dag när åskvädret drog in. Var det inte en tromb eller något som for fram så nästan alla tallar låg i skogen när vi åkte hem…fy vilket väder det var.Glad

AnnL
0

Förra sommaren hade vi ett otäckt åskväder som slog ner i en svinuppfödning inte så långt härifrån. 100 grisar brände inne.

När jag var liten och det åskade rejält hade vi en gammal bords spis med bara 2 plattor. Satt på golvet o lekte när det kom en stor ljuslåga från spisen. Men jag klarade mig.

Så jag har en väldig respekt för åska. Får en obehglig känsla i magen varje gång det åskar.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.