Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 586 ggr
Cristine
0

Ignorans.

Ignoransen brukar starta våldsamheter, det kan man se i fattigare länder.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[GunillaF]
0

Hur menar du då?

Cristine
0

Jag har sett många gånger i dessa länder hur någon som är intresserad av att få igång folkmassor mot någon eller något uppviglar folkmassor till att bli violenta och det är skrämmande lätt för dem.

De flesta som ansluter sig till ETA är killar som det inte går bra för i skolan och tycker det är spännande men sedan när de vill lämna så går det inte.

Vi kan läsa om bråken i rosengård t.ex där är många som inte har haft chans till skolgång.

Maria
0

#2 Du menar att det är större risk om man inte blir sedd eller?

För så tror jag också att det är.

Att vara osynlig är nog det värsta en människa kan drabbas av och då griper man säkerligen första bästa halmstrå.

/Maria

Cristine
0

Ja du förklarar det bättre än mej!

[MargaretaA]
0

Jag undrar om det är inte det våra politiker menar när de talar om "utanförskapet".

Det tror jag på. Människor som känner att de inte får "vara med", protesterar mot detta till slut.

Maria
0

#5 Så tror jag också.

/Maria

Cristine
0

Jag hörde på nyheterna igår att skolgången är inte lika för lågbetalda familjer som de med bättre ekonomi. Att det i Sverge är jämställt är en myt.

[Asta]
0

Nu hänger jag inte riktigt med. Ignorans är ju okunskap, inte att inte synas..Och att okunskap skapar många problem är helt klart. inte bara i fattiga länder, mycket rasism grundar sig ju också på det.

Maria
0

Men för mig betyder att ignorera någon, att inte alls se den personen eller ta någon notis om vad han/hon tycker.

/Maria

evrekaw
0

…som den där killen sa… Den enda gången pappa såg mig - var när jag gjort något dumt - så jag blev en mästare i att göra dumma saker…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[Asta]
0

#9 - jo det kan betyda det också men huvudbetydelsen är okunskap. Ignorance är engelska för samma sak.

I den betydelsen du säger så är det "låtsa sig sakna kännedom, vetskap om något, underlåta att uppmärksamma", men ordet kommer från ignorare som betyder okunnig, icke förstå

(ur SAOB - Svenska Akademins Ordbok)

evrekaw
0

#11 På engelska används termen/ordet ignorance ännu vidare. Inte bara ignorant, okunnig, oförstående utan även slarvig, vårdslös, obildad, korkad… osv… Allt detta står aldrig med i ordböckerna… tyvärr..

Maria
0

Jag har faktiskt själv aldrig använt just det ordet för "okunnig" utan snarare för att "inte låtsas se"

Men alltid lär man sig något nyttGlad

/Maria

evrekaw
0

#13 Men en insnöad språkvetare på tråden så bär det snabbt iväg om ords betydlese kommer på tapeten…Tungan ute

Maria
0

#14 Ord är jättespännande och hur vi alla tolkar så olika

/Maria

evrekaw
0

#15 Ja, särskillt spännande var forksningen kring afrikanska stamspråk… Tänk, vanliga namn för barn där blir om man översätter ex. flicka född på en onsdag. Pojke född på en fredag osv…Skrattande

Whopps… Detta blev lite OT…Skäms

[Asta]
0

#13  - man ska lära sig minst en ny sak per dag säger man.

Jag har ett arbete där språket är väldigt viktigt så det gäller att inte skriva fel.Glad

evrekaw
0

#17 Är du också språkvetare - sedemera språklärare?

Jag är det visserligen med en twist… Jag tar hand om de som har grav problematik här… Dyslektiker, bokstavskombinationsdiagnoser osv.

[Asta]
0

#18 - nej, men jag arbetar mot personer där språket och dess innebörd är oerhört viktigt vilket innebär att jag måste vara noggrann när jag kommunicerar med dem.

evrekaw
0

#19 Låter intressant!!! Säkert ett givande jobb!Skrattande