Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettresor-och-kulturer
Läst 842 ggr
[Sisa]
0

Moder Natur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…ger oss många olika ljud, som vi bara hör om sommaren. Det som är en vaggvisa för vissa, kan vara en mardröm för andra.

Vilket sommarljud är Din favorit…

och vilka tycker Du mindre om ?

[Asta]
0

Något av det finaste sommarljudet för mig är koltrastens sång, jag är också väldigt förtjust i svalornas skrin när de flyger förbi. Svalor är lika med sommar för mig så jag är väldigt glad att de flyger över vårt hus varje dag.

Några direkt otäcka ljud har jag väl inte. OK en mygga inomhus om natten kan göra en vansinnig, men samtidigt så betyder det också sommar så jag avskyr det inte. Jag bor i södra Sverige så vi har inte så många myggor.

Cristine
0

Motorcyklarna som åker förbi kan vara störande då de är 50 åt gången som åker förbi till Åstön och tillbaka, annars gillar jag alla ljud.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anders 50
0

Börjar med ljudet som jag för närvarande tycker minst om.

Vaknade tidigt på morgonen, kl 4 (igen) av ett hiskeligt trumpetande.

Tranorna var igång som vanligt, och idag så står de på åkern precis utanför trädgården 30 meter frånsovrumsfönstret och trumpetar!

Ska de hålla på så här länge till så finns risk för att det blir vapenskrammel!  Oskyldig

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

aggeelin
0

Jag tycker om måsarnas skri och bruset från vatten, suset från skogen.

Är inte förtjust i grannens gräsklippare… och liknande. Är det någon somgillar det ljudet?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[Asta]
0

Jag tycker gräsklipparna har blivit mycket tystare. Och häromkring är folk väldigt bussiga. Ingen som klipper tidigt på morgonen eller sent på kvällen.

[peter54]
0

Vinden i asplöven är ett av de finaste tycker jag, kanske med tillskott av svarthättans sång.

Att bli väckt av 20 tjattriga skator på gräsmattan utanför är jag ytterst oförtjust i.

Glad

bluemary
0

Jag tycker om tystnaden och det bara rasslar lite i björkarna.
Det är som om allt har stannat….

Tills det kommer en motorcykel och kör förbi i 180 knutar…
(vi bor nära vägen).

Bergspuman
0

Favoriterna är fågelsång, alltså dagtid, och vattnets kluckande när man ligger på en badbrygga.

Sommartid hamrar och spikar och bygger folk mycket, det är nog de ljuden jag avskyr mest. Hemskt irriterande. Om de ljuden finns precis i närheten, menar jag. Och så vattenskotrar, brr.

[Sisa]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gillar inte heller grannens gräsklippare…eller att ha en enda mygga i sovrummet, då jag ska sova…tänk att en enda mygga kan föra sånt oväsen

Däremot gillar jag vågornas svalpande, regn som smattrar mot rutan eller som du, bluemary…total tystnad ( kan det vara alldeles tyst ute om sommaren ? )

evrekaw
0

Fågelkvittret är det bästa…

Vet inte om jag har något jag retar mig på vad gäller ljud… Möjligtvis när något närliggande hus har föräldrarfritt och party halva natten med stereon gas i botten och öppna fönster och dörrar…

Men… Det händer så sällan att… Det blir en bagatell…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Anders 50
0

Svårt att välja vilket sommarljud som är finast.

Men att höra tornseglarnas kvitter under deras akrobatiska flygningar och svischet efter vingarna när de går ner mot marken för att få rätt inflygningsvinkel mot hålet under takpannan, det är ljud som jag förknippar med sommar!

Jag är lyckligt lottad som har tornseglare som häckar både i boningshuset och under takpannorna i uthusen, så det är full fart i luften när hela gänget har flyguppvisning! Glad

[Asta]
0

Anders - hur ser man skillnaden på en tornseglare och en svala när de är i luften?

Jag funderade på det där med svalbrädor under taket som Peter föreslog i en annan tråd. Kan dock inte låta bli att undra, smutsar de ner mycket?

Toyan
0

De vackraste ljuden tycker jag är fågelkvitter, vindens sus i träden och ljudet av vågor som slår mot stranden.Glad

Att sitta vid en skogssjö och höra lommens skriande är inte fel heller tycker i bland att det kan låta lite sorgset och ödsligt eller så beror det på min egen sinnesstämning just dåObestämd

bluemary
0

#12 Är det dom som kommer i flock och är i hela trädgården en
period och sedan så flyger dom vidare efter ett tag.
De är massor och när man försöker skrämma iväg dom så är det
otroligt många fåglar som sätter sig i träden.

Och detta med att smutsa ner, hela fönstrena är fulla av "hälsningar".
Vi har ju ett vitt trähus och det är alldeles fullt av svarta fläckar på
väggarna.

Anders 50
0

#12 Sådana frågor du kommer med…Skrattande Flört

Först och främst är tornseglarna otroligt mycket snabbare i sin flykt och ofta flera stycken. De kör på runt, runt  och man hör deras läte.  De landar aldrig mer än i boet och t.o.m. sover i luften.

Svårt att förklara bättre, men googla på tornseglare så du får se hur de ser ut, så ser du säkert skillnaden också när du ser dem i luften.

Tornseglarna tror jag inte du kan hjälpa med bon, de vill hitta själva, och hussvalorna smutsar inte ner. Ladusvalor lär du inte få till ditt hus.

[Asta]
0

Jag googlade förut, men blev inte helt klok ändå - de vi har här kommer 4-5 stycken tillsammans och sveper skrikandes fram genom luften. De kör hela dagen och långt in på kvällen. Började fundera på vilket det är vi har egentligen. Det kanske är tornseglare  här också. Gillar dem i vart fall.

De kommer aldrig så nära att jag kan se riktigt hur de ser ut.

Anders 50
0

Du har tornseglare!  Skrattande

bluemary
0

Anders, är du fågelskådare, du verkar så duktig !

Anders 50
0

Nej, bara född och uppväxt på landet och med (i ?) naturen.  Glad

[Asta]
0

Tack Anders. Då är det tornseglarnas skrik jag gillar och inte svalornas.Glad

AnnL
0

Fågelkvitter är absolut det vackraste jag kan höra vår o sommar. Glad

Ankornas vräkande när det är parningstid kan göra mig galen. Dom håller på dygnet runt.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

[Asta]
0

Kom på ett ljud som jag INTE gillar. Det är när grannens barn leker på studsmattan.

zabelle
0

Liksom de flesta andra här gillar jag fågelkvitter på sommaren med ett enda undantag - fiskmåsar. De skriker nåt förfärligt nu när ungarna börjar trilla ur bona. Vid 3-4 tiden på morgonen sätter de igång. Grannarna hade sovgäster i helgen, men de gav upp och åkte hem…. kunde inte sova för måsarna.

Zabelle