Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthus-och-hem
Läst 814 ggr
Cristine
0

Värmen hemma.

Nu när det är sommar passar grannen intill att borra efter bergsvärme, de betalade nära 7000/mån. i el. Grannen nedanför betalade över 6000/mån. och hon har följt mitt ex  med luftvärmepump, hon betalar nu 900 och är jättenöjd.

Allt fler byter från el till något annat.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

aggeelin
0

Varmluft?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[Asta]
0

Vi skulle också vilja byta från direktverkande el, men eftersom det innebär att vi också måste byta inomhus från elelement till vattenburet så konstaterade vi att det låg högt över vår budget - vi skulle bli tvungna att låna pengar och det skulle inte betala sig över tiden.

Vi tänkte försöka sätta upp en luftvärmepump på vårt gårdshus, men med det stora huset vete tusan vad vi ska göra. Vi brukar stödelda med en kakelugn. Luftvärmepump vill jag inte ha på det huset, jag gillar inte de där delarna man ska ha hängandes.

[GunillaF]
0

Jag har vattenburna element samt en kamin i öppna spisen som jag brukar stödelda med.

Jag har också funderat på något alternativ och har kikat lite extra på en luft/vattenvärmepump. Den kopplas direkt till husets vattenburna system: radiatorer, golvvärme och varmvattnet.

Cristine
0

#1 Jag kunde inte komma ihåg vad apparaten hette så jag lämnade det till senareSkrattandeTungan ute

Cristine
0

Det gick fort att borra , på en dag var det gjort och nu har de tagit hit rören. Jag trodde det tog mycket längre tid.

penke
0

jag bytte .."till el" från en törstig oljepanna
(1½ kubik varma halvåret)
till bergvärme,som 4-5 dubblar el-kilowatten ..

i vinter har elräkningarna dragit iväg  en del
men,åren innan,8 - 9000 kilowatt för både ljus o värme :- )

de behövde bara en dag hos mig oxå,för att borra o lägga i slang,
så man kan undra om de verkligen kom ned 142 meter ? *skratt*

penke

Bergspuman
0

Tur man slipper sådant, eftersom jag bor i lgh!

spikes
0

Här har vi bergvärme,och en himla bra kamin som värmer gott när det behövsFlört

Anders 50
0

Jag värmer huset med ved. Visst är det lite jobb med veden, men å andra sidan så kostar det mig inte mer än bensin till kapning och lite el till vedklyven.

Och med nutidens moderna vedpannor plus accumulatortankar så är eldningen enkel och man behöver inte elda så ofta.

Sedan så finns det en vedspis i köket om elen skulle försvinna.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Sisa]
0

Vi har också bergvärme…men, visst är det mysigt att elda med ved…Glad

[Asta]
0

Vi har faktiskt också en vedspis i köket. Vi eldar i den på vintern och då används den också till matlagning. Vi brukar väl inte elda för att laga mat, men om den ändå är varm så kan vi lika gärna använda den.

AnnL
0

Vi har vattenburna element och värmepump.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

aggeelin
0

Vi har ju kallt under vinterhalvåret och kallt på golvet, tror jag skrivit omdet förut. Det är något skumt som husfirman iknte kommer till rätta med och inte försöker de så mycket heller. Vi har en värmepump, bor i nytt hus med nya maskiner. Har tidigare bott i ett 30 år gammalt hus som var nästan dubbelt så stort, till viss del uppvärmt av direktverkande el resten bergvärme. Det huset kostADE hälften att värme mot vårt nuvarande. Och då har vi kallt inne… vissa delar, t ex köksgolvet ligger mellan 9 - 13 grader, och som minst 6 grader i köksskåpen.. Obestämd

Cristine
0

Men fy det måste ni göra något åt.Ni år köra med husfirman.

aggeelin
0

Ja vi försöker, vi är flera grannar som har samma problem och skanska gör konstiga åtgärder. Vi har fått garantibesiktningen uppskjuten ett år… det är bara att hoppas. Återkommer med mer …