Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: karriär-och-yrkesliv
Läst 695 ggr
Bergspuman
0

Kanske lite sturskt... men vad 17

Idag har jag gjort något jag inte trodde jag någonsin skulle göra: tackat nej till sjukpenning.

Har ju varit sjukskriven 3 veckor på 25%. När så brevet från F-kassan kom blev jag bara jätteirriterad, med tanke på hur mycket F-kassan (och indirekt regeringen som bestämt reglerna) ställer till för sjuka som inte bett om att bli sjuka och inte kan rå för att de är sjuka. Det finns handläggare som inte skickar vidare dokument som de ska, det finns jurister som klipper och klistrar och förfalskar dokument, det finns försäkringsläkare som fabricerar egna diagnoser, osv osv, mm mm. Och rättssäkerheten urholkas.

Jag är en stor motståndare till nuvarande sjukförsäkringsreform.

Därför har jag skrivit till F-kassan och sagt att jag inte önskar någon sjukpenning för denna period.

De får hellre avskriva mitt ärende helt eller ge pengarna till någon utförsäkrad sjuk stackare som bättre behöver dem.

Som rubriken säger, kanske lite sturskt, men jag känner mig bara "sur" över de pengarna trots att jag är berättigad till dem. Kan inte förklara varför, men nej, känns fel att ansöka om dem. Blir så trött också när jag ser formuläret och allt som ska fyllas i. Brr.

[GunillaF]
0

Tre veckors sjukpenning kan vara rätt så mycket pengar att tacka nej till.

Det är ju bra att göra det som hjärtat säger men det är nog inte många som har råd att tacka nej, utan bita i det sura äpplet och fylla i och ta emot den lilla skärv som de är berättigad till.

Jag säger inte att du gjort något fel - du mår bäst om du gör som du känner. Jag förstår hur du tänker.

Det är många som blir fel och otroligt dåligt bemötta av Fk men jag tror inte på någon ändring från deras sida. Tyvärr.Obestämd

[Asta]
0

Jag vet inte, men jag tycker att hela det här med försäkringskassan och deras arbete borde ses över. Jag var själv långtidssjukskriven för några år sedan och jag var förvånad över deras ointresse. Vi bråkade en hel del om min sjukpennings vara eller inte vara - eller min sambo gjorde det, jag fixade inte det just då, men när den delen var klar var det som att jag inte fanns längre.

Hade jag inte själv tagit tag i det här med rehabilitering så tror jag att jag fortfarande hade varit sjukskriven, jag märkte det på andra i min situation att de började identifiera sig med sin sjukdom istället och då börjar det bli svårt med rehabilitering. Jag tycker inte det viktigaste är att få pengarna (missförstå mig rätt) utan ett intresse och en hjälp att få en tillbaka till arbete igen. Det saknade jag helt och hållet.

Jag känner mig nog inte säker på om din reaktion ska hurras eller ej. Det är klart att den ska hurras om det känns bra för dig att göra så här. Jag tror dock inte att en reaktion av det här slaget gör någon större skillnad. Å andra sidan brukar jag tycka att det är bättre att ibland reagera i onödan än att inte reagera alls.Så det beror på vad du vill att resultatet ska vara..

Bergspuman
0

Nja nu rör det sig bara om 1 veckas pengar (sjuklön från företaget de första 2 veckorna), och bara 25%. Så det är inga stora summor.

Jag brukar kolla på resurs.ning.com, där får man höra hårresande grejer om vad medlemmarna rapporterar från f-kassans håll Rynkar på näsan.

[Sisa]
0

# 0

Skulle jag också kunna göra…med tanke på allt tjafs man slipper undan!!!

Så är det att leva i Sverige nuförtiden  Tungan ute

Maria
0

Jag skulle också kunna tänka mig att göra likadant.

Själv blev jag tvingad för några år sedan att komma till ett rehabiliteringsmöte hos FK trots att jag hade börjat jobba heltid igen. Fick ta en ledig dag för delta i detta helt idiotiska, meningslösa möteSkrikandes

/Maria

Bergspuman
0

Förväntar mig nog inget resultat. Mest ett liten markering från min sida, en protest i det tysta. Som inte leder någonstans. Men visst känns det bra att säga NEJ ibland.

[Asta]
0

Problemet med försäkringskassan började egentligen 1995 då man började med en "renodling" som man kallade det. Det gjordes då en stor socialförsäkringsutredning. Allting som hänt efter det går i ganska god linje med det som beslutades då. I en bred politisk majoritet ska tilläggas, i princip alla partier var överens.

Så det som skulle behöva göras är en ny stor utredning av hur sjukförsäkring, rehabilitering etc bör gå till. Oavsett vilken regering vi har.

Det får inte bara hänga på pengar för om vi bara ska prata pengar tycker jag vi är på fel väg.

Bergspuman
0

Jag håller med. För det är ju rehabiliteringen i sig som halkar efter. Det är bara att läsa den här forskarens rapport, där han avlivar myten om det sjuka Sverige, och konstaterar att rehabiliteringssystemen monterats ned.

Jag undrar hur en sjuk ska kunna tillfriskna och börja arbeta igen om det inte ges adekvat vård, behandling, rehabilitering och utslussning.

Och slimningen på arbetsplatserna gör sitt till, finns liksom inte plats för en som jobbar långsamt, har ojämn kapacitet eller måste gå hem rätt vad det är.

[Sisa]
0

Jag tror att personal på Försäkringskassan inte är kompetent vad gäller nya regler…hinner inte med! Kan inte vara lätt att jobba där heller…Tungan ute

chik
0

Bergspuman..Stor elog till dig….Tänk om vi kunde vara flera..Hoppas att du tar det som din uppgift o skriva till Fk o säga vad som du tycker är fel..

För du verkar ju ha skriftens gåva.Det är en konst o skriva så det går att för stå o få med mycket O det tycker jag att du gör. Med dina inlägg..

Så Bergspuman litte luddigt från mig.. Men här sitter en beundrare till dig…

Lena

Lena.P är jag i verkliga livet.

Bergspuman
0

#10 Oj Chik jag blir tagen när jag läser det vackra du skrivit! Tack så himla mycket. Jag tycker det är roligt att skriva, det har jag alltid gjort. Men frågan är om det "lönar sig" att gå till storms mot FK. Jag kommer i vart fall inte lägga min röst på Husmarks partiblock, så mycket kan jag säga…

Mickelberg
0

Att ha med FK att göra kan ju göra en sjuk om inte annat. Tufft och starkt gjort om du kan avvara pengarna förstås!