Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 745 ggr
[Sisa]
0

Bubbel

Sen långt tillbaka skulle man "dricka brunn". En vecka vid ett vattenhål ansågs självläkande för kropp och själ…Sen kom man på att illasmakande mineralvatten kunde blandas med fruktsaft och kolsyras, grunden för dagens läskedrycker!

Pommac skapades 1919 och hör ännu till storsäljarna…i skuggan av CocaCola, som är störst av läskedrycker på den svenska marknaden.

Källa; GD

Gillar Du bubbel ?

[GunillaF]
0

Bubbel är gott! Glad

Hoppfull
0

Om du menar läsk så är svaret nej, om du menar bubblande vin så är svaret ja om det inte är för sött Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Maria
0

Ett bubblande rosévin är inte så dumt en varm sommardagGlad

/Maria

aggeelin
0

Läsk nej. Bubblande vin, ok om det inte är för sött… cider kan vara ok

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

AnnL
0

Instämmer med # 2 Hoppfull och # 4 aggeTungan ute

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Maria
0

Öl bubblar ju liteOskyldig och det är bland det godaste jag vet.

/Maria

Cristine
0

Öl och Champagne!Skrattande

Dricker aldrig läsk.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Hoppfull
0

#6 Ja öl ja, det klarar jag mig inte utan Skrattande

Maria
0

#8 Livet vore mycket fattigare utan denna dryckFlört

/Maria

Hoppfull
0

Jajamänsan Skrattande

[Asta]
0

Bubbelvatten, öl och bubbelvin ja. Läsk ytterst sällan. Har aldrig varit förtjust i söta drycker. Inte förtjust i saft heller. Men ibland kan jag vilja ha en läsk med massor av is. Är det en Cola ska det dessutom vara massor med citron i. Vet inte varför jag emellanåt får sug på saker som jag egentligen inte gillar. Ibland blir jag vrålsugen på kebab t.ex, som jag inte heller tycker om egentligen.

[peter54]
0

Jag gillar bubbelvatten, men dricker inget annat bubbel.

Läsk är för sött för min smak. Champagne är något av det äckligaste jag har smakat, Vin tål jag inte, blir magsjuk av syran efter bara en klunk. Öl är för beskt.

Det där med is i drickat är något jag aldrig riktigt har begripit mig på. Om isen ska ha någon verkan måste den avge kylan i drickat, vilket innebär att isen delvis eller helt smälter, vilket i sin tur resulterar i utspädd dricka …

[MargaretaA]
0

jag tackar ja till Champagne - hver gang Tungan ute

Bergspuman
0

Gillar inte öl eller vin. Och dricker aldrig vanlig läsk. Så äckligt sött att jag mår illa. Men cider är jag förtjust i!

Men kan inte dricka kolsyrat vatten fort, får hicka bums.

Min särbo kan häva i sig en flaska kolsyrat på en halvminut när han är törstig, det är en omöjlighet för mig!

chik
0

Ingen läsk.Men bubbelvatten det är gott.

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Asta]
0

#12 - Man ska ha supermycket is - på så vis kyler det ner snabbt och isen smälter inte så fort. Man får fylla på med dryck efter hand eftersom mesta volymen i glaset är fyllt av is. Sedan gör det inte så mycket om lite blir utspätt för det är det värt för att få kylan.

Det är så härligt med riktigt, riktigt iskall dricka ibland. Och det räcker inte att ha det i kylskåpet för det värms upp för fort i glaset. Jag gör så med bubbelvatten också ibland. Citron och massor av is.

[peter54]
0

#16 Jaha, är det så man gör. Tack för den goda förklaringen Glad

Själv använder jag aldrig någonsin is och jag dricker ofta rumstempererat, särskilt mjölk och de näringsdrycker jag tar.

Vatten dricker jag inte så ofta, men när jag gör det så räcker kylskåpstemperaturen bra.

Jag har alltid varit lite skraj att dricka iskallt för att det kyler ner magen och aorta så häftigt och tvingar kroppen att snabbt värma upp det iskalla som kommer ner, vilket i sin tur stjäl mycket energi från kroppen.

Därför har jag valt att aldrig dricka iskallt och heller aldrig hett.

aggeelin
0

Håller med dig Peter, is har jag inte förstått mig på, dricker gärna rumstempererat vatten om det är för att släcka törsten men inte om det är tilll maten, där det dricks i små klunkar. Och, dricker gärna the och kaffe som fått svalna lite… tycker inte om för kallt och för varmt…

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Hoppfull
0

#17 & 18 Jag är som ni där… dricker aldrig iskallt, tycker att jag får ont i magen av det, men min mage är oxå superkänslig. Däremot kan jag vid enstaka tillfällen blanda mig en god drink med is och massor av lime, det är vansinnigt gott men då vill jag gärna ha is för att få det kallt.

Bergspuman
0

Jag brukar ha en jättekopp som rymmer 8 dl, framme hela dagen i rumstemperatur med vatten. Tömmer jag den 2 ggr om dagen har jag mitt vätskebehov säkrat. Dvs om jag då inte druckit vatten på andra håll. Självklart blir den koppen kallare vintertid och varmare sommartid, beroende på hur varmt det är i lgh.

Men tycker bättre om att släcka törsten med rumstempererade drycker, fast det är klart - en kylskåpskall cider kan vara ack så förödande gott! Glad

[Sisa]
0

Då måste jag fråga…köper ni bubbelvatten i affären, eller tillverkar själv ?

Bubbelvatten är dyrt…

[peter54]
0

Vi har en sån sodastream, köper inget bubbelvatten.

[Asta]
0

Här har vi också sodastream, däremot köper jag ofta en bubbelflaska när jag ska sitta på tåget.

Hett tycker jag inte heller om att dricka, men jag älskar att dricka kallt. Jag är så glad för vårt kranvatten är draget på något sätt så att det oftast är rejält kallt året om och det är så GOTT!! Men ibland vill jag ha det ännu kallare och då måste jag fylla ett glas med is. Jag kan till och med äta is. Gott! Känns finfint i magen och är suveränt när jag känner mig läskigt jättevarm.

[Sisa]
0

Jag köpte en flaska bubbelvatten, kostade 14 kr. för en halv liter…dyrare än bensin…

annars lägger jag flaskor med vatten i frysen några timmar…underbart gott halvtinade.

Någon som druckit vatten direkt från en källa ?

[Asta]
0

#24 - det var ändå billigt, köper du den på Pressbyrån som jag ofta gör inan jag hoppar på tåget kostar den 18 eller 2o kr. Varje gång bannar jag mig själv för att jag inte tog med mig vatten hemifrån.

Flaskor i frysen brukar vi ha när vi ska ut och vandra. Så är vattnet kallt och gott länge i ryggsäcken.

Jag har inte druckit från någon känd källa som Ramlösa eller så, men när vi är i torpet i Finland så hämtar vi vatten från en källa i berget där. Bergsvatten som de kallar det. Det är så himla gott det vattnet, mina släktingar brukar ta med sig vatten tillbaka till stan. De påstår att kaffet blir så mycket godare när de kokar på det vattnet.

Bergspuman
0

Jag dricker gärna direkt ur bäcken med smältvatten när jag är uppe i Norrland hos pappa ungefär så här års, och gör mina vandringar. Så praktiskt när man blir törstig - bara kliva ner i ett dike och dricka. Så länge vattnet porlar och strömmar och är rörligt, så vet jag att det är friskt. Det är mycket litet biltrafik i mina stråk, så jag oroar mig inte. Och det smakar LJUVLIGT!

Anders 50
0

#24 Det finns en offer-källa i närheten där vi jobbar ibland, och där brukar jag ta några klunkar, det ska vara väldigt stärkande sägs det.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anders 50
0

Öl byggde denna kropp!  Flört

(Hedersmedlem av ölhävarakademin klass III)

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!