Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettresor-och-kulturer
Läst 630 ggr
AnnL
0

Trädgårdsland

Nu är vi inne i maj månad och det är tid att så och sätta grönsaker.

Ni som har ett litet grönsaksland. Vad sår och planterar ni?

Några bra tipps om hur ni får olika grönsaker att växa bra.

Själv har jag satt dill, morötter, rödlök, vanlig lök, purjolök, gurkor, sallad, rädisor, o squash.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

sven-g
0

Är det inte beroende på jord, där jag bor är det lera, så morötter går inge bra, inte Potatis heller. Här där jag bor är det för tidigt att sätta något. Ingen här omkring har tex satt harven i backen, dvs bönderna har inte kunnat komma ut på åkrarna än.

[Asta]
0

Vi brukar sätta lite Potatis, bara för att ha lite riktig nypotatis någon gång. Sedan brukar jag sätta sallad, mangold, dill, gräslök, persilja, sockerärtor.

Men ännu är inte något sått. Håller på att fixa till min drivbänk, sedan blir det såtid. Gräslöken är kvar sedan förra året.

Maria
0

Mitt tips är mangold. Så länge jag har haft jord att odla i så har jag satt mangold.

För det första är det så underbart gott, sedan är det lättodlat och man kan skörda allteftersom. Det kommer hela tiden nya blad. Jag har satt både på friland och i murarbackar.

/Maria

Anders 50
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I år blir det sådd senare än på många år, jag brukar ha det klart före 1:a maj, men det lär dröja minst en vecka.

Men jag brukar ha morötter, dill, spenat, olika sallader, röd och gul lök,  rädisor och squash. Sedan kan det komma till nåt mer ibland.

Naturligtvis finns det Potatis (klara till midsommar) och en rad med jordgubbar.

Så här såg det ut förra året, då var spenaten skördad och en ny omgång ska sås.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Branneli
0

Jag ska inhandla årets fröer imorgon. Standard är morötter+ sallad+ lök….sen får vi se vad som finns.

Inne har jag försått gurka & paprika & tomater.

Maria
0

#4 Vilket fint och välordnad trädgårdslandGlad Är staketet för rådjur och annat?

/Maria

Anders 50
0

#6 För annat!  Katter, som nu inte kommer åt att möblera om bland fröerna.

Märkligt att så fort man har sått eller satt något så ska katterna dit och skrapa, innan ser man inte att de går till trädgårdslanden.

Maria
0

Haha, ja katter ska man inte lita på. Min ena låg på rygg mellan mangoldplantorna förra sommaren och precis som du säger är det extragott att krafsa i nyplanterad jord.

/Maria

[GunillaF]
0

Jag sår olika sallader, dill, persilja, rädisor, pumpa, blommor …sedan blir det lite olika för varje år..

Blanda upp jorden med ganska mycket sand så växer det bättre. Även i den svåraste lerjord.

Cristine
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Väldigt fint och välordnat Anders! Jag har min gård full med kirskål som det sägs smaka ungefär som spenat så jag tänkte pröva på det.

En av mina tomatplantor har knoppar.Glad

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

AnnL
0

Jätte roligt att läsa vad ni sår och sätter.

# 4 Vilket  härligt trädgårdsland du har Anders.

# 9 Det ska jag tänka på till nästa år att blanda sand i jorden. Vi har ganska lerrik jord. Glad

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Anders 50
0

Kul att ni gillar mitt trädgårdsland!

Mitt tips är att mylla ner massor med kogödsel och att odla i lite upphöjda bäddar som är rejält djupgrävda och absolut inte packad jord.

Och fiberduk på i början.

Conquest
0

Den danska restaurang NOMA som just är utnämd som världs bästa, använder enbart nordiska råvaror, bl.a.kirskål!

"Skvalderkål" på danska.

Sedan krävs ingen skötsel alls. Det är bara att hösta, faktisk går det bra att ta de första många kilo nu, här i Skåne.

[Asta]
0

Här har ni en sida med lite ogräsrecept. Lite kirskålspesto kanske?

Branneli
0

Idag har sambon & jag "vårbrukat".

Nu finns det sallad + morötter+ dill + lök + sockerärtor i landet.

Här inne i mitt uterum finns gurka + paprika, som får vara inne en stund till.