Valborg
Denna kväll då man ska hälsa våren på allvar, är alltid så kylig! Hör Du till dom som huttrar vid bålet på fredagkväll ?
Självklart!!! Men nu för tiden klär jag mig ordentligt för det brukar kunna bli lite småkallt, trots eldarna.
Jag minns förr, i min ungdom…då skulle vårkläder och vårskor på till sista April. Man frös så man var blå. 
Jadå, det brukar bli bål av något slag.
Ibland går vi till det stora officiella bålet och ibland ner till stranden där det tänds massor av små brasor längst med kusten. Det är nästan mysigare. Då blir det grillning när brasan blir till glöd.
Liksom Gunilla har jag lärt mig att ta varmt på.
Zabelle
Nej - det blir inte någon eld. Däremot kommer vi att stå på balkongen och kolla på fyrverkerierna.
…och jag ska jobba, istället för att huttra…
Förr så var alltid vi i familjen och tittade på Cortegen (Chalmers stora studentspex i Göteborg som går i ett tåg runt stan) Det bara skulle man se varje år och visst frös vi vissa år.
Man stod där och viftade med Majvippor som såldes runtomkring. Det var massa silkepapper i olika färger klippta i remsor som satt på en pinne.
Numera håller jag mig gärna hemma
/Maria

Man får ta sig en värmare innan man går ut
Här är det ganska återkommande eldningsförbud vid Valborg så det varierar om det blir brasa eller ej. I fjol blev det ingen brasa.
I år dock är marken blöt så vi får se en eld. Men innan ska vi grilla och ta en bira med goda vänner som bor precis vid en av brasorna.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Nej, skippar eldarna sen en massa år!

Vet inte om det kommer att bli någon brasa i vår kommun. Fyrverkerierna slutades det med för några år sedan .
I år ska vi ha fest,med vänner & bekanta. Vi tänder på grillarna vid 18-tiden. Gästerna får ta med egen mat & dryck.
Ska bli intressant & se vilka som kommer, ingen anmälningsplikt. En del skulle ta med kompisar. Barnen är också välkomna.
# 8
Låter kul, Branneli…
Här i Örebro har vi en fin brasa med sång till
och sen ett fantastiskt fyrverkeri. Det brukar vara ca 20 000 - 30 000 personer där och det är fantastiskt att vara enn i mängden då
.
Vi har bjudit hit vänner från annan ort och hoppas på skapligt väder. Två tre gånger har det varit riktigt underbart väder, ljummet i luften och fullt med folk på uteserveringarna.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
vädergudarna är inga rojalister…
våran högt ärade knug firar sig födelsedag samtidigt..
snöglopp hör ihop med valborg tycker jag
dat är inget måste att huttra vid brasan
men..lite kul,tradition på något sätt ändå..
ibland har vi haft med en kaffetermos med varm glögg..
bål som bål… ! *skratt*
det är flera dagar tills fredag så..? :- )
penke
Visst ska en brasa tändas…i kaminen!
Dottern ska bort så jag blir ensam hemma.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Brasa som brasa
bara det värmer så!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Här sparar kommunen på slantarna 
Under ett par år fanns ingen eld !?
Vi brukar åka ut till Mellbystrand där dom har bål nere vid stranden.
Har också lärt mig att klä på mig så jag inte fryser.
Men i år ska vi vara hemma och fira med en kompis så det blir bål av annan sort. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
brasan här i Älvsered är Stor o välkänd.Kommer många ut i från.-Roligt.
Sen har dom ett så stort Fyrverkeri..
Fryser.Nej det gör jag inte….
Lena.P är jag i verkliga livet.

Jag vägrar att frysa och hänger aldrig undan vinterjackan förrän Valborg passerat, och långkallingar under jeansen om det behövs. Här tänds brasan på en flotte ute i sjön, det bjuds på sång av manskören och det blir ett litet vårtal - precis som alla andra år…. Men fyrverkeriet är oslagbart! Att en sådan här litet samhälle kan bjuda på så fantastiskt fyrverkeri är lika överraskande varje gång. =)
Det allra bästa är ju att prata med människor man inte träffar så ofta ;)
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
# 17
Precis så vill också jag ha det på Valborg…och därefter komma in i stugvärmen, tillsammans med goda vänner…äta gott…och dricka ännu godare…

#18 Japp, det är fint det =) Då kan man ju titta djupare i andra bål… ;)
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
# 19

Brukar för det mesta vara hemma o äta gott. Men åker vi någonstan så blir det till Älvsered som Lena/chik skrev om eller Köinge/okome de alternerar, det sjungs, skjuts raker och fikas.
Var rädda om varandra
Är raketer något som bara existerar längre upp i landet? Har aldrig varit med om det på Valborg, bara till Nyår.
Gillar inte raketer, tycker synd om alla skotträdda djur 
Zabelle
# 22
Här skjuter dom både raketer och smällare…men jag håller med dej, Zabelle…tycker synd om alla djur…
Varför skjuta iväg en massa pengar, rätt upp i luften till ingen nytta ? Det finns ju så mycket annat vackert att titta på denna årstid!
#22 - när jag bodde i Skåne så var det också fyrverkeri på valborg så det beror nog mer på ort än på var i landet.
jag vart iväg där igår
inte huttrande,(det var jag som var .."fyllechaffis") :- )
jag kom på att det var faktiskt ganska kul
även,eller tackvare kören inte var lika tonsäker som på tv/OD
det var..lokalt engagemang som värmde
en prisutdelare/skollärare visste vem "Bigge" var
det är väl "Svenssons på Storgatans"
(det var ändå över ..fem hundra pers. där)
småsmuttrigt fyrverkeri *ler*
som en frivilligt bidrag sponsade,en hink som vandrade runt
(de var väldigt nöjda över hinken,nästa år blir det någ ett "värre/större" eldshow) :- )
penke