Pricken över iet...
vad är det?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Ja det är mycket … det där lilla extra som gör att det blir så där riktigt riktigt bra, roligt och minnesvärt.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Tjae…sitter man med en korsord tex och lyckas knäcka det man funderar på så är det en prick över i,eller kommer det en kommentar som går rätt in i hjärtat på ett skojigt sätt,så är det pricken över i,sen finns det mycket mera.Ett rakt streck med en punkt över tex
För mej är det att få en iskall öl till en god maträtt sedan bara få dåsa i solen.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

För mig är det nog när något blir betydligt roligare/bättre/enklare/billigare än jag hade förväntat mig.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Det är … när jag haft en bajsdag och kommer hem och hittar t ex en korsordsvinst i brevlådan!

Pricken över i:et…höjer spänningen en aning, precis som
" Grädden på moset " 
Pricken över iet är för mig när allting redan är så bra det kan bli men att någon ändå händer som toppar det hela så att säga.
/Maria
Pricken över i:t kan för mig vara både negativt och positivt. Faktiskt med den motivering som bumbleboo har i #7. Det lilla extra när något är riktigt bra och så händer det något som gör det ännu bättre eller när allting känns dåligt och så kommer det något som gör det ännu värre,.
#8 Ja, det har du rätt i. Att det kan vara negativt också. Det tänkte jag inte på.
/Maria
#9 När det är negativt, är det då inte istället "droppen fick det att rinna över", "tuvan som stjälpte lasset" … dvs det som gjorde det hela alldeles överjävligt…
Har kanske jättefel, men för mig är pricken över i, något positivt menat…
Jag tycker att pricken över i:et kan vara något negativt…" Han var så arg! Och pricken över it började han svära också " 
#11 ja där låter det mycket vettigt att säga så… 

#10 Jag tänkte exakt som du agge
jag använder pricken över i i positiva sammanhang medan droppen och/eller tuvan om jobbiga saker.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Fast för mig har "droppen som får bägaren att rinna över" en annan betydelse. Det betyder att någonting har blivit för mycket. För mig leder det till någon form av åtgärd, jag blir arg, ledsen eller bestämmer sig för att göra något annat.
Pricken över i:t är mer ett konstaterande för mig. Låt oss säga att jag är på semester. Någon har snott min plånbok, det är fel på hotellbokningarna, jag blev matförgiftad och när jag går ut så börjar regnet vräka ner. Då skulle jag mycket väl kunna - ganska resignerat säga - "Det var pricken över i:t".
Om jag däremot var i samma situattion och hade råkat på en massa otrevligheter och sitter och funderar på om jag ska åka hem eller inte och så kommer regnet och det är det som får bestämma mig för att åka hem. DÅ är det droppen som fick bägaren att rinna över.
Liten tuva som välter stort lass kan jag inte ens få in i något liknande sammanhang just nu för det använder jag inte alls i de här sammanhangen. Det är väl mer om ensamma Ester skulle vara envis och lyckas på nästan egen hand ändra en lagstiftning t.ex. då skulle jag kunna använda den frasen.
Men det finns ju inte något facit till sådana här fraser. Det är kul att se hur olika vi använder det.
#14 Du beskriver det så bra
Exakt så menar jag också men blir så imponerad när någon kan sätta ord på det
/Maria
…kanske pricken över i:t kan vara…att sätta ord på det…
#15 tack 
#16 kanske det är precis så det är.

Pricken över i:et kan tex vara den där otroligt goda chokladbiten till kaffet efter en brakmiddag. =)
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus