Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 590 ggr
Cristine
0

Ditt samhälle

Tjänst efter tjänst plockas bort ,nu har de tagit bort tandläkaren på vårdcentralenså nu måste vi åka 3 mil för att komma till en. Förut stängdes en litan affär här i närheten. För att köpa ett vadderat kuvert måste jag åka 1 mil med taxi likaså för att handla. I förra byn jag bodde i så fick byborna lägga ut för att bygga en ny affär, nu ska de bygga en mack som de blir delägare i.

Medans får flera av de 90 butiker i Birsta centrum stänga för det fanns för mycket av samma på samma ställe. Hur ser det ut på din ort?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Asta]
0

Jag bor i en stad så här är det inte några problem. Min mamma bodde tidigare i ett mindre samhälle i Skåne och där har det väl under de senaste tio åren plockats bort än det ena än det andra. Till och med svårt att få dit läkare till vårdcentralen och då pratar vi ändå om Skåne! Jag menar avstånden är inte jättestora.

Maria
0

Jag bor också i en stad så jag märker inte så mycket av problemet.

/Maria

zabelle
0

Jag bor i Skåne i en kommun med 20 000 invånare. Vi har Vårdcentral, tandläkare, äldreboende, banker, matbutiker, pizzerier, restauranger, bibliotek och bra bussförbindelser till både Malmö och Lund.

Det enda vi inte kan handla i byn är kläder. Allt annat finns på cykelavstånd och det gillar jag.

Zabelle   

[Sisa]
0

Ungefär som Zabelle…det viktigaste finns på cykelavstånd. Men jag skulle inte vilja bo här utan bil…på vintern gillar jag inte att cykla och det är dåliga bussförbindelser. Dessutom tar det 15 min att gå till busshållplatsen…annars trivs jag bra i utkanten av samhället jag använder mej mest av…

…glömde…vi har ju nyligen fått en kvarterspub här. Byggd av en gammal kiosk och jättemysig…så numera umgås vi även med grannarna…Flört

Bergspuman
0

Just jag bor i en stad och har inte de bekymren. Men min pappa bor just i en sådan by där all service plockats bort och där man tidvis inte haft ens en mataffär. Närmaste mataffär minst 1 mil bort.

Hoppfull
0

I mitt samhälle finns en liten plutt-ica m post och apoteksservice, men det finns både dagis, skola, banker, blomsteraffär, elaffär (även om den knappt är värd namnet), kyrka, pizzeria och optiker… trots att det bara bor några hundra personer här.

Men vi åker ju ändå eftersom priserna är så höga här så det lönar sig att åka många mil in till stan för att handla. I förrgår köpte jag paprika här, kilopriset var 89:- medan en mil bort 59:- så ni förstår ju själva… Och kläder finns inte här så för dem måste man in till stan.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

penke
0

tandläkare åker jag två mil för..
vårdcentralen säga vara(eller var?) så ängslig att ta beslut att det var..? lika bra att åka till akuten två mil bort,med en gång.

annars(en nedlagt konsum) men två Icor,en mat-rebell..,snart en Netto,fem? mackar !.några optiker,bokhandel,flera klädbutiket,flera möbelbutiker ..,minst en florist,systembolag..,apotek,tre banker,några färgbutiker,nå´n järnhandel,ett par brädgårdar ..
kinarestaurang,pizzor o några lunch-hak ,ett klassiskt café,med hembakt !,många frisörer mm

en massa föreningar,bla sverige/världstopp innom konståkning o tennis..MC/motorcross inga världsmästare just nu ..:- )

fast,vi är ju iallafall ca: 10 000 ..

penke

[peter54]
0

Mycket läggs ner här också. Vi hade tidigare flera bensinstationer att välja emellan, nu finns bara en kvar i Östervåla och den försvinner också snart.

En samverkansgrupp har bildats i Harbo, för att försöka få till en bensinmack. markundersökningen är klar och godkänd. Återstår att se om nödvändiga tillstånd går igenom.

På grannorten Tärnsjö försvann båda bensinmackarna. Där har kyrkan startat en station nu för att folk ska slippa åka 3-4 mil bara för att tanka bilen eller moppen.

Posten är inte post längre, utan bara till för företagen. Som tur är så finns gamla Sparkassan kvar här, så att de äldre har någonstans att sköta sina betalningar och annat.

Jag trodde att när Miljöpartiet kom med i Riksdagen, skulle vi som bor på landet få mer resurser, men jag tyker att det verkar som om de jobbar hårt för att få alla in till stan så att lantmiljön blir till ett folkfritt friluftsmuseum.

Anders 50
0

Jag bor ju på landet, men 5-6 km bort finns det mesta man behöver.

Inom 4 mil finns 7 samhällen och en stad, och i dessa finns det så gott som all service som man behöver.

Men visst finns det mindre samhällen här också som har blivit av med affären, fast än så länge är bensinmackarna kvar.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

chik
0

lilla Älvsered har nu bageri affär o choppincenter Kläder o taverna.

macken lades ner för något år sedan…Så för att komma till en större mataffär har vi som tur är bara lite över milen.

Men grejen är väl att vi skall bo i städer.

Blir så mycket billigare för samhället, om vi alla är på samma plats…

Så det gäller o bo på rättställe…

Lena.P är jag i verkliga livet.

[GunillaF]
0

Jag bor i glesbyggd men jag tycker ändå att vi har så vi klarar oss ganska bra. Det är sällan jag behöver åka härifrån bara för att handla t.ex.

Här finns vårdcentral, tandläkare, gym, bensinmack, flera restauranger (bl.a. en westernrestaurang) bageri med café, flera frisörer, matvaruaffär, kiosk, grill, pizzeria, skorperia, It-företag, flera byggföretag, möbelvaruhus, såg, byggvaruhus, tygaffär, skor, porslinsbutik, leksaker, låg-mellan-och högstadium, polisstation mm. Och vi är bara 1500 invånare!!!

Jag tycker att vi gör det bra!Glad Vi är köptrogna!

[Asta]
0

Unga och även många äldre verkar inte längre vilja bo i små samhällen.

Det är inte bara av olönsamhet vissa saker läggs ner. De får inte tag i folk som vill jobba där. Vårdcentraler är ju ett sådant område. Där mamma bodde byggde man ny vårdcentral och allt möjligt så det var inte någon ovilja att satsa. Men sedan får de inte tag i några läkare som vill jobba där.