Dags för holkar-
Fågelholkar
Tips för att hänga upp ett fågelbo:
- Häng inte upp boet i fullt solljus, stark vind eller där det regnar mycket. Häng infl ygnings öppningen helst mot Norr, Nordost eller åt Öster.
- Häng boet på en lugn plats.
- Häng boet minst 1.5 meter upp, så att katter inte kan komma åt det.
- För hussvalor, gråsparvar och tornseglare (koloni fåglar) häng upp mera fågelbon jämte varandra.
- Häng upp ett fågelbo på hösten. Fåglarna kan då vänja sig vid boet samt att använda det som ett regn- och vindskydd samt övernattnings plats.
- Sörj för en fri infl ygnings väg.
- Stoppa inte in material typ hö eller sågspån i boet.
• Placera boet nära plantor. Detta hjälper de små ungarna vid deras första fl ygtur och ger dem fysiskt stöd och skydd. Sörj för ett naturligt skydd för fågelbon med öppen framsida, så inte rovdjur kan komma åt dem. Detta kan göras med klätterväxter som dels döljer boet det är ideal.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Ett fågelhus har jag…intill en buske. Brukar vara ungar där varje år och det är så kul att se dom utvecklas…dags att vårstäda fågelhuset…
Ja det också!
På tal om holkar så försvann dotterns ylle halsduk ur boden i höstas och hon säger att hon ser en bit av den i ett hål i ett träd. Inte sjutton kan väl en fågel dra iväg med en stor halsduk. Kan det ha varit en ekorre kanske?
Vet inte…har inte varit med om nåt sånt…men kanske en ekorre…
Peter vet nog om han tittar in.
Det är nog lite sent att vårstäda holkarna nu. Här har fåglarna i vart fall börjat bygga bon. Vete tusan om det inte finns ägg i en del holkar också.
Ja det är både sent att städa och sätta upp nya holkar nu. Det ska vara klart i mars månad. Sedan måste jag säga att en del av punkterna i #0 låter lite konstiga i mina öron.
Exempelvis det där med öppningen åt norr. Fåglarna väljer ytterst sällan att bo i holkar som vetter mot norr.
Om man har skydd för holken, exempelvis av grenar som skuggar den, sätter jag alltid holken åt söder. Finns inget sånt skydd så sätter jag holken åt öster eller åt väster, men aldrig mot norr.
Vi har en gammal holk som sitter på söderväggen på uthuset mitt i absolut värsta solgasset. Holken fanns där när vi flyttade hit och jag har inte haft hjärta att ta bort den eftersom samma flugsnappare bor där år från år.
Det där med halsduken låter lite märkligt tycker jag också. Det krävs en ganska stor fågel för att få med sig en halsduk. Ekorren skulle kanske klara det, men den bor inte i hål, de bygger risbon.
Kajor kanske det kan vara om hålet i trädet är hyfsat högt upp.
Intressant…
Jag har redan städat!!! 
Vi var tvungna att byta ut en av våra holkar i år, den gamla höll på att trilla i bitar. Dessvärre verkar inte någon fågel vilja se åt den nya. Flugsnapparna har jag inte sett några ännu, men vi får väl se. Förra året bodde där flugsnappare i holken och året innan talgoxar. Men om de inte vill bo i den i år kanske de vill bo där nästa år.
#7 Det läste jag i en artikel Peter så du kan ha rätt.
Egentligen ska man ju sätta upp holkarna på hösten,men kanske bättre sent än aldrig tämkte jag.
Jag kan inte urskilja om det är hål eller risbo då granarna går in i varandra, för mycket grenar och ris, men det är högt. Kanske det är ekorre ändå för det ligger massor av kottar nedanför.
#9 Det är ganka ovanliogt att fåglar väljer nya holkar. De brukar behöva hänga uppe ett år innan de blir "befolkade".
#11 - jo jag vet det egentligen. Men man hoppas ju alltid.
Oavsett så var det nödvändligt att byta ut den.
Jag brukar göra fågelholkar av ihåliga stammar som jag hittar på jobbet. Bara att snedkapa, och sedan en bräda till tak och en till botten, och borra ett hål.
De är väldigt populära och det är knappt man hinner fästa upp dem klart innan det är hyresgäster i dem.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Så fint av er att bygga holkar åt våra småfåglar…
Vilka fina holkar Anders!
Här blir det färdigköpt. Ett blåmespar har flyttat in i en av holkarna. Om vi inte har skrämt iväg dem igen med allt vårt trädgårdarbete.
Här sitter en starholk till vänster och en pilfinkholk till höger.
Den vänstra är egentligen lite för liten för staren och den högra lite stor för pilfinken, men de skulle prompt bo i dem, så jag fick anpassa hålet till hyresgästen.
Båda holkarna sitter i rakt söderläge, men blir något skuggade av löv när träden är gröna.
Hur många holkar har du, Peter ? 
#20 Något dussin här hemma, men jag sätter upp några nya varje vår även utanför min egen tomt, med grannarnas samtycke förstås.
# 21
Tur att fåglarna har dej…