Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthus-och-hem
Läst 3464 ggr
[Sisa]
0

Pannkaksjärn...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…istället för…ja, vad kan man använda…stekpannan kanske ??

Idag då jag gjorde lunch, kom jag att tänka på så många onödiga köksprylar det finns…popcorn-maskin, riskokare, matningssked…

Har Du några ?

chik
0

Jag är la nog lite udda…Har bara grunden för att kunna få till maten..Brödrost o Elvisp..Woffeljärn…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Hoppfull
0

#1 Jag är nog som du… har inga onödiga prylar i mitt kök. Förutom en apelsinpress som jag köpte för evigheter sedan!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Asta]
0

Eftersom jag är en maskinälskare så har jag allt möjligt, men inte något onödigt som jag kan komma på just nu. Jag har en popcornmaskin, men eftersom jag inte, trots många års försök, inte klarar av att poppa popcorn i en gryta så har jag använt den mycket. Just nu blir det mer i micron dock, vilket är lite synd eftersom det blir mycket mer fett då.

Jag har också en äggkokare och den använder jag alltid när jag kokar ägg. kan inte koka ägg heller så den är verkligen användbar.

Jo förresten! Jag har en smörgåsgrill som jag fått i present. Den använder vi aldrig.

[Sisa]
0

En äggkokare tycker jag är onödig…Tungan ute

[Asta]
0

#4 - en onödig pryl för mig är något jag inte använder. Min äggkokare används jättemycket. Jag har till och med slitit upp en och behövt köpt en ny. Jag kan nämligen inte koka ägg i en kastrull. Det blir aldrig bra. I äggkokaren blir de alltid precis som jag vill ha det.

Anders 50
0

#5 Här finns också en äggkokare! Håller helt med dig om att den är bra.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Sisa]
0

# 6

Men det är väl ingen konst att koka ägg på spisen…Obestämd

Anders 50
0

Nej, men inte lika kul…och så piper det när de är klara!  Flört

[Asta]
0

#8 - ja! Pipet är jättetrevligt!

[Sisa]
0

# 8 + 9

Hahaha…..Skrattande

Tråden är gjord mera på skämt…härligt humor ni har…och lika härligt att vi kan skämta tillsammans, eller….Skrattande

Anders 50
0

Här skämtar vi inte…..äggkokare är allvarliga grejer!!

Tungan ute Glad Skrattande Flört

[Sisa]
0

# 11

…men att skämta om en äggkokare, höjer ju verkligen ribban på vår Livskvalitèt…dessutom ser jag inget allvarligt med en enkel äggkokare…Tungan ute

Anders 50
0

Enkel??? Förvånad

Man kan bränna sig ordentligt av ångan som kommer ur locket! Skrikandes

Flört

zabelle
0

Fick ett litet spelande plastägg som ska ligga med i pannan när man kokar ägg. Plastägget spelar 3 olika melodier, en för löskokt, en för "lagom" och en för hårdkokt ägg.

Lite onödig men jag använder det ibland ändå Tyst

Zabelle   

[Sisa]
0

# 13

Du verkar vara en kille med massor av humor…Cool

# 14

Även om den är onödig, så verkar den i allafall rolig…något man inte kan säga om en äggkokare…Flört

[Asta]
0

Äggkokare är jätteroligt. Inte nog med att vår piper när den är klar. Men när man stänger av den har den ett jättekul ljud. Ett förvånat pip eller hur man nu ska kalla det. Jag gillar inte när folk pratar illa om våra äggkokare!

[Sisa]
0

# 16

…förlåt…jag menade inte att prata illa…såklart du ska fortsätta använda din äggkokare, den verkar betyda mycket för Dej!   Gråter

penke
0

Skäms en bakmaskin..tror jag jag har kvar någonstans
såg den vid senaste flytten..
lite smålyxigt att vakna till doften av nygräddat
utan att bo mitt i sta´n
vilket jag gjorde då..,fortfarande väldigt onödig

men,riskokare tycker jag är bra
har bytt till en ngt mindra numera
man får en spisplatta ledig,slipper passa riset..
..jag gillar ju asiatisk mat(kryddor)

andra eldrivan prylar kan jag ha lite övers för
förutom krångliga kaffemackapärer.. :- )
haft roliga ´spresso-barrista-varning vannabee
nu är jag ..NYFIKEN på nå´n sort mjölkvärmare/skummare jag
sett i reklamen Tungan ute

jag lagade mer mat förr,då var jag galen i allamöjliga små redskap,
sisselerare å allt vad de heter,lite mer blace´nu :- /
jag hade en stående "julklappsönskan"
omöjliga köksprylar jag inte visste fanns inna o inte klara mig utan efter ..
nå´ting *skratt*

penke

[Asta]
0

#17 . OK ursäkten godtas Glad

aggeelin
0

Jag har en del pryttlar som används ibland och då är de jättebra att ha. Jag har t ex en urkärnare som är menad till körsbär men funkar jättebra till oliver!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

penke
0

VA,tvingas du ha samma till både oliver ..och körsbär

*skakande* att läsa

*fniss*

penke

aggeelin
0

#21 Skrattandeja visst är det, riktigt ruskigt…

Jag måste säga att jag är faktiskt sugen på att köpa en kaffemaskin, en sån där som man stoppar i en liten liten burk i och ut kommer en kopp espresso… jag gillar starkt, gott kaffe. Men, jag vet inte om jag har lust att ha en pryttel tilll på köksbänken

penke
0

var är stöd-galan ?? :- )

aha,jag har provsmakat från en sådan..
lite lagom mickel
bra kaffe oxå,de smaker jag ..fick

det som stör mig,är inte att den ..tar plats
den ser kul ut :- )
det är att man blir låst till en leverantör av kaffe-puckarna..
iofs flera smaker/nyanser
jag vill kunna exrimentera mer ..

..hur var det nå´n sa om frestelser
det enklaste är att ge efter för dem..(?) *skratt*

penke

Mammzing
0

Råsaftcentifug.
Man behöver en teknisk utbildning för att klara den. Var nån premie från nån bokklubb tror jag.

Det jag använder mest är min assistent, hahaha…
Honom har jag till mycket, bilen å kramar å sånt.

Nä, en Bosch, att göra deg i. Bakar matbröd nästan var vecka.
Love it!

[Sisa]
0

Bakmaskinen…hur många har en, men hur många använder…Obestämd

Elpida
0

Jag köpte en bakmaskin, det var billigare än en assistent och jag klarar inte att knåda degar för hand med min kropp. Den såldes dock vidare efter ett halvår eftersom familjen hade väldigt svårt för att äta fyrkantigt bröd :\. Ska erkännas att det blev godast att baka på mjölk, men då gick det ju inte förladda den på kvällen för då skulle det surna innan den körde igång på morgonkvisten…

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

fotokrafs
0

Vi har bakmaskin och den används flitigt 
och sen såklart vattenkokaren och diskmaskinen

har även smörgåsgrillen, brödrost, elvisp, våffeljärn
som är smidig att ha även om just våfflor inte är särskilt ofta man äter

onödigaste prylen i köket hos oss är stavmixern, 
inte många gånger vi använt den, men det kanske ändras

Elpida
0

#27 Stavmixern är helt suverän när man ska göra egen pesto och släta soppor ;)

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Hoppfull
0

#27 & 28 Ja det är något vi överväger att skaffa… vi som med jämna mellanrum äter soppor och dessutom inte har någon bra mixer/matberedare.

fotokrafs
0

#28 Det kan jag tänka mig, bara jag som är dålig på att laga mat, som pesto och slät soppa. Men som sagt man kanske ändrar sig. :)

[Asta]
0

Stavmixer tycker jag också är en bra maskin.

[Sisa]
0

Stavmixern tar ju åtminstone mindre plats än Matberedaren…denna pryl som man nu mer eller mindre tröttnat på, och står bortglömd i ett hörn!

När Matberedaren kom skulle alla ha en och under en period beredde alla människor mat som tokiga…man blev aldrig bjuden på något, som maskinen inte tuggat färdigt åt en…Tungan ute

[Asta]
0

Fast matberedare använder vi en hel del. Vi har just slitit upp en sådan och köpt en ny. Tyvärr är jag dock besviken på den nya.

Anders 50
0

Här används den vid bullbak och när köttkvarnen behövs.

[Sisa]
0

Espressomaskinen då…kostar flera tusen kronor! Jag dricker kaffe fyra gånger om dagen, med hjälp av min lilla bryggare för två hundra kronor…Flört

aggeelin
0

Jag har en jäääättegammal matberedare som jag är så nöjd med.. och hoppas att den aldrig ska gå sönder. Och råsaftcentrifug som gör god morotssaft och juice och annat, så den är jag också npöjd med. Har däremot en smörgås grill, som jag mycket sällan använder.

[peter54]
0

Jag tror inte att vi har så många onödiga kökspylar. En micro, en elvisp, brödrost, våffeljärn, stavmixer och en hushållsmaskin (tror jag den kallas). Alla används flitigt, så jag tycker inte att de är onödiga.

#3 och #4 Äggkokare kan jag förstå att man vill ha eftersom äggen ofta studsar sönder i kastrullen när man kokar dem.

Jag såg en gång för länge sen en trådjigg för fem ägg avsedd att lägga äggen i när man kokar dem i en vanlig kastrull. Jag har länge letat efter en sån, men aldrig sett den igen.

Nu har jag börjat fundera på hur jag skulle kunna tillverka en själv för att slippa köpa äggkokaren.

zabelle
0

Kom på en onödig pryl till som står i ett skåp hemma hos oss. Raclettejärn. Fått det i present men aldrig använt det.

Nån som har ett sånt och använder det?

Zabelle   

[peter54]
0

#38 Jag vet inte vad det är, vad ska man använda ett sånt till? Glad

zabelle
0

Det är någon slags grill med fack att smälta ost i. Osten ska man sen hälla över den grillade maten.

Zabelle   

[Sisa]
0

Glassmaskin då…har ni en sån till sommarens alla glassar…Obestämd

[peter54]
0

Näej, vi har ingen glassmaskin och ingen popcornmaskin heller, men vi har en Sodastream, fast vi gör enbart bubbelvatten i den, ingen läsk.

Hoppfull
0

Vi har inte heller glassmaskin, tack och lov då både mannen och dottern älskar glass! Popcorn gör vi i gryta och inte har vi sodastream heller… här är det ganska omodernt Oskyldig

Cristine
0

Elektrisk kniv, har haft den i över 40 år elektrisk burköppnare likaså Har använt dem flitigt genom åren, och en elvisp.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[peter54]
0

#44 Vad är en elektrisk kniv? Menar du en skärmaskin?

Vi har bara en sån vanlig burköppnare som man håller i, inte ens en sån vevöppnare som var så vanlig när jag var yngre.

[MargaretaA]
0

Öltapp som gubben fick i 50-årspresent. Den låter förskräckigt illa och ligger på vinden nu. Skrikandes Dessutom föredrar han folköl och det finns såvitt vi vet inte att köpa på fat.

Hoppfull
0

#46 En sådan som jag funderat på att köpa… är den kass alltså? Obestämd

[MargaretaA]
0

Ja det är kylfunktionen som är jobbig. Den vi har är alldeles för högljudd, jag orkade inte med brummandet. Annars är det nog inget fel på den. mer än att den känns rätt onödig då…. och tar plats.

Hoppfull
0

#48 Står den och brummar alltid alltså eller bara när man tänker dricka öl?

Vi är ölälskare och dricker en del öl det är därför vi funderat…

[MargaretaA]
0

ja som ett kylskåp ungefär. Tills man stänger av den - men då får man dricka varm öl Obestämd