Känslor eller inte.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Peter och jag diskuterar om djuren har känslor eller inte.
Vad tror du? Här är en video om en jaguar som fångar en babianunge för att äta upp den men ser ett ögonblick in i ungens ögon och bestämmer sig för att ta hand om den i stället.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Djur-Känslor
…
För ca 50årsedan så trode Läkarna att spädbarn inte kände smärta!!!
Klart att djur har Känslor..
Men har Mäniskor känslor?????
Lena.P är jag i verkliga livet.

Håller med chik! Man opererade barn utan bedövning för inte alls länge sedan… självklart har djur känslor!
Nog har människor känslor, vi får komma ihåg att människorna är ett resultat av de människor de vuxit upp ibland så vissa av dem får vi försöka ursäkta (även om vissa saker är helt obegripliga).
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag blir alldeles tagen av denna film. Tårarna rinner när jag ser hur detta stora djur tar sig an den lilla apan. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Jaa visst har djur känslor!
Fin film!
" Var nära naturen - var när dig själv "
Jag tror att djur har känslor. Människor är ju också en form av djur så det skulle vara konstigt om inte andra djur har känslor.
Däremot så tror jag att deras instinkter är betydligt starkare än våra. De flesta djur har inte samma band mellan föräldrar och barn t.ex. När de släppt sina ungar så känner de inte igen dem nästa år. Eller bryr sig i vart fall inte om dem.
Och jag har ärligen lite svårt för att vi alltid ska översätta mänskliga känslor och mänskliga egenskaper på djur. Jag tycker att man ska respektera djuren för vad de är.

#5 Instämmer helt med det du skriver!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Det är klart att djuren har känslor.
Jag tror djur har känslor. Mina katter blir så glada när man pysslar med dom, det märker jag.

Tvi vilken film…
Klart djur har känslor!!! Morr!!!
"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Djur har vissa känslor, men som jag skrev i en annan tråd, en hund är en hund och ska behandlas som en hund. Alltför många människor lägger alltför stor vikt vid sina djurs antagna känslor.

#11 Mmm… behandlar hunden som ett sladdbarn, som om den hade mänskliga egenskaper…
En hund mår bättre av att bli behandlad som en hund… Älskar Cesar Milan - "mannen som talar med hundar" Ser hans program och har läst hans böcker.
Vissa verkar tro att man är elak osv. med hunden för att man har regler och vissa krav… Men… inte ens människobarn uppfostras väl helt kravlöst och utan regler - eller?

Nej, alla djur bör behandlas som djur, alltid.
Ja jag måste säga att jag mår illa av bilder där de klätt ut sina hundar i barnkläder och vad det nu är.
Visst har djur känslor, har man levt ett liv med djur nära inpå sig så vet man!
Kalla det vad man vill, men jag kallar det för känslor.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
När kom hem från fjällen, hade varit borta i sju dagar var katterna glada när vi kom hem., Det ser jag på att katten Charlie lägger och rullar sig framför mina fötter… nej inte för att få mat, för att få mat sätter sig stora katten Maxen och stirrar på matskålen och då får båda mat. Charlie ligger i min säng under täcket på natten, och då ligger han så nära mitt ansikte som möjligt. På dagen, när han ligger i sängen för att värma sig, ligger han i fotänden. Om det bara handlade om att hålla sig varm, skulle han väl ligga där på natten också. När vi varit borta, väcker Charlig mig flera gånger per natt, han spinner och stryker sig mot mig, nej inte för att få mat, det får de aldrig på natten…
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#0 Cristine. Det där har också med redan fix och färdiga beteendemönster att göra. Det finns otaliga exempel på att rovdjur tagit hand om andra djurs ungar.
Vi är däggdjur och vi tycker att alla andra däggdjurs ungar är gulliga. Det är naturens avsikt att de ska vara gulliga och väcka modersinstinkter. Självklart kan detta hända med vilken däggdjurshona som helst, även en leopard (inte jaguar).
Jag skulle nog inte säga att leoparden tog babianungen för att äta den. leoparden tog den vuxna babianhonan för att äta den och fick ungen som bonus.
Då finns ytterligare en anledning att inte äta upp ungen, utöver att den är liten och gullig och väcker moderskänslor, nämligen att leoparden har mat så det räcker redan.
#17 Att djur har känslor är självklart, men de fungerar inte som våra känslor eftersom vi har tidsuppfattning, dvs vi kan förstå konsekvenser och ha en framtidsuppfattning.
Många av våra känslor, särskilt empatiska såna, är kopplade till framtidsuppfattning. Ta bara en sån känslouppfattning som att "tycka synd om". Den finns bara hos oss.
Ja jag skrev fel, det är en leopard. Denna gång är jag inte överrens med dej Peter då det är National Geografic Chanel som lägger ut filmen. De är seriösa och har filmat vilda djur i många herrans år och här berättar de att leoparden när den ser in i ungens ögon skonar dess liv och mamman lever, du kan se henne sitta i ett träd och titta på dem när de ligger på grenen. Det blir väldigt jobbigt att översätta vad de berättar för det är så mycket. Men du kan ju se den engelska texten som säger att animals have feelings to.
#19 National Geographic gör fina filmer, men de är lika duktiga på att överdramatisera naturscener som många andra naturfilmsproducenter.
Den där texten du citerar från filmen är ett strålande bevis på det - de anspelar på tittarens känslor istället för att kommentera sakligt vad som händer.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du kan väl inte säga att det här inte är känslor.
Så är det nog!
sorry - blev fel -tagit bort
När jag funderar på det här med djur och känslor kommer jag att tänka på att det gjorts forsning på växter och att de påstås ha känslor. De har på något vis gjort växter illa, och jag tror att det var kopplat till, till exempel en människa. När sen den människan kom tillbaka kunde de mäta att växterna reagerade med rädsla när den människan (eller en människa) kom tillbaka in i rummett. Rädsla är också en av grundkänslorna… som vad jag förstår, kan också djur reagera med stark rädsla inför olika situationer/personer
#21 Jo det ör känslor. Positiva känslor över att återse sina gamla flockmedlemmar. Men människor tolkar in så mycket mer i de där scenerna, mycket mer än vad som finns där.
det där är något från 50 -60-talet
nå´n som hade långtråkigt(?) o kopplade en polygraf(?)/lögndekektor till en krukväxt
o ..provoiserade fram en starkare reaktion
genom att riva /slita söndeer an annan växt
när samma person åter kom in i rummet,reagerade växterna… !
det tangerar väl nästan mer medvetande.än bara känsla.. ?
ja,jag menar att andra djur oxå har känslor
att de inte bara är kött-robotar..
en del menar ju att mäniskor inte heller har några känslor..
bara instinkter
att tex. kärlek bara är socialt anpassad parningsinstinkt
det du (ev.) känner för din partner,föräldrar o barn …
#1 chik det är bara knappt 40 år sedan vetenskapen slutade hånskratta åt flummet o vidskepligheten att spädbarn skulle ha någon smärtupplevese när de skars i,i medicinskt syfte..
penke
#27 Det är mycket möjligt att det finns forskning från 60 -talet, tror också att jag läst att det gjorts nya försök mer i nutid, som du säger så är det isf mer medvetande än bara rädsla…
#25, #27 & #28 De där reaktionerna går att mäta på mitokondrie- och kloroplasternivå, dvs djurens respektive växternas "organeller", styrenheterna i cellerna.
Och det innebär att det inte …
#30 Reaktioner på cellulär nivå är inte vad man normalt räknar som känslor. I så fall skulle man kunna kalla reagens på lackmuspapper känslor också.
Aj då… tror ändå på någon form av känslor hos djur…
#32 Jag har nog ladrig sagt att djur saknar känslor, det vore ju katastrofalt om de inte kunde känna smärta till exempel.
Det jag hela tiden har hävdat, är att människor tolkar in sina egna känslofunktioner på djurens beteende.
Ett bra exempel på detta är när folk kliar sin ödla eller groda under hakan och ödlan eller grodan blundar. Ägarna tolkar reaktionen som att ödlan respektive grodan njuter av kliandet.
I själva verket är det en skyddsreflex att blunda för de flesta smådjur när något nuddar huvudet.
#33 jo, visst har du rätt när du säger att vi människor tolkar in våra egna känslor i djurens reaktioner, det är ju så att när två personer ser ett djur så tolkar de olika. Och utifrån hur de själva är…
Jag har sällan (eller aldrig) trott att våra katter är avundsjuka på varnandra men det kan jag höra andra säga…
Det sägs att katter spinner för att de mår gott.. sen sägs det också att när katten inte mår bra så spinner den för att trösta sig själv. Vad tror du om det? Att spinnandet är ett tröstljud… kanske?
#33 Menar du att ett djur inte känner och uttrycker njutning över att bli klappad eller liknande? Eller att de inte känner sorg eller glädje eller skam?
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#35 Det menar jag inte.
Det jag säger är att oerhört mycket i djurs olika beteenden tolkas av människor efter mänsklig mall och att det ofta är en helt felaktig tolkning.

#36 Precis, visst har djuren känslor - men inte på samma sätt som en människa. Inte ens djur av olika art har samma känsloregister eller samma tolkning av en och samma sak.
Ta kattens och hundens känsloyttringar exempelvis - en viftande svans på en hund säger GLAD, medans kattens viftande svans säger IRRITERAD/ARG.
Det är lika korkat att förmänskliga ett djur som att tolka hundens och kattens känslouttryck på samma sätt.
Alla har känslor, men på olika sätt och med skilda uttryck. Däremot håller jag inte med dig Peter om att de inte kan lära sig och räkna ut konsekvenser. Jag hävdar att både mina katter och min hund kan det. Naturligtvis inte lika bra och på samma nivå som en människa.
Men hunden vet att det finns vissa regler här hemma och den vet vad konsekvensen blir om reglerna bryts. Katterna likaså men i lägre utsräckning än hunden.
Alla mina djur har behandlats som älskade familjemedlemmar
men jag är också noga med att inte förmänskliga djur utan att försöka se oss som olika individer med olika egenskaper.
Djur har förmodligen mer utvecklade sinnen än vad vi människor har inom många områden men att ge djur känslor som är mänskliga är nog lite felaktigt tror jag.
/Maria

#38 Där slog du huvudet på soiken tror jag.