Hon ville ju inte lyda!
Är en kanonbra och väldigt viktig dokumentär. Den handlar om hur våldet mot barn ökar och framför allt hur vuxenvärldens acceptans av att man ska få fostra barn genom att klappa till dem ökar.
Det är en mycket otäck utveckling som är stora kliv rakt bakåt.
Se den gärna om ni vill, den är mycket bra!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Låter inte alla bra,
kan det vara en konsekvens av att en del (som jag sett) inte kan bestämma att tvååringen ska sitta i bilstolen, ettåringen ska använda haklapp, tvååringen ska bestämma vilken mat (allt) som ska köpas till familjen, att tvååringen fortfarande ammas för "han vill" och att de små barnen får bestämma att de inte vill lägga sig förrän kl 23? osv, - dvs att föräldrarna inte kan bestämma åt sina barn som är små och att det någonstans "rinner över" (jag har funderat över detta… och det är inte någon mig närstående jag tittat på)
Skulle kunna utveckla detta men har inte tid just nu… 
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Blev nog ändå för kort… jag menar att om det börjar med att de små barnen får bestämma sånt som föräldrar borde bestämma så är det nog sen svårt att "ta tillbaka" föräldrarrollen när barnet blir större…

Jaa jag tror att det finns flera olika orsaker till detta och en stor orsak är att vi är så himla oroliga och rädda för att göra fel idag. Man vet ju idag att det vi som föräldrar gör när barnen är små får konsekvenser för dem hela livet. Och lyckas man inte göra sina barn starka och trygga så mår de dåligt sen…
Som EN följd av detta tror jag att många blir lite rädda för att sätta gränser, rädda för att kränka eller vara för hård.
Det behövs utbildning bland föräldrar så att man får lära sig hur man sätter gränser utan att vara hårdhänt eller dum mot barnen.
#3 håller med i allt du skriver.
Mina tankar i detta ämne är att barn får barn.
Sen så håller jag med dig Agge..Dom får bestämma för mycket som dom inte klarar av..Inga regler.Mer än vissa dagar…
Det är mina tankar.
På det jag ser o hör om mammor Pappor o barn..
Lena.P är jag i verkliga livet.

Ja att man plötsligt börjar helt öppet diskutera att det inte är aga att slå någon med öppen hand… eller att det är okej att slå till ett barn för att det varit provocerande visar ju en ganska obehaglig samhällsförändring tycker jag. Och att straffen för vuxna som slagit barn blir allt mildare, medan det för barn är tvärtom, visar en otäck vuxenvärld som jag absolut inte vill vara del av!
Ingen skulle någonsin tycka att det är okej att "tillrättavisa" en arbetskamrat genom en örfil, men på ett barn, en liten människa som är helt försvarslös och inte kan skydda sig, så är det okej. Den människosynen skrämmer mig ganska rejält måste jag säga!
Absolut, håller med!
Är det, för dem som påstår det du skriver ovan, en förändrad syn, eller är det så att den funnits där hela tiden och att det på något sätt är "läge" för detta att komma fram nu? dvs är det något i vår samhällssyn som förändrats? För, vad jag förstår så är vårt samhälle emot detta, enl tidigare… Har det förresten, funnits långa straff för barnmisshandel? Uppfattar att när t ex en förälder misshandlar (även den andra föräldern ibland) ändå ska ges tillfälle att träffa barnet/en…

Ja det är en bra fråga… i filmen så kommer några till tals som demonsterade för den äldre man som klippte till en kille för något år sedan eller två. De sa att det var de som infört den här lagen för att ingen skulle behöva få stryk men nu var det dags att sätta ner foten…
De sa oxå att de själva fått stryk som barn men att det aldrig skadat dem. Fast det är klart att nog anser då jag att man tagit skada om man berättigar slag mot minderåriga. Det finns massor av andra sätt att tillrättavisa och fostra barn än att klappa till dem om de inte lyder.
#8 Låter som om motiveríngarna inte alls hänger samman…
Visst kan man tycka att det som (om jag nu minns rätt) mannen blev utsatt för var fel, för så minns jag det - men - det är därför inte rätt att slå…
Om de anser att de inte skadats… så kan man som betraktare anse att de har det, eftersom de tycker att det är ok att slå.
Som skrivs i inlägg ovan, skulle det vara ok att slå till en arbetskamrat som gör fel?

#9 Ja ingen får väl bete sig illa, vare sig unga eller gamla. Nu hade ju killen inte gjort något fysiskt på mannen utan han hade cyklat över minigolfbanorna och något mer sådant. Och den äldre mannen gav honom slag.
Dessutom utfördes hela rättegången på ett ovärdigt och ganska vidrigt sätt ur pojkens perspekitv, men det struntade man i. Det var bara den äldre mannen som fick synas och höras.
Det som jag anser vara kärnfrågan i alltihop är varför vuxna anser sig ha rätten att göra som de vill mot barn. Varför har inte barn samma rättigheter som vuxna? För när barn gjort sig skyldiga till liknande händelser så straffas de betydligt hårdare än vuxna.
Visst kan man försöka berättiga sådant med att det är för att barn ska lära sig… men då kommer ju frågan VAD är det de ska lära isg? Att om npågon gör fel så är man i sin fulla rätt att klippa till den… för det är ju det man lär barnen. Man lär dem ju inte alls att göra rätt, man lär dem att låta bli att visa respekt, att låta våld gå före samtal och att människor inte har samma värde.
Våra värderingar är det som lyser igenom här, vilket värde har barn och vilket värde har vuxna… och utöver det kommer sedan alla andra värderingar och normer som fostrar våra barn.
#10 Dina sista rader… ja här lyser "våra", som då kan tolkas som samhällets värderingasr igenom. Frågan är då om det har skett en förändring utifrån att det finns en lag mot att slå, eller om det bara är på ytan och i lagtexten… … som den rättegång du refererar till visar…
Jag har för mig att det påstås att det krävs tre generationer (eller var det fem, vilket kan verka mer troligt) för att åstadkomma verklig förändring på djupet, annars är det bara "läpparnas bekännelse"
Jag såg programmet och blev väldigt upprörd. Det är inte klokt att vuxna kan häva ur sig dylikt. Jag trodde Svenskarna var annorlunda.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Javisst är det upprörande! Att vuxna, äldre, på fullt allvar tror att unga ska visa oss mer respekt om vi flätar till dem när de inte gör som vi förväntar oss och vill (på samma sätt som unga alltid gjort) är för mig fullständigt häpnadsväckande!
Man brukar prata om att all utveckling slår tillbaka och får återgång till det gamla efter ett tag, som en motreaktion. Det beror i sin tur på att allt som är nytt är rörigt, outvecklat och verkar hotfullt. Och antagligen så känner sig vissa hotade av att de unga idag inte behöver lyda auktoriteter som de behövde förr.
Då drar man fram gammal beprövad skåpmat och vill använda igen, trots att man VET att det inte alls var bra och inte fungerade bra.
Det här är dock genomgående i samhället upplever jag, det gapas och skriks om hårdare tag i skolan, lärarna måste "återta makten", betyg i ordning och uppförande mm mm.
Man har inte ännu utverkat nya demokratiska arbetsformer i skolan och då blir det lätt kaotiskt, men att för den skull ens överväga att ta tillbaka gamla dåliga arbetsformer är ju osannolikt kontraproduktivt!
Jag kan inte titta på det där. Som misshandlat, blåslaget, hotat och skrämt barn till störda föräldrar klarar jag inte det.
Jag kan bara säga att man kan inte lära barn något genom bruket av fysiskt eller psykiskt våld. Det enda man sår på det viset är i sämsta fall hat och i bästa fall motståndskraft.

Nej det är en fruktansvärd utveckling och det som är mest skrämmande är att det är så många som tycker att det är okej med våld som "tillrättavisning" av barn.
Man menar att barn provocerar och då är det okej… men herregud, ska inte vuxna människor tåla att bli lite provocerade utan att börja slåss? Det är inte konstigt att dte är krig i världen!!