Älgfråga
Kanske peter kan svara?
Förra helgen var gubben ute på skogspromenad med hundarna. På ett speciellt ställe så har han sett älg tidigare så han såg sig omkring lite extra noga.
då får han se den - ungefär tio meter bort stod den och bara tittade tillbaka. Man kunde förvänta sig att den skulle bli skrämd och ta till flykten men den gjorde inte det. Den bara stod där.
Gubben ringde hem till mig och berättade till och med - samtidigt som det hände. Till slut fortsatte han att gå och älgen stod kvar. Han tyckte den såg liten ut så det var kanske ett ungdjur.
finns det någon naturlig förklaring till detta märkliga beteende eller var det något fel på den? Vilken normal älg blir inte rädd och springer för en människa med hundar?
Ett ungdjur är dumt och oerfaret och begriper inte att man ska vara rädd för människor!
Kommer man körande med en bil, och ett par älgar får för sig att de ska korsa vägen just framför en, man bromsar in och de flyttar fortfarande inte på sig, man kliver ur och hojtar och de glor älgstort på en, men flyttar sig ÄNDÅ inte - då är det årsdjur oftast det handlar om… 
#0 Det är nog en fjolårskalv som av någon anledning blivit av med modern lite tidigt. Kon föder ju kalven/kalvarna i maj-juni lite beroende på var någonstans man är och då har hon redan stött bort fjolårskalvarna.
Fjolårskalvarna är ofta mycket irrationella och förvirrade i sitt beteende. De kan till och med få för sig att följa efter människor, det har jag själv upplevt.
ja fast jag inbillar mig att vilddjur inte är "programmerade" för att vara rädda för bilar…
haha tur att den här inte fick för sig att följa med då - då tror jag gubben hade blivit byxis. Den må ha varit ung - men inte så liten ändå 
Älgsvarare
är jag väl inte
men,håller delvis med Bergspuman
ungdjur/nyss bortstötta kan vara lite ..dumma/oerfarna
Älgar blir väl sällan rädda,de har få/inga fiender hos mäniskan
älgjakten ger få erfarenheter ..
däremot är de otroliga på att glida/smyga undan,bara några meter bort i ett tätt slysnår,eller i en lega
förra året hade "vi" problem med en ungkalv,som gick till anfall
iofs kan det vara förståligt då många kastade äpplen,tofflor,småsten på den,då den förstörde i trädgårdar..
just den jagade även Lasse Holm
det visar att även älgar har musiköra.. *skratt*
jag har även sett andra älgar som stått brevid trafikerade vägar o betat ,ostörda ..
penke
nämen hej Penke är du hemma igen? 
ja älgar har inte mycket bilvett inte - det har jag också sett - många ggr
Generellt så är älgarna mindre skygga på senvintern och våren. Under brunstperioden och jakttiden är de oftast lite mer oroliga.
Men det förekommer orädda älgar även året runt, men sällan äldre tjurar. De brukar smyga iväg först av alla i ett sällskap.
Och bilar och maskiner bryr de sig knappast om numera. De dagar vi inte har älgar intill oss på jobbet är lätträknade.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Jag måste få berätta….min kompis bor i "skogen"….de har brevlådan hos grannen 500 meter bort.
Sopbilen komer varannan vecka.
Det var en yngre älg, som "adopterade" sopbilen, som mamma…… Varje soptömningsdag, kom älgen & myste med "mamman".
En kulig historia 
Likaså, kompisen har ormfobi. Hon promenerar i skogen med blicken neråt. En dag hörde hon något framför sig & lyfter blicken…..där står en älg, ett par meter framför henne !! Båda backar lite, sen kliver älgen vidare.
#4 och #5 Jo lite bilvett har älgar faktiskt. Det visade sig för omkring 20 år sedan när man sköt bort alla älgar kring en vägsträcka för att få bukt med olyckorna.
Det fick helt motsatt effekt. In vandrade nya älgar helt utan erfarenhet av vägen, så olyckorna ökade med flera hundra procent.
Jag vill vända på det hela…Bilister (inte alla) har inget älgvett…de tror inte att en älg som står i vägdiket kan springa upp på vägen när det kommer en bil.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!