Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettresor-och-kulturer
Läst 399 ggr
Cristine
0

Jag är inte religiös..

men så här i påsktider kom jag att tänka på ett ord jag alltid undrat över… hosianna. Så jag skred till verket. Hosianna och halleluja hör man i många sammanhang, men vet du vad de betyder? Hosch-na är hebreiska och betyder hjälp, fräls eller giv lycka.

Halleluja är hebreiska och ska egentligen skrivas hallelu Jah. Hallelu kommer av halal som kan översättas med lovprisa och Jah är en kortform av Jahve som betyder Herren.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[MargaretaA]
0

Det enda jag vet är att det är väldigt lätt att säga Halleluja - men *piiip* svårt att göra! Förvånad

Cristine
0

Där jag bodde innan så satte de upp ett stort tält på åkern hos en bonde i byn nedanför min..ett par kilometer neröver, varje vår. Alla utomför två hus tror jag det var  tillhörde samma släkt. Alla tillhörde samma religion, jag förstår mig inte på alla dessa samfund så jag vet int om det var pingstvänner. När vinden låg åt vårt håll kunde jag höra skriken Hosianna och halleluja., och gick man förbi var det rent av skrämmande.

[MargaretaA]
0

jag skulle nog bli rädd jag också.

jag bor granne med det som tidigare var en pingstkyrka (vete sjutton vad det kallas numera). Den är vi en återvändsgata med parkeringsförbud. De struntar de fromma människorna i. Varje söndag är det omöjligt att att använda vändplan med bilen när man vill ut. Kyrkobesökarnas parkeringsvanor skulle passa bättre i vilda Västern. Skrikandes

Om dom skriker Hosianna och Halleluja vet jag inte. Vill inte veta heller Obestämd

det känns rätt omodernt på nåt vis…

[peter54]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Minns ni den här på detta tema? Jag tänkte direkt på den här låten när jag läste vad ni skrivit Glad

[MargaretaA]
0

haha den var mittiprick Skrattande

[Sisa]
0

# 4

Verkligen…Skrattande

[peter54]
0

Det är baksidan på EPn med 34an. Jag brukar sjunga den här för mina barn ibland, jag minns den fortfarande sedan 60-talet. Det är Cornelis Vreeswijk som skrivit den svenska texten.

Cristine
0

Ha ha ja den var perfekt!Skrattande

Hoppfull
0

Den är kanon fast jag gillar den bättre med Cornelis Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.