Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 4749 ggr
[peter54]
0

Vad vet du om reptiler?

Jag har intresserat mig för vilda djur sedan jag var 4 - 5 år och jag har sysslat med allt från skorpioner till biffkor (de sistnämnda inte vilda förstås).

Mest har jag nog ändå sysslat med reptiler och under årens lopp har jag samlat på mig en del kunskap inom ämnet, som heter herpetologi.

Därför tänkte jag starta upp en serie trådar med frågor om olika vilda djur för att vi ska ha lite skoj och någon kanske kan lära sig något nytt på köpet.

Jag börjar med reptiler och ställer några frågor, så får vi se vad ni kan.

1. Hur många olika sorters reptiler finns det i Sverige?

2. Hur många av dem är ödlor respektive ormar?

3. Hur vet man skillnad mellan ödla och orm?

Jag börjar så. Sedan bygger jag på allt eftersom med fler frågor på ämnet tills det inte är kul längre. Då byter jag till ett annat djurslag i en ny tråd.

[GunillaF]
0

Tyst Kan du få bort min ormfobi blir jag dig evigt tacksam….

Svar på frågorna:

1. Alldeles fär många Flört

2. Hälften av varje. Tungan ute

3. ödlor har ben….(tror jag)CoolInte ormar Foten i munnen

TerryGilliam
0

Hej!

Jag passar på att gå lite OT, men håller mig ändå till ämnet reptiler. Om du tittar på denna video, vad tycker du då?

Jag uppfattar det som att grodan uppskattar beröringen, men andra är av åsikten att det är en försvarsmekanism från djuret.

Du verkar vara kunnig, vilken är din åsikt? Glad

[MargaretaA]
0

1. två

2. en orm (huggormen) och en ödla (kopparormen) en ödla utan ben.

3. Det har jag glömt

men vänta snoken då. Vart kommer den in i bilden?

SkämsSkämsSkämsSkämsSkäms

Cristine
0

1  7 tror jag

2  3 sorters ödlor och 4 ormar   Kopparödla, sandödla och en till art. Huggorm och tre sorters snokar..en tror jag var gotlandssnok

3  Kopparödlan har inga ben så där ser man skillnaden på att ödlorna har ögonlock.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[peter54]
0

#1 Gunilla, det tror jag att jag skulle kunna, men inte på distans Glad

Du har principiellt rätt på fråga 2.

#2 Hej TG. Jag har sett den där filmen tidigare och den visar egentligen ingenting annat än att grodan reflexmässigt reagerar för att skydda sina ögon.

Ödlor gör likadant när man kliar dem någonstans på huvudet eller halsen och många ägare tror att de därigenom interagerar med djuret.

Som jag ser på saken, är det som sker på filmen ingenting annat än djurplågeri.

[Jeremina]
0

Fråga 3: ormar har ingen ryggrad medans ödlor har det!

TerryGilliam
0

# 5

Vad hemskt. Stackars groda. Rynkar på näsan

[peter54]
0

#3 Maggan, nej du är tyvärr helt ute och cyklar Flört

#4 Cristine, bra, du har hälften rätt på fråga 2, det finns tre arter ödlor, och du har en poäng på fråga 3 för det där med att ödlor har ögonlock, vilket ormar saknar.

#6 Nej Jeremina, så är det inte, båda är ryggradsdjur.

[Jeremina]
0

#8 Oj, det trodde jag inte Skäms

[MargaretaA]
0

jag anade det. Nåja - även solen har sina fläckar Oskyldig

[peter54]
0

#9 Du har bara inte funderat på saken ordentligt. Om du hade tänkt på hur ormarnas tänder, särskilt de med stora gifttänder, är fästa i skallen, så hade du genast förstått att där måste finnas en skalle och därmed en ryggrad.

[Jeremina]
0

#10 Då kan du och jag cykla tillsammans Skrattande

Cristine
0

Har jag lagt till en snok för mycket kanske?

[peter54]
0

#13 Ja Cristine, nu har du löst fråga 1 och 2. Det finns 6 reptilarter, 3 arter ormar och 3 arter ödlor i Sverige. Duktigt.

Kan du säga vilka de är? Du har nämnt kopparödla (som är en benlös ödla) och sandödla. Den vanligast förekommande ödlan fattas.

Bland ormarna har du nämnt huggorm och snok, så där fattas en art.

(Gotlandssnoken är än så länge bara en lokalvariant av den vanliga snoken, men eventuellt kan vidare DNA-utredning visa om den ska upphöjas till egen artstatus).

Cristine
0

Kan det vara den som håller till bland stenar och rötter skogsödla kanske eller stenödla.

Den orm som fattas är väl också en sorts snok har jag för mej, men vet inte vad den heter.

[peter54]
0

Ingen som vill gissa mer på de inledande frågorna? Då ger jag svaren här och fortsätter med några nya frågor.

Svar

1 Det finns 6 reptilarter i Sverige.

2 Det är 3 ödlearter och 3 ormarter. Skogsödla, sandödla och kopparödla. Huggorm, snok och hasselsnok.

3 Ödlor har ögonlock och de har inte kluven tunga som ormarna. De har heller inte något kvadratben i käkleden, vilket är det ben som gör att ormar kan svälja såpass stora byten. Ödlor kan alltså inte svälja byten som är större än deras skalle.

[peter54]
0

Nya frågor.

1 Hur ser man skillnad på en huggorm och en snok?

2 Vad lever huggormen av?

3 Vad lever snoken av?

Cristine
0

1 På teckningen. Huggormen har ett mörkt band på ryggen som är ganska brett.

2  Lätt som en plätt… grodor och sorkar.

3 Vild gissning.. möss och insekter

TerryGilliam
0

1) Huggormar har ett sicksack-mönster på ryggen.

2) Möss, och sork och liknande. Främst gnagare.

3) Sorkar tror jag främst lever på sånt den hittar i vattnet, grodor och fiskar och sånt.

[MargaretaA]
0

1. snoken har något vitt vid öronen

sen vet jag inget mer Skäms

chik
0

1. Hur många olika sorters reptiler finns det i Sverige?

Vet ej.

2. Hur många av dem är ödlor respektive ormar?

1st kopparormen som är en ödla..

3. Hur vet man skillnad mellan ödla och orm?

Vet ej.

Var inte mycket jag kunde om ormett.

Lena.P är jag i verkliga livet.

chik
0

1 Hur ser man skillnad på en huggorm och en snok?

Sicksack på ryggen Huggorm.Snok.En fläk på varje sida av huvudet

2 Vad lever huggormen av?

Möss.o annat smått o gott

3 Vad lever snoken av?

Samma sak…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Mammzing
0

Oavsett frågorna så tycker jag inte om såna djur.
Kan skrika mej fördärvad och spräcka trumhinnorna på mina närmaste om nåt dylikt kommer i min närhet.
Sonen köpte en majssnok som han döpte till Börje.
Då är man lite " farmor "
Men dom bor i lägenhet. Är inte dit ofta. Bara när Börje är inlåst.

Maria
0

Jag gillar både ormar och ödlorFlört

/Maria

Cristine
0

jag tycker det är väldigt vackra djur särskilt de som Peter har.

penke
0

..försöker slingra mig.. :- )

**1. Hur många olika sorters reptiler finns det i Sverige?
**..det är nog ganska "många" gissar på över hundra

**2. Hur många av dem är ödlor respektive ormar?
**tror just ödlorna drar upp antalet,minns att som grabb fångade vi vattenödlor/salamandrar(?)

**3. Hur vet man skillnad mellan ödla och orm?
**här är jag förveten..
bara säga "ben" stämmer väl inte riktigt
tex. kopparormen är ju en ..ödla

penke

Anders 50
0

1. Snoken har gulvita fläckar på sidorna om nacken, runda pupiller och lite "smalare"

2. Huggormen lever mest av sork.

3. Snoken vill helst ha fisk och grodor, men de som lever långt från vatten får väl ta nåt annat. Flört

Gillar snoken men absolut inte huggormen!!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

aggeelin
0

Nu svarar jag på de första frågorna, de första två; ingen aning, det finns huggorm, kopparorm, och så en massa snokar, på fråga tre funderar jag på om ödlor har någon sorts ben Skäms … vi har ödlor i stugan och de har små framben… de är söta ödlorna

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[peter54]
0

Hej på er. Divergerande svar, bland dessa ett antal som är alldeles rätt.Skrattande

Svaren är som följer

1 Huggormar har zigzagband på ryggen, även de svarta exemplarn har det om man kollar noga.

Huggormar har stående "kattpupill", snokar har rund pupill.

Den vanliga snoken har som regel gula eller vita fläckar på nacken.

Hasselsnoken avviker, den är brun med ett par rader små svarta fläckar på ryggen, den har också ett svart streck genom ögat.

2 Som flera av er svarat lever huggormar i första hand av smågnagare, men den tar ibland också fågelungar och groddjur.

3 Den vanliga snoken lever av kallblodiga bytesdjur, dvs fisk och groddjur. Hasselsnoken lever mer eller mindre uteslutande av andra ormar och ödlor.

#26 Penke, salamandrar är groddjur Glad

#20 Maggan. Ormar har inga yttre öron, vilket också är en tydlig skillnad mellan ormar och ödlor. Ödlor har en tydligt synlig trumhinna precis som groddjuren har.

[peter54]
0

Tre nya frågor.

1 Hur stor kan en huggorm bli?

2 Hur stor kan en snok bli?

3 Hur får de svenska ormarna sin avkomma?

aggeelin
0

De ormar jag mött har varit ganska små… men någon meter kanske? Här där vi bor har vi en dryg mil till ett "ormställe", där ormarna på våren ligger i högar och många åker dit för att titta. Jag ska åka dit i vår har jag tänkt.När är rätt tid att åka för att se dem tro? 

Snoken är mindre tror jag, den kan bli 80 cm. Fråga tre, svar kan inte gissa, föder levande ungar, ha ha…. har ödlor ben, undrar jag?

[peter54]
0

#31 De där platserna är kända sedan urminnes tider. Det finns inte så många bra och säkra övervintringsplatser för reptilerna, så därför samsas de om de bästa och därmed kan man se såna enorma samlingar med flera olika arter tillsammans.

hanarna kommer ut först och stannar för att invänta honorna, som brukar komma ut ungefär en vecka senare. Parningen sker så snart honorna kommit fram och hanarna konkurrerar hårt om honorna. Det är vid dessa tillfällen man kan se såna nystan av snokar som har givit upphov till uttrycket "ormgrop".

Dina svar snuddar vid sanningen, men ändå inte riktigt rätt. Glad

aggeelin
0

Tänk att det ändå var lite nära… så tolkar jag ditt svar. De kopparormar jag sett har varit mellan 15 cm till ca 50 cm, små i mina ögon. Likaså de huggisar jag sett… men har förstått att de kan bli större. Har hört historier om stooora huggormar som någon slagit ihjäl, men tror att det är överdrivna historier

[peter54]
0

#33 Om någon är rädd för ormar så fördubblas storleken omedelbart när den personen ska återge sin upplevelse.

Kopparödlan är den största av sveriges ödlor, den kan nå 50 cm. De kan bli mycket gamla, upp till 30 år i det vilda och rekordet i fångenskap är 54 år.

aggeelin
0

Jag känner att detta är lite spännande, måste verkligen boka in en dag och ta cykeln till Öbykulle! När jag läser ditt svar så ser jag att du skriver kopparödla Flört det är alltså ingen orm som jag trott Skäms.

De söta ödlorna som vi har i stugan i skogen utanför Rättvik, vad kan det vara då tro? he he det är väl en orm då då?

[peter54]
0

#35 Nej kopparödlan (Anguis fragilis) är en ödla och det ser man på flera sätt. Den har ögonlock och odelad tunga.

Den har inte de stora bukfjällen som ormar har. Den har ganska liten mun anpassad till dess mask- och snigeldiet.

Den släpper också svansen vid stress för att undkomma fiender, precis på samma sätt som skogsödlan och sandödlan gör. Inga ormar kan göra detta.

aggeelin
0

#36 Ja just, det tror jag att jag minns att kopparödlan kan gå av "på mitten". Jag´har också för mig att kopparödlan känns som snäll… Flört o då är det väl en ödla…

Livet är härligt då det går att lära nya saker varje dag! Men hur är det nu med "skogsödlor" som ser ut som urdjur?

[peter54]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#37 Jag vet inte vad du menar med skogsödlor - urdjur, men så här ser de ut.

aggeelin
0

Jo det kan nog stämma! vi har skojat om att de ser ut som minidinusaurier Flört

aggeelin
0

De kilar upp och nerför stugväggen och rätt som  det är sitter de på filten hos oss, men rädda är de för det är nog bara ett misstag att hamna hos oss.

Anders 50
0

1. Såg en jättesnok en gång på vår väg och den var lång, så jag tippar på 1,5 m.

2. 1 m.

3. Föder levande ungar.

När jag var liten sa man att ungarna (espingar) var så arga att honan kröp upp i ett träd för att föda, så att ungarna föll ner och inte kunde bita henne!    Och det gick man på!!  Skrattande

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[peter54]
0

#41 Ganska rätt Anders.

Så här ser svaren ut:

1 Huggormar blir normalt 85-90 cm (honorna), rekordet i Sverige är 104 cm. De största exemplaren återfinns i norra Sverige. Huggormen finns ända upp till trädgränsen. Hanarna är alltid mindre, oftast inte mer än 50-60 cm.

2 Snoken kan bli upp till 140 cm, men det svenska rekordet ligger på 132 cm. Honorna blir störst, hanarna blir oftast runt 70 cm. Det tar 20 år eller mer för en snokhona att bli rekordstor och de flesta lever inte så länge, därav såpass få riktigt stora snokar.

3 Huggormar föder färdiga ungar, medan snoken lägger ägg i dyngstackar och liknande ställen med förmultnande växtdelar som genererar värme.

En del huggormshonor klättrar upp i buskar när de ska föda. Det är för att ungarna lättare ska komma ut, honan slipper pressa på så mycket och sparar energi genom att utnyttja tyngdkraften.

Hasselsnokar föder också färdiga ungar. Av ödlorna är det bara sandödlan som lägger ägg, de andra två föder ungar.

[peter54]
0

Tre nya frågor om ormar, nu går vi utanför Sverige.

1 Vilken är världens längsta ormart och var finns den?

2 Vilken är världens tyngsta ormart och var finns den?

3 Hur många olika sorters ormar finns det i hela världen?

aggeelin
0

Kan ju inget om ormar, men får för mig att svaret på fråga 2 är Anakonda…

[peter54]
0

#44 Då har du fel om ditt kunnande FlörtGlad

…för det är alldeles rätt. Den Sydamerikanska gröna anakondan är världens tyngsta orm som  kan väga över 130 kg.

Cristine
0

1  Det är nätpytonormen som finns i Indonesien

2  Anacondan som finns i Sydamerika Jag har för mej att jag lade in en i Svensk natur som vägde 225.

3 Ingen aning!

Förvånad

[peter54]
0

Rätt  Cristine. Då har frågorna 1 och 2 fått rätt svar.

Den asiatiska nätpytonormen är den längsta ormen i världen. Rekordet ligger runt 9,3 meter. Det finns flera olika lokalformer av nätpyton spridda över stora delar av Sydostasien och alla varianterna skiljer sig lite både i färg, teckning och storlek.

Det finns en belöning utfäst på 1 miljon USD till den som kan bevisa förekomsten av en orm som är 10 meter lång. Belöningen utfästes redan på 1970-talet av National Geografic Society. Ingen har lyckats göra anspråk på belöningen, men många har försökt.

Svaret på fråga 3 är cirka att det finns omkring 3000 olika ormarter.

Cristine
0

Det var väldigt många..mer än vad jag skulle gissat på.

[peter54]
0

Då ställer jag tre nya frågor, den här gången om svenska groddjur.

1 Kan du beskriva skillnaden mellan en groda och en padda?

2 Vilket i Sverige förekommande  groddjur blir störst?

3 Vad lever groddjuren av som utvuxna individer (inte yngel)?

Cristine
0

1 Paddan är väl bredare och har korta bakben för den kan inte hoppa.

2 …….

3 Insekter.

aggeelin
0

Jag tyckte inte att den här tråden var tråkig men  jag har varit på yoga. jag gillar grodor… men vet nog inte skillnaden på grodor och paddor mer än att grodor är mindre. Jag trodde, som svar på fråga två, att grodor och paddor hörde tilll samma sort och då skulle jag svara padda på fråga två. Grodor äter flugor och andra insekter, men det är väl säkert fel… jag bara tycker att det är trevliga djur men vet för lite märker jag

Maria
0

Paddor är stora torra och knottriga. Grodor är mindre och slemmigare.

Det måste vara en paddsort som blir störst.

Insekter och maskar kanske

/Maria

aggeelin
0

#52 Jag har sällan klappat en padda så jag har inte tänkt på att den är mindre slemmig än en groda Flört men du har säkert rätt i det. Knottriga är de iaf Glad

[peter54]
0

#52 Bra, den viktigaste skillnaden mellan grodor och paddor är att paddor är torra och grodor är fuktiga.

En annan skillnad är den som Cristine var inne på; benen. paddor hoppar inte som grodor.

Ytterligare en skillnad är att grodor är släta och paddor har hudutväxter som ser ut som vårtor.

2. Ja, den vanliga paddan (Bufo bufo) är Sveriges största groddjur.

3. Insekter är rätt Cristine, men de lever av annat också, exempelvis maskar. Stora exemplar av paddor kan även ta småormar, fågelungar och musungar.

[peter54]
0

Tre nya frågor.

1. Vi har två stjärtgroddjur i Sverige, vilka?

2. Det finns en art av padda som kallas "strandpadda" eller "grönfläckig" padda, men den har ett tredje populärnamn, vilket?

3. Hur kan man se om "grodrommen" är från padda respektive groda?

aggeelin
0

Oj oj oj så svårt … nu får jag uppsöka en uppslagsbok om jag ska kunna något Obestämd

Kan den grönfläckiga kallas vårtpadda?

Cristine
0

1 Vattensalamandrarna dom små vanliga och sedan de stora som kan bli prickiga och få en kam på ryggen

2 om det är den som stinker så, då heter den just så.

Grodan lägger små genomskinliga ägg i vattnet om mitt minne inte sviker mej och paddorna lägger långa strängar.

[peter54]
0

#57 Cristine! Full pott Skrattande

1 större salamander och mindre salamander, båda arterna får prickar på buken och drakkam på ryggen under lektiden (fortplantningen)

2 Stinkpadda

3 Grodorna lägger klumpar och paddorna strängar.

[peter54]
0

Ny fråga.

I södra Sverige finns tre grodarter som är mycket sällsynta. En av dem var till och med utrotad i vårt land, men har återinförts. Kan du namnen på dessa tre?

Cristine
0

Hmm måste gräva i minnet för det har skrivits en hel del om dem och jag är urdålig på namn.

[Sisa]
0

Så duktiga ni är…jag kan ingenting om sånt här…men en rolig tråd, med massor att lära….Flört

Cristine
0

Biologi var mitt favoritämne jag har alltid gillat både djur och insekter(att titta på) men på 50 år så glömmer man.Flört

Men sista frågan borde jag kunna för jag har sett det på tv.

Cristine
0

Lövgrodan kom jag på nästan omedelbart

och sedan kom jag ihåg en som grävde ner sig som en tulpanlök

Jag tror det är den men är inte säker

Den sista har jag fått leta fram och den skulle man ju komma ihåg på namnet klocka..Obestämdklockargroda!

[peter54]
0

#63 Nästan alla rätt Cristine, det är lövgroda, lökgroda och klockgroda. Glad

Ny fråga:

I Sverige förekommer tre arter brunbrokiga grodor, vilka är de?

Cristine
0

Vanliga grodan är ju brokig

åker grodan och den med långa benen tror  jag.

[peter54]
0

Ja Cristine, alldels rätt, de är vanlig groda, åkergroda och långbensgroda. Glad

Ny fråga:

Vilket är Sveriges största respektive Sveriges minsta groddjur om man räknar längd?

Cristine
0

Förvånad Var det rätt.

Den minsta grodan är bara 1,5 cm har jag för mej men att komma ihåg vad den heter är en annan femma det.

Nej nu tänkte jag på en utländsk groda..då måste det väl vara lövgrodan ?

Cristine
0

Groddjur inte groda? Paddan!

[peter54]
0

Bra Cristine, Sveriges största groddjur är den vanliga paddan (15 cm) och det minsta är lövgrodan (5 cm).

Ny fråga:

Vad heter världens största groddjur?

[GunillaF]
0

Salamander

[peter54]
0

#70 Det finns 73 arter, vilken?

[GunillaF]
0

Japansk jättesalamanderObestämd

[peter54]
0

#72 Nej, men nästan rätt. Nära släkting och nära geografiskt Glad

[GunillaF]
0

Skäms kinesisk vattensalamander (pust)

[peter54]
0

#74 Nu blev det rätt. Glad

Den kinesiska jättesalamandern kan bli ända upp till 180 cm.

Ny fråga, den här gången en orm:

Förra året upptäcktes världens hittills minsta orm på en ögrupp i Stilla Havet. Hur liten var den?

[GunillaF]
0

Åh huuuu. Den frågan får någon annan svara på… Tyst

Cristine
0

Var det spagettin de fann på Barbados som var 1 dm lång? mer mask än orm kan man tycka.

[peter54]
0

#77 Just det, helt rätt Cristine, en mask med ryggrad Glad

Nya frågor:

1 Vilka tre djur utövar allra störst predation på huggormar i Sverige, i turordning?

**På den här frågan är det inte alldeles nödvändigt att ge en enda art som svar, djurslag går också bra.
**

1 ?

2 ?

3 ?

[GunillaF]
0

Igelkottar

Rovfåglar

Vessla

[peter54]
0

#79 Rovfåglar får du rätt för, även om det faktisk är mest kråkfåglarna som tar huggormar, plus vråkarna förstås, både ormvråken och fjällvråken. Fåglarna kommer på andra plats.

Igelkott är rätt, men den är på tredje plats (mest för att den inte finns i hela huggormen utbredningsområde).

Så vad kommer på första plats? Vilket djur i vår närhet tar allra flest huggormar?

[GunillaF]
0

Räven? Katten?Tyst

[peter54]
0

#81 Jaaa, katten är det Skrattande

Nu vilar jag den här tråden tills jag kommer hem igen på fredag eller lördag.

[GunillaF]
0

#82 Vi ses!

Cristine
0

Så duktig du är Gunilla!Glad

[GunillaF]
0

Flört

[Sisa]
0

Det tycker jag med, Gunilla…vad du kan…Glad

[GunillaF]
0

#86 Några svar kunde jag. Chansade på en del och sedan så är jag snabb på att googla.OskyldigSkämsFlört

[peter54]
0

Ny fråga:

**Vad heter världens längsta giftiga orm?
**

Cristine
0

Det var lätt. Det ät Taipanen som lever i ökenlandskapet i australien. Känd för att hugga vilt och snabbt.

[peter54]
0

#89 Nej Cristine, det är inte rätt. Läste du frågan ordentligt?

Cristine
0

Den Indiska kungskobran?

[peter54]
0

#91 Kungskobra är rätt Cristine, men den finns i hela Sydosasien, inte bara i Indien.

Kungskobran (Ophiophagus hannah) är världens längsta giftorm och den kan bli 5,5 meter lång.

Släktnamnet Ophiophagus betyder "den som äter ormar". Kungskobran livnär sig i första hand av andra ormar, men tar även ödlor och groddjur. Det är därför som såpass få parker i världen kan hålla kungskobror - de blir dyra i drift.

Ny fråga:

Vilken är världens tyngsta giftorm?

[peter54]
0

En stor afrikansk huggormsart, men vad heter den?

[GunillaF]
0

Pufform

[peter54]
0

#94 Nära Gunilla, det är en släkting till den Glad

Cristine
0

Gabonormen? Den finns i Mozambique och den har ett stort platt vitt huvud med några ränder under ögonen.

[peter54]
0

#96 Det är rätt Cristine. Skrattande

Gabonhuggormen (Bitis gabonica) är världens tyngsta giftorm. Den kan väga 36 kg och har de största huggtänderna av alla ormar, upp till 5 cm ,långa.

Normallängd för arten är 122 till 152 cm, men rekordet är 205 cm.

Ny fråga:

En svensk naturfilmare har givit namn åt en padda, ett av världens största groddjur. Vad heter paddan?

Cristine
0

Rolf Blombergs padda?  Men har var väl känd som upptäcksresande eller var det han som filmade också.

[peter54]
0

#98 Bra Cristine, Bufo blombergii, aka Blombergs padda, den största paddan i världen.

Rolf Blomberg var en av de sista upptäckarna, det fanns inte mycket att upptäcka som inte redan var upptäckt, för senare generationer, men han var också författare och naturfilmare.

Ny fråga:

Det finns ormar i världen som lever av alternativa bytesdjur, bland annat finns ett släkte med två arter som lever av insekter, vad heter de ormarna?

Cristine
0

Var det inte snokarna som levde av insekter, Hasselsnokar har jag för mej de hette, andra arten vet jag inte.

Cristine
0

Om man tänker logiskt så måste det vara väldigt små ormar som äter insekter. Jag har varit ute på nätet men hittar inget.Obestämd

[peter54]
0

De är gröna Glad

Cristine
0

Jaha, Rough greensnake. Det var inte lätt.

[peter54]
0

#103 Bra Cristine, du hittade dem Glad

Det finns två arter i släktet Opheodrys. Rough greensnake (Opheodrys æstivus) och smooth greensnake (Opheodrys vernalis).

De är förhållandevis små, max 70 cm, men vanligen runt 50 cm och de finns i USA. Bara den som kallas rough greensnake går att hålla i fångenskap, men även den är mycket svårskött och är inget för nybörjaren.

Ny fråga:

Vad heter Europas längsta orm?

[GunillaF]
0

Eskulapsnok

[peter54]
0

#105 Ja Gunilla, det är rätt. Glad

Ny fråga;

Vad är kropp och vad är svans på en orm?

[peter54]
0

Har ni tröttnat på den här tråden också? Tyst - eller är det bara för svåra frågor?

Cristine
0

Jag har inte tröttnat men sista frågan var för svår. Kan bara säga att svansen börjar där magen slutar och det är ju inte rätt!

[peter54]
0

#108 Njaäej, det finns en mycket enklare beskrivning än så Glad

Cristine
0

Ormar har ingen svans eller skallran på skallerormen

[peter54]
0

#110 Jodå Cristine, ormar har svans. Skallran på en skallerorm sitter längst ut på svansspetsen och är de förtorkade delarna av tidigare skinnömsningar.

Tänk nu logiskt, tänk ödla! En orm är i kroppen ganska lik en ödla fast ormen saknar benen.

Cristine
0

Ja då måste svansen ta vid där skelettet tar slut.

[peter54]
0

#112 Nä Cristine, känner du till något enda ryggradsdjur som inte har skelett i svansen? Flört

Var börjar svansen på en ödla någonstans? Svansen på ormen börjar på exakt samma ställe Glad

Cristine
0

Det enda jag kan komma på nu är vid anus.Obestämd

[peter54]
0

#114 Just det, analen markerar slutet på kroppen och början på svansen.

Vissa ormar, exempelvis klättersnokar, har mycket lång svans. Den kan då uppgå till 25 - 30 % av ormen längd.

Andra ormar, som exempelvis hos Gabonhuggormen som vi nämnde här tidigare, har mycket kort svans, under 10 % av hela längden.

Ny fråga:

Hur kommer det sig att en orm kan svälja ett byte som är större än ormens huvud?

Cristine
0

Därför att käkarna sitter bara ihop med tänjbara leder.

[peter54]
0

#116 Ja, nästan rätt Cristine, men det fattas en detalj som inget annat djurslag har.

Cristine
0

Hmmm måste tänka!Obestämd

Cristine
0

Hur mycket jag än tänker så kommer jag inte på det.. om du inte menar revbenen bakom huvdet det var några stycken lösa eller hur jag nu ska beskriva det. jag tror de är rörlia så bytet kommer in.

Eller menar du röret som sticker ut ur munnen, det är väl ett andningorgan.

[peter54]
0

#119 Nej revbenen är inte mer speciella bakom huvudet än vad de är i resten av ormens kropp. Undantaget är kobror och några andra snokar som kan pressa/platta ut revbenen i halsen för att se större och hotfullare ut.

Vad du menar med "röret som sticker ut ur munnen" förstår jag inte riktigt. Ormar andas enbart genom nostralerna (näshålen). De kan inte andas genom munnen som vi kan.

Det enda rörformiga inuti en orms gap är det som tungan kommer ut genom. Tungan är ormens luktorgan (Jakobsons organ).

Det fungerar så att ormen sticker ut tungan genom en liten vidgning i överläppen och samlar in doftpartiklar.

Sedan drar den in tungan och placerar tungspetsarna i två små hål långt fran i gomtaket där doftreceptorer finns placerade.

Det jag syftar på i den här frågan är ett extra ben i käkleden som kallas "kvadratben" och som är fäst med ligament vid käklederna.

När munnen är stängd, ligger kvadratbenet från käkleden rakt bakåt och utgör skallens bakre "hörn".

När ormen sedan ska svälja något bytesdjur, reser sig kvadratbenet rakt upp som en förbindelse mellan käklederna och därmed flyttas käkleden isär.

Om man tänker sig att vi skulle kunna göra likadant, är det som om man skulle koppla isär käkleden och sedan sätta en vanlig blyertspenna emellan så att underkäken hamnade 25 cm längre ner, någonstans mitt på bröstkorgen.

[peter54]
0

Ny fråga:

Finns det giftiga ödlor också?

Cristine
0

SkrattandeOh ja, i sydamerika finns en som heter skorpionödla,sedan fanns det en till.

[peter54]
0

#122 Ja du har "ungefär" rätt Glad

Skorpiongiftödlan (Heloderma horridum) är den ena av två giftödlor. Den andra är nära släkt och kallas gilaödla eller gilamonster (Heloderma suspectum).

Ingen av dem finns dock i Sydamerika. Skorpiongiftödlan finns i västra Mexiko. Gilaödlan finns i sydvästra USA och i norra Mexiko.

Ny fråga:

Vad heter världens största ödla och var finns den?

Cristine
0

Jag har alltid räknat in Mexico i sydamerika, men jag kom på sedan att det tillhör nordamerica. Villfarelsen har jag fått från ett Tv program som gick i alla sydamerikanska länder och spanien som gick på söndagarn och hette 340 miljoner, och där var mexico med. Men jag kom ihåg den ödlan.

Varanen..jag tror det är på galapagosöarna.

[peter54]
0

#124 Det finns 58 olika arter varaner Cristine. De är spridda över Afrika, Asien och Australien.

På Galapagosöarna finns bara havsleguaner, stora, men inte så stora.

Glad

[peter54]
0

Den här stora ödlan jag frågar efter finns att beskåda på Parken Zoo i Eskilstuna. Glad

Cristine
0

Komodovaranen, det var den jag trodde jag pratade om.Skäms

[peter54]
0

#127 Ja Cristine, det är rätt svar Glad

Ny fråga:

Vad heter den nya världens motsvarighet till den gamla världens varaner?

Cristine
0

Sauria eller Lacertilia

[peter54]
0

#129 Nej Cristine, nu är du inne på för stora begrepp.

Sauria är hela ordningen ödlor och Lacertilia är samlingsnamnet på "äkta" ödlor.

Jag är ute efter Amerikas (Sydamerikas) motsvarighet till varanerna, alltså ett släkte stora ödlor.

[peter54]
0

Tejuödlor

Cristine
0

Oj..har inte varit här på ett tag. Ja jag är otroligt dum Peter för Tejuödlorna visste jag om.Glad

[peter54]
0

Vilken krokodil är den minsta nu levande arten?

[peter54]
0

Dvärgkrokodil, blir 1,5 meter.

Mammzing
0

Sonens majsorm BÖRJE GONZALES är väldigt rymningsbenägen.
Han är änu för mager för att kunna bo i terrariet så han får bo i en plastlåda.
Men han rymmer ju stup i kvarten.
Kanske man skulle slå knut på han….

Tur sonen å ormen bor i egen lägenhet.

[peter54]
0

#135 Jag håler alla mina ormar i så kallade "petboxar" hela första levnadsåret just på grund av att de är för små att ha i terrarier med skjutglas - de kommer emellan glasen.

Petboxarna med ventilerade lock, finns i en rad olika storlekar. Jag börjar med en 20 cm lång och när ormen är 1 år har jag flyttat upp den efterhand till den största som är 50 cm lång.

Att se till att ormen inte kan rymma är lika viktigt för ormen som för omgivningen, det ska bara inte hända.

Cristine
0

Denna fråga har jag missat..för mycket att göra, ja de finns i Afrika och jag har för mej att de är utrotningshotade.

[peter54]
0

Ny fråg i den här tråden då, även om det verkar som om de flesta har tröttnat på den:

Varför är ormens tunga kluven?

Cristine
0

Det är väl för att fånga lukten från olika håll.

[peter54]
0

Nja, inte riktigt rätt Glad

Svaret kan på sätt och vis kopplas till att vi har två näsborrar.

Cristine
0

Jaha..dåfick jag lära mig något nytt.  De har två vomeronasala gropar i gommen där de sätter tungspetsarna.

Cristine
0

Ett var för fermoner har jag för mej.

[peter54]
0

Nja, nu blir det lite för komplicerat. Glad

Så här funkar det; ormarna har som du säger två gropar i främre delen av gommen för tungspetsarna, ungefär på samma ställe som våra näsöppningar går in.

Där sitter doftreceptorerna, jacobsons organ. Ormen samlar in doftpartiklar på tungans spetsar och placerar tungspetsarna i groparna i gommen, där dofterna analyseras.

Ormarnas två nosöppningar används enbart för att andas med och de har ingen förbindelse mellan näsan och munnen som vi har. En orm skulle kvävas om de hade samma fysionomi som vi, eftersom det kan ta en timme eller mer att svälja ett byte.

Då gäller det att det finns öppna andningsvägar. Sedan finns en del ormar, bland annat huggormar i familjen näsgropormar, samt boa- och pytonormar, som har en rad hål i överläppen.

Dessa hål är kopplade till värmereceptorer och medger att ormen kan lokalisera ett bytesdjur i kompakt mörker.

[peter54]
0

Ny fråga:

Ormar har inga ögonlock, varför torkar ders ögon inte ut?

[peter54]
0

De har ett lager skinn över ögat. Man kan se det på ömsskinnen.

Cristine
0

Jag har inte lessnat det är bara det att jag hinner inte med iblandGlad Jag tycker det är lärorik för en del har jag vetat och glömt och andra saker får jag leta efter och lära mej. Jag hade faktiskt a+ i biologi men det var ju så lääänge sedan!

[peter54]
0

Vilken ä världens absolut största nu levande reptil alla kategorier.

Cristine
0

Komodovaranen?

[peter54]
0

Nej, den är inte i närheten av den jag syftar på Flört

Cristine
0

Saltvattenskrokodilen då?

[peter54]
0

#150 Ja det är rätt Cristine Glad

Saltvattenskrokodilen, även kallad listkrokodil (Crocodylus porosus) är världens största nu levande reptil. Den kan bli 6-7 mter lång och väga över 1,3 ton.

Vilken är världens största sköldpadda, (land eller vatten)?

Cristine
0

Havslädersköldpaddan från Amerika?

[peter54]
0

Ja havslädersköldpaddan (Dermochelys coriacea) blir störst. Rekordet är 291 cm lång och 916 kg tung.

Ny fråga:

Bland krokodildjuren finns förutom namnet "krokodil" ytterligare tre namn på djur som hör till släktet, vilka?

Cristine
0

Alligatorer…måste tänka efter vad den indiska heter..

gavialer och  kajmaner

[peter54]
0

#154 Javisst helt rätt Cristine Glad

I USA finns en riktigt stor vattenlevande sköldpadda som verkligen kan sätta skräck i vem som helst. Vad heter den?

Cristine
0

Du menar säkert Alligatorsköldpaddan.

[peter54]
0

#156 Ja jag menar den, fast den brukar vanligtvis kallas alligatorsnapper Glad

Vad kallas de fantastiskt färggranna små grodorna från Amazonas?

Cristine
0

PilgiftgrodorSkrattande

[peter54]
0

#158 Javisst Glad

Giftet från körtlar i grodornas ryggskinn används till blåsrörspilarna.

På några små öar utanför Nya Zeelands kust finns ett kräldjur som inte är släkt med vare sig sköldpaddor, krokodiler, ormar eller ödlor.

Djuret är den enda levande representanten för ett utdött släkte. Vad heter djuret?

Cristine
0

Tuataran eller brygdödlan.

[peter54]
0

#160 ja det är rätt Cristine Glad

Tuatara eller bryggödla är obesäktade med alla andra nu levande kräldjur. Det finns två arter, båda i släktet "Sphenodon".

Speciellt med de här djuren är att de har en kraniebyggnad helt olik andra reptilers och de har även ett rudimentärt tredje öga uppe på hjässan.

Ny fråga:

Finns det "flygande" ormar?

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.