Ang. rikedom
så tänkte jag fråga er när ni anser att man är rik? Och nu pratar jag pengar, hur mycket pengar ska man ha innan man är rik?
Jag har en känsla av att vi har ganska olika syn på det 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Oj, mångmiljonär skulle jag säga, kanske 5-10 miljoner eller så.
Några miljoner måste man ha idag för att räknas som rik 5-10 kanske.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Hur mycket pengar det är vet jag inte, men riktigt snorrik är man när man har så mycket att man kan leva gott utan att jobba.
Jag anser att man är rik när man inte behöver spara ihop för att kunna köpa det man vill ha. Alltså ha lite över till annat när de löpande utgifterna är betalda.
Svårt att sätta en summa eftersom vi har så olika stora/små utgifter.

#4 Det är sant men är det inte så oxå att får man tillgång till pengar så ökar utgifterna och priset på det man köper?
Tror ni härinne att man behåller samma levnadsstandard om man får mycket pengar?
Jag håller för övrigt med er ovan som säger att man måste ha pengar så att man inte behöver jobba för att räknas som rik.
#5 Njaa, jag för min del skulle betala färdigt huslånet om en större summa pengar ramlade över mig. I övrigt tror jag inte att jag skulle ändra något. Jag lever nu ungefär så bra som jag önskar.
Jag tror definitivt att man ändrar på sin levnadsstandard - förmodligen helt omedvetet.
Jag märker bara skillnaden från att ha en lägre inkomst till en högre. Min man och jag har idag ganska goda inkomster tllsammans och vi tänker absolut mindre på vad mat och sånt kostar än vad vi gjorde när vi tjänade mindre. Jag kan också köpa en dyrare pryl utan att tänka 100 gånger som jag gjorde förr och kan gå ut och käka utan att fundera på om jag har råd eller om det är värt pengarna.
Och det är bara några skillnader. Och inget av det är medvetet.

#7 Ja så tror jag med att det fungerar. När man inte behöver välja och ta hänsyn till vad saker kostar längre utan kan köpa det man vill ha, så blir det automatiskt så att vissa saker, som mat, blir dyrare.
Jag vet i alla fall med mig att jag skulle ändra saker, eftersom jag inte har råd med en massa jag vill ha/göra idag.
Jag skulle kalla mig rik om jag kunde köpa det jag ville ha utan att behöva tänka på om jag har råd eller ej.
Rik kan man bli genom arbete och sparande, och jag skulle arbeta som vanligt.
Någon ytterligare standardhöjning typ bättre hus och det som hör till, resor m.m. vore inte aktuellt för min del. Är ingen sådan person som önskar leva "lyxliv"
Hur mycket pengar man behöver ha för att kalla sig rik, det bestämmer man själv!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Man byter definitivt levnadsstandard, det vet jag eftersom jag levt det livet. Man äter mer ute, man blir mycket bortbjuden, därtill behövs mer kläder, hårfrisörskan ofta, det går ju inte att ha vilken bil som helst, ska man bjuda tillbaka så måste man ha det snyggt hemma. Smycken är ett måste, även för dem som inte gillar att bära, matvanorna blir dyrare (MMM, nu kan jag äta hummer)osv..
En del byter levnadsstandard, andra inte.
Man kan bara tala för sin egen del.
Ja nu har det mycket att göra också med vem man lever och var naturligtvis. Hade jag bott här så skulle den nog höjas med en bättre 4 hjuling, bättre hus och att äta ute oftare. Inte mycket mer.
Jag skulle kunna säga som min arbetslöse sons kompis sa till honom; tro inte att du får mera pengar över för att du får jobb.
och lite så är det väl att man mättar munnen efter matsäcken. Har man mycket pengar så spenderar man mer.
Jag skulle önska att vi blev så rika så min man inte behövde åka till jobbet varje dag utan vi kan fylla dagarna med vi vill och det som är viktigt. att själv kunna bestämma vart man ska bo och dra till varmare trakter på vintern. Att kunna äta och dricka gott på restaurang varje dag… så skulle jag vilja leva 
Vad skulle det kosta? vi kan dra till med 50 000/månaden
Om jag haft så mycket pengar att jag inte behövde jobba, kunde bo utomlads i värmen på vintern, då hade jag känt mig rik! Helt övertygad om att jag hade kunnat sysselsätta mig ändå utan att jobba.
#7 Håller helt med dig, exakt så har det blivit för oss också efter att vi flyttade ihop istället för att dra vars ett dyrt hushåll.
Zabelle

Ja jag tror ju att man förändrar sina vanor, men jag vet inte, har aldrig varit i den situationen.
Sedan behöver ju inte det betyda att man blir ytlig och lever jet set liv för det.
Hörde eller läste om en undersökning som sa att i dagens samhälle kan man inte arbeta eller spara sig till rikedom längre. Man måste ha kapital att investera eller vinna för att bli rik. Men då vet inte jag alls vilka kriterier de hade för rik.
Det finns en jättebra bok som heter den protestantiska etiken och kapitalismens anda av Max Weber, den förklarar vår syn på arbete och pengar i våra protestantiska länder. Den är väldigt intressant!
#15 - jag menar inte heller att man plötsligt skulle bli en jet-setare eller så utan att man helt enkelt - helt omedvetet - börjar unna sig lite mer i sitt vanliga liv.

#16 Ja jag uppfattade det precis så med 
Jag känner mig rik som får drömma om att högsta vinsten snart ska landa hos mig
/kram Spanaren
Jag skulle också vilja prova på hur det är att vara rikigt svinrik bara för erfarenhetens skull 
Jag skulle känna mig rik om jag kunde resa som jag ville, handla det jag känner för utan att behöva tänka på vad det kostar. 
# 7 Håller med. När vi flyttade ihop ändrades våra vanor omedvetet. Vi unnar oss att gå ut o äta då och då. När jag handlar mat tänker jag inte så mycket på vad allt kostar som innan.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

#19 Hahaha, det kanske vi borde kräva som en mänsklig rättighet 

Rik
…
….när man i vardagen/livet inte behöver planera efter plånboken.
Fast jag är rik på vänner, som bryr sig. Både i denna del av världen & de som besöker mej