Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 455 ggr
[MargaretaA]
0

Langning

Idag var jag på Systemet och köpte starköl till min yngsta son.

Innan någon går i taket så fyller han 20 om en månad.

Jag har köpt ut till mina barn efter att dom fyllt 18 men aldrig före. Jag tycker inte att det är en stor sak eftersom dom då är "lovliga" på krogen och dessutom är dom myndiga.

Men i lagens mening gör det mig till en langare och lagbrytare.

Hur ser ni andra på detta?

rätt eller fel?

Maria
0

Jag handlade för min son också från det att han fyllt 18.Glad

Han var då straffmyndig inför lagen, räknades som 100% vuxen. Skyldighet att strida och dö för sitt land om det var krig osv. men inte köpa sig en flaska vin…???

Snacka om dubbelmoralSkrikandes

/Maria

Anders 50
0

Det blir häkte…på vatten och bröd!!!  Glad

Men visst är du en lagbrytare, fast litar du på dina barn så är det ok för mig. Du känner dem bättre än jag gör!

Sprit är lätt att få tag på ändå.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[GunillaF]
0

För det första så har jag aldrig förstått varför det inte är samma åldersgräns på bolaget som på krogen.

För det andra har jag aldrig köpt ut på bolaget till någon under 20 år eftersom det inte är lagligt.

Hur andra gör bryr jag mig inte om. De som köper till sina barn/ungdommar gör som de tycker är bäst för dem.

zabelle
0

Jag har gjort precis som du Maggan Tyst

Anser också att är de vuxna nog att gifta sig så är de vuxna nog att dricka ett glas vin.

Zabelle   

[MargaretaA]
0

naturligtvis litar jag på dom, annars skulle jag aldrig göra det!

och visst är det lätt att få tag på. men varför gynna såna om det kan undvikas?

Branneli
0

18 år på krogen & 20 år hemma håller jag på. Glad

Men helt puckat att man får rösta & påverka Sveige vid 18 år, men inte nyttja alkohol i ditt eget hem.

[GunillaF]
0

#6 Nyttja alkohol i hemmet får du göra. Men inte gå på systemet och köpa ut om du är under 20 år.

Branneli
0

Hur kan man nyttja alkohol i hemmet lagligt ??

Får inte köpa själv.

Olagligt med langning.

HrmmmmObestämd

[GunillaF]
0

#8 Jag kan ju ha tolkat fel, men lagen säger så här:

Spritdrycker, vin eller starköl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 20 år. Öl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 18 år. Andra stycket gäller inte när någon bjuder på en alkoholdryck för förtäring på stället. Spritdrycker, vin eller starköl får dock inte bjudas den som inte fyllt 20 år, om det med hänsyn till den bjudnes ålder och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarligt. Detsamma gäller i fråga om öl beträffande den som inte fyllt 18 år. Lag (2008:366).

När vi läste lagen under min ov-utbildning sa poliserna som hade utbildningen med oss att det man björ 18 - 20 åringar på innom hemmet kunde lagens långa arm inte göra något åt eftersom det var tillåtet att bjuda de i den åldersgruppen.

[MargaretaA]
0

lite kenpigt att tyda då tycker jag.

man kan alltså inte köpa öl på bolaget och sedan ge kassen till ungen i bilen.

men om jag åker hem med den och bjuder honom på öl hemma då går det bra alltså?

[GunillaF]
0

#10 Japp! Svea rikes lag i ett nötskal! Obestämd

Branneli
0

Hrmmm, detta är intressant….må jag säga.

Jag har tänkt så som jag skrev #8…..

Fast det finns inte i min värld, att ge/bjuda min pöjkar innan 20 år.

Det finns så mycket info genom bråmo om detta ämne, att jag har gjort  mitt val som förälder, att låta bli.

Cristine
0

Jag har aldrig köpt ut till ungdommarna , men det jag köpt ut har vi alla druckit av. Mina barn har druckit vin med sockerdricka hela sitt liv och efteråt har det mest blivit läsk.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

penke
0

..generellt tycker jag det är "bättre" att det dricks på krogen än i parker..
för alla åldersgrupper
där finns det bartenders o ordningsvakter som kan säga till,när det börjar bli nog.

när jag engagerade mig mer,propagerade jag för lägre (inköps)priser för ..krogen,och mer jämförbara priser,med att kolka på sin kammare eller i sällskap på en bar
färre förfester hemma..?

jag tycker det är .."fel" att köpa ut till ..ungarna
men,skulle nog gjort det själv ..

penke

TerryGilliam
0

Inga problem alls med det. Bara en väldigt underligt satt åldersgräns på systembolaget. Han får vara yrkesverksam som militär, gifta sig och köpa lägenhetet, men han får inte köpa ett par starköl på systembolaget.

Det är helt förunderligt.

Skrikandes

[MargaretaA]
0

"ungarna"? vi talar nu om 18- 20 åringar. Inte fjortisar.

ja typ Obestämd