Är du vegetarian?
Fler och fler blir det men det är rätt så jobbigt när man har bjudning och ska göra två rätter i stället för en.
Men vad gör man inte för barnbarn och vänner!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag skulle inte göra två separata rätter, utan smyga in det vegetariska i huvudmenyn så att den som käkar vegetariskt, bara kan avstå från köttet osv!
Exempel: Göra en grönsaksgratäng som äts med plockgrönsaker, en sallad och potatis/ris/pasta/gryn osv, ihop med kött/fisk/skaldjur.

Jag tycker att det är mest kul! Däremot kan jag tycka att det blir jobbigt när det finns många olika matallergier, men nu är jag ju sådan själv så det är bara att gilla läget.
Lagar man mat av enkla råvaror är det sällan problem upplever jag.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Har ingen i min umgängeskrets som är vegeterian så här är det inga problem med matlagning.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Jag har en i släkten som är vegetarian. Det brukar fungera bra. Vi äter samma alla när vi har släktmiddagar.

Jag är köttätare - allätare ska nog sägas… Inga vegetarianer som krånglar till det bland släkt och bekanta heller…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Jag är ingen vegetarian,men kan tänka mig,att bli.Har ingen problem,att göra sånt mat som skulle passa till alla…vegetarianer,kött ätare……..Jag älskar,att laga mat..ännu mer att äta.
oooooo det är mat dax….silivip
De i vår släkt som inte äter kött äter fisk så då brukar det ofta bli fisk till alla - eller att det finns en fisk och en kötträtt.
Sedan brukar vi emellanåt ha middagar helt utan kött. Vi tänker dock ofta inte att "idag äter vi vegetariskt" utan det är bara en rätt bland alla andra.
Min man har varit vegetarian vilket gjorde att jag också i princip var det den perioden.
Under den perioden lärde jag mig att laga en massa vegetariskt och ibland så märker vi att vi faktiskt har ätit vegetariskt i flera dagar utan att tänka på det.
/Maria
Jag är vegetarian !
..det är väl inget krångligt,varför genera djurätarna med specialkost ..?
Jag tror det kan vara en ..generationsfråga
många "äldre" är inskolade på att ..det måste serveras kött för man ska bli mätt/det ska kunna kallas ..riktig mat
att göra en mix..finns det många rätter som ser ut som vanligt/mindre skrämmande..tex. soyakorvar, eller quorn-filéer
soya/quorn-färs funkar oxå till Tacos
Hoppfulls tanke om allergier tror jag är kinkigare att klara om man är ovan..
..jag träffade på en kvinna fär några år sedan,hon hade väl inte allergi mot ..grönsaker,,mer att hon tålde med inte.. :- /
åt "bara" kött !
Hon var rar ändå.. *ler*
penke
Jag har en fråga. Ibland så blir vegetarianer serverade fisk som alternativ. Är det verkligen rätt? Fisk är väl inte vegetariskt?
Du kan nog kalla dig vegetarian ändå. Det är bara ett samlingsnamn på alla varianter som finna. Laktovegetarian, Ovolaktovegetarian, Vegan osv.
Ska man beställa mat så får man nog klargöra ganska exakt vad man menar för det kan vara lite förvirrande.
/Maria
så man kan alltså äta kött och kalla sig vegetarian bara det inte handlar om fyrfota djur då eller?
Om man nu ska märka ord så betyder vegetariskt bara vegetabilier - alltså från växtriket…

nej äter du inte kött alls är du vegan ,
#12 Många kallar sig vegetarianer men äter fisk och fågel, en del bara skaldjur osv.
Ska man märka ord så har du rätt
men jag tror ändå att begreppet vegetarian idag är ett samlingsnamn på alla varianter.
/Maria

det är väl et för var och en var man känner kroppen mår bra av ,rekommenderas för diagnos med blödande tarm
..kanske har ett svar…?
fisk räknas inte som vegetariskt!
lacto(mjölkproduckter) och ovo (ägg) räkas som "avsteg" från det ….."renläriga" ..
Veganer avstår även honung då dem insammlats av bin
lite osäker,men de ,veganerna är väl en sorts råkostare..
(inget lagat/uppvärmt)
men,petimetrar man för mycket njuter man inte av smakerna o livets goda *ler*
jag är lacto/ovo-veg.
brukar säga att jag äter inget som har ögon eller en mamma …
*hihi*
penke
och så kommer vi in på frågan om skor? man får väl inte använda läder som renlärig heller?
eller handlar det bara om vad ni äter?
för högsta betyg i renlärighet
finns det veganska skor
blueturtle.se tror jag.finns i göteborg..
penke
i enbokstrilogin i fem delar(eg. en radioteater)
finns det i restaurangen vid univerums slut framavlade kor som kommer fram till borden och erbjuder sig själva,prisar sin entrecote´,o med löfte om att avliva sig själva..humant ..
jag är ju ingen fanatiker
kan..äta ost på frukost..-mackan :- )
penke
Apropå ost. jag har stött på begreppet vegetarisk ost (bor i närheten av det Antroposofiska Järna). Vad fasen menas med det?
Tofu
"ost" gjort på, soyabönor
Västerbott´n är min favo sedan….
Viking o 1878 är också bra
penke
aha var det så lätt?! 
Jag är inte vegetarian men skulle gärna kunna tänka mig att vara det. Jag gillar vegetarisk mat och tycker att kött kan kännas tungt, äter gärna mat med fisk och kyckling mer än vad jag äter rött kött.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
jag gillar idén med vegetariskt. men jag är svag i anden. jag erkänner att jag älskar blodiga biffar. Gärna blandat med bearnaissås och flottiga pommes. jag kommer aldrig att kunna avstå från det 
svag i anden…
!!!!!!!!!!!
…*hihi*
ät du din blodiga biff ibland,med en vegetariskt rapsoljefriterade pommesen
Om/att du äter resten av tiden ganska mycket vegetariskt är bara bra
det är faktiskt inte en bra,att tvärvända sina mat(o)vanor
för kroppen
penke
#25 javisst och jag för mig att det kalls flexitarian, att äta veg för det mesta och lite köttigt ibland!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
tack penke det var precis det jag ville höra. men i ärlighetens namn så anser jag inte en måltid komplett utan en sallad med isberg, tomater och tunna skivor av rödlök eller shalott. Gärna dressad med olivolja och lite havssalt och grovmalen svartpeppar på toppen. Så jag är inte totalt anti vegetabilier 
Flexitarian - tack det tar jag till mig 
Mmmm blodiga biffar det älskar jag,många restaurangägare har svettats när de sett mej. Det är jag petnoga med. men jag kan leva flera dagar på bara grönt. Så jag kanske är en flex jag med.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Det tråkigaste med restauranger är att man får så lite mat. Man blir tvungen att gå till McDonald före eller efter att bli mätt 
# 29 Jag håller med. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Jag är allätare, mest för att jag faktiskt måste vara det som kroniskt njursjuk, men jag äter inga jättemängder kött.
Jag har såpass svårt att få i mig tillräckligt att jag måste ta minst en näringsdryck varje dag.
Vi har heller inga vegetarianer i familjen eller i närmaste umgängeskretsen. Däremot finns det andra "avvikelser" i matvanorna som måste respekteras. En är muslim och äter därmed inte fläsk och ett par stycken är laktosintoleranta.

Jag tänker oxå som så att man inte behöver vara rigid och tvärbestämd, eller de som vill får såklart vara det, men för egen del.
Däremot så skulle miljön må så oerhört bättre om vi alla till mans (allstå vi köttätare) bytte ut ett par måltider i veckan mot vegetarisk mat, och inte fisk då utan vegetariskt.
Personligen anser jag det helt fel att kalla sig vegetarian om man käkar fisk och skaldjur. Men jag har sett folk som kallar sig veg. light när de käkar så.
För mig är det oxå viktigt att ha i minne att det är köttet och fisken man byter ut mot andra proteiner, man byter inte ut dem mot grönsaker, för då blir man sjuk.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag är köttätare, tar det mesta ur skogen, och vi har ingen vegetarian i bekantskapskretsen heller.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!