Sten på börda
För tre veckor sedan var jag till sjukhuset för att ta bort en fläck mellan skulderbladen. Min fru hade sagt att hon tyckte att den skulle kollas upp eftersom hon tyckte att den förändrats.
Jag hade ingen aning om att det ens fanns, det är inte lätt att se vad man har mellan skulderbladen på ryggen. Hon fotade fläcken och visade bilden för en kollega på sitt jobb och han sa direkt att den där måste vi ta bort.
Idag fick jag svaret - malignt melanom och jag måste operera bort ett större område hud på ryggen plus alla så kallade "vaktposter", dvs små lymfkörtlar i området. Det ska ske snarast, helst igår, men det blir i nästa vecka.
Vad säger man? Det har väl gått för bra en längre tid helt enkelt, så den eländige Murphy tyckte att det var dags för lite påfyllning.
Jag har ju bara haft diabetes i 42 år, varit utan njurfunktion i 20 år, haft problem med leder, kärl och hjärta i många år, förlorat fötterna och ett öga, gått med kroniska ledsmärtor och fantomsmärtor hur länge som helst …
Man kunde tycka att det kunde få räcka någon gång, jävla skit rent ut sagt!
Peter!!!Vad du o de dina är tappra..Du utstrålar en sådan styrka…Men jag kan förstå din frustation..-Skall du ha allt.
Jag har inget som jag kan säga…Mer än att jag tycker att du o de dina har tillräckligt
Lena.P är jag i verkliga livet.
Men fy fasen Peter det är förskräkligt det som händer, nog tycker man att du har nog med det du har. Det är ju en tyngd också för din familj. Jag vet inte vad jag ska säga för inga ord hjälper dej i det här läget, men du ska veta att jag tänker på dej och ber universum eller var jag nu ska rikta mej för att be att det ska gå bra och att de får bort allt så vi får se dej här igen med det snaraste.
Cris
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Ja Peter vilken JÄVLA skit !
Jag förstår din känsla i detta… nu får det vara nog !
Sedan känner man efter och inser lite till kan jag ta… och lite till orkar jag kämpa…
För allt det man älskar och uppskattar kämpar man,
lite till och lite till….
när frustrationen lagt sig och kamplusten vaknat.
Styrkekramar till dig Peter
Peter…. vet inte vad jag ska säga.
Jag tycker att du fått nog, för länge, länge sedan!
Jag skickar alla de varmaste kramar jag har!
Satans helvetes jävla skit.
(ber om ursäkt för svordomarna om någon är känslig)
!
*Tyst*
.
.
*stödkramen*
penke
Tack för stödet, tack. Någon har sagt att man lastas inte med mer än man orkar bära …

#7 Så tror jag också…
….men man kan ändå fundera ibland…VARFÖR?! 
Styrkan inom en människa är ofta större än h*n vet om…
men med det är det inte sagt att det inte blir tung 

-
…..
Ja du peter vad säger man… 
jag är en sådan person som gärna söker efter en mening i det som sker, men med det här känns det svårt, för att inte säga omöjligt att hitta någon.
Jag tänker på dig och din familj och skickar så många styrketankar jag bara orkar!
kramar
Oj, Peter! Det känns verkligen inte rättvist och jag förstår din känsla och undran! Hade jag fått bestämma så hade det räckt med elände för länge sedan för din del! Jag kramar om dig i mina tankar och önskar dig det allra bästa, trots din pressade situation.
Kram Tilja
Med ljus och kärlek... Tina
Det som är svårt att förstå, endel slipper prövningar i livet, vad som än är….
Kram.
Stackars dig Peter!
Min pappa som också var sjuk i hela sitt liv brukade säga att han fick ett "måndagsexemplar" när Gud delade ut kroppar. I gengäld var han den mest positiva människa jag träffat med en enorm inre styrka.
Det lilla jag känner dig från Fokus har du samma styrka och förmåga att ta dig över alla hinder och ändå ha så mycket energi över för dina nära. Beundransvärt!
Styrkekram till dig och din familj
Zabelle
Tack alla 
Det brukar ju heta att allting inte är svart eller vitt och det stämmer förstås oftast generellt, men i såna här sammanhang finns det bara svart eller vitt - faktiskt.
Jag menar att man helt enkelt har att välja mellan dessa två alternativa ytterligheter när man ställs inför sånt här. Endera är man stark och står emot med flaggan i topp oavsett vad man ställs inför, eller så gör man det inte.
Det senare alternativet känns otänkbart för mig nu och har alltid gjort, så det är för min del aldrig en fråga om att inte ladda för en bautaspark i ändan på eländet. Nåt annat finns inte, men … man kunde nånstans tycka att "enough is enough"
#15 Det verkar finnas mycket krut kvar i "gubben"! 
Du fixar detta!!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Ja ibland är livet för jäkligt! 
Jag säger som Maggan, man söker efter en mening med saker som sker men i vissa fall hittar man verkligen ingen!
Skönt är att veta vilken kämpe du är!
Ta hand om er!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Lider med dig. Även jag är rödlätt o ljus i skinnet, och jag fick ta bort en fläck på halsen år 2002, som det gått lokala cancerceller i. Innan jag fick beskedet att den ytterligare vävnad man opererade bort, var frisk, var det en tid av oändlig vånda. Malignt melanom är den absolut vidrigaste cancersorten då den sprider sig så fort.
Dessvärre kan fläckar på ryggen ha hunnit växa mer innan man ser dem, det är troligen förklaringen till att du nu måste ta bort så mkt. Planerar man strålbehandling / cellgifter också?

#0… Samtidigt som jag får tårar i ögonen för din skull Peter så häpnar jag över vilken OTROLIG kämpe du är och WOW … vilken styrka du har i allt du fått genomgå.
Du är beundransvärd… och säger som Cristine att jag kommer oxå skicka önskan till universum om allt skall gå bra!
*styrkekramar till dig och din familj*

Peter, jag skickar så mycket positivenergi åt dig och din familj vad jag bara kan.
Kramar. Pirkko
#18 Nej det finns ingen planering utöver den operation jag måste göra i nästa vecka. Eftersom man måste ta de så kallade vaktposterna också och inte bara ytterligare vävnad där fläcken satt, så måste jag opereras i narkos.
Beroende på hur mycket vävnad de bedömer måste bort, är det möjligt att det inte går att dra ihop och sy, risken finns att det blir hudtransplantaion.
Först när den vävnad som avlägsnas vid operationen har analyserats, kan man göra en bedömning av eventuella ytterligare åtgärder.
Tack för de fina orden alla 

ja jag lider med dig ,men försök att repa mod och kämpa på så gott det nu går det är det bästa
Ja….vad säger man. Livet är orättvist
men jag sänder styrkekramar också.
/Maria

Kramen på´re……
Ibland får man gnälla & tycka att livet är orättvist 
Min "tröst " i livet är ; "Det drabbar dem som klarar av det" 
Men jag kan tyck att "skiten" kan fördelas, det finns ju massor folk på denna jord.
Alla borde välan få känna på "en räkmacka"……men vi kanske ska hitta/se vår egen räkmacka??
Jaa, vad gör man….livet går vidare & jag vill vara med 
Jag skickar styrkekramar till dig och din familj
Jeremina!
Hej Vännen. Såg detta nu. Man blir stum, förbaskad ledsen.
Du har ju drabbats fullt tillräcklig. Ord räcker ju oftast inte till. Men Du vet ju sen innan och jag hoppas verkligen förstår att . Vi finns här som Din ventil . Här kan Du ju skriva öppet eller som jag tror till vem som helst av oss via pm om du känner det är bättre.
Sen måste jag skriva att det första jag kände innan jag ens läst igenom allt. Ja det var att. Han fixar det, vad det än är. Så för mig finns inget annat alternativ än att det kommer att gå bra. Kanske ta tid. Men gå bra. Låter kanske som en klysha. Men eftersom jag har haft rätt många vänner som varit sjuka så vågar jag mig på det.
Kram på Dig vännen
Var rädda om varandra
Ja du har allt annat än lätt!! Jag håller tummarna att det ska gå bra….Fast tycker att det borde har räckt med det du redan har för länge sedan!!
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!

Säger som du själv och de andra du har fått så det räcker och behöver inte fler motgångar. Beundrar dig för din postiva attityd trots allt du fått gå igenom, när man hör din berättelse undrar man vad sjutton gnäller man för.
styrkekramar från mig också
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Peter det här kändes inte roligt hopps att det kommer att gå bra.Jag förstår inte varför en del ska behöva drabbas av allt. Jag skickar en stor bamsekram till dig och din familj.
Kram/Solis
Livet är verkligen orättvist ibland. Tycker ocksa att du drabbats tillräckligt. Men vad jag har sett av dig här har du en sjutusans livsgnista så du tar dig säkert genom detta också.
Sänder många styrkekramar till dig och din familj.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Hej Peter!
Ord känns fattiga just nu men min beundran för din kämpaglöd är enorm.
Sänder mina varmaste tankar till dig och familjen.
Det här fixar du!!
Kramar till er alla/ Toyan

Tack.
Jag får inte sällan frågan vad jag jobbar med och numera svarar jag alltid att "mitt yrke är att hålla mig vid liv", sen har jag en halvtidshobby som textredigerare också.
Du är la go. HUr står Du ut med hur bland annat hur jag skriver när du är textredigerare. Sen blev jag nyfiken. Berätta mer om det. Kram
Var rädda om varandra
Haha, jag redigerar bara texter som jag blivit ombedd att justera. Alla har olika förmåga att förmedla sitt språk i skrift och det är inte min sak att ha åsikter om det.
Däremot ser jag förstås minsta skrivfel, men det är en annan femma 
Jag jobbade ideellt som redaktionssekreterare med produktionsansvar med Bågjägareförbundets tidning mellan 1992 och 2004.
Numera sköter jag enbart språkriktigheten. Jag har några andra uppdrag av samma slag, bland annat för Sveriges Herpetologiska Riksförenings tidning Snoken.
Vet Du. Jag har kommit på mig själv med att inte ta så allvarligt om jag snubblar på tangenterna här. Annars är jag noga med det. Det beror inte på att jag inte har respekt för er. Mer att jag har ett stort förtroende för er alla.
Det är väl så att det man är intresserad av eller jobbar med. Ja, där märker man saker. Ibland tror man att alla ser det. Men så är det ju inte
Och tur är det väl att vi alla är olika.
Nått jag skulle önska att jag kunde det vore att kunna mer engelska. Det är ju många år sedan jag läste det. Ibland har jag fantiserat om att tågluffa själv
Var rädda om varandra
O jisses jisses…äsch du får gärna skratta åt mina skrivfel!
Nu blir jag nyfiken. Vad beyder Herpetologiska?. Är det ormarna
?.
KOm just å att jag inte håller mig till ämnet . Men det bjuder jag på samtidigt som jag vill be om ursäkt för det. Kram på Er
Var rädda om varandra
Jag tänker på de fina bågarna som du gjort peter och jag skulle gärna vilja se de bilderna igen. Du är en kraftfull människa med en enorm "livsgnista" och det är just den som hjälper oss igenom allt det svåra och får oss att se det goda samt det positiva vi har och därigenom ta oss igenom allt det onda….kram igen från Jeremina!
Signemo
Ja, herpetologi är läran om kräldjur och groddjur.
Jeremina
Du kan söka på "traaditionell hobby" så får du upp tråden, jag hinner inte nu, måste iväg till dialysen.

Lider med ej Peter! Vet liksom inte vad man ska säga när man hör din sjukdomshistoria. Man blir alldeles paff. Att du orkat.
Vill oxå säga:
Kolla era respektive då och då, så det inte hinner gå så långt med en fläck! Är ni ensamma, ta fram backspegeln.
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!
Hoppsan, jag ser nu att jag råkat få ett "a" för mycket i ordet traditionell. 
*Fniss* sånt händer den bäste Peter.
Alla snubblar på tangenterna, speciellt såna som jag som har så svårt att röra fingrarna att allt annat än pekfingervals är helt otänkbart.
Men … jag brukar läsa igenom vad jag skrivit innan jag postar så att det inte ska bli fel.

Jag läser också igenom mina texter eftersom det gärna glider in spanska ord och ibland så tvekar jag på andra ord som liknar varandra.
Men ändå kan det slinka igenom fel och ingen av oss är felfri så det gör väl inte så mycket?! 
Jag är inte på topp idag och jag har en oändlig tur som har en så omtänksam och kärleksfull familj, för annars vete gudarna hur mycket mer sån här skit jag kan ta …
Jag var på plastikmottagningen i tisdags för att de skulle ta stygnen på ryggen. Det blev lite si och så med det. På västra sidan av ryggen gick det att få bort stygnen, men på den högra sidan hade det växt hud över. De stygnen får ta sig ut själva.
I mitten av såret fanns en liten glipa kvar och läkaren bedömde att den var lite för stor, så han sydde i två stygn till där.
Igår var jag på dialysen hela dagen och vid halv fyra när jag skulle äta min macka, kände jag att det blev kallt på ryggen när jag lutade mig ifrån ryggstödet.
Jag ringde på personalen och de blev helt chockade. Hela ryggen var blodig, min tröja gick inte att rädda. Blod överallt, filten jag satt på, dynan bakom ryggen, täcket, allt var nerblodat.
Såret på ryggen hade spruckit upp igen. Ett hål 7 x 3 cm i huden där bara hinnan över musklerna finns kvar. Det blev akuttransport till plastikkirurgen.
De fick stopp på blödningen och de lade om med lite speciella grejer innan jag fick åka hem till oroliga barn och fru.
Nu väntar sannolikt hudtransplantation för det går inte att dra ihop huden mer. Hudtransplantation är inget jag längtar efter, för min hud läker så dåligt att det kanske inte går att få ytan där de "hyvlar" hud att täcka såret med, att läka sedan.
Jag har inte känt mig så här handikappad sedan de tog av fötterna för drygt 12 år sedan. Min fru påminde mig igår om vad jag själv alltid brukar säga - det är bara tid och tid går hela tiden.
Åh, fy sjutton vad jobbigt det är för dig. Jag lider med dig Peter!

Fy så motigt du har det nu peter! Det är verkligen ingen rolig sits!
Men vilken klok kvinna du har i ditt liv, vilken lycka.
Ta hand om er!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Ojdå…Jag hoppas de löser det hela. Låter inget vidare, du har det väldigt tufft just nu. Jag hoppas att det hela vänder. Du är en kämpe!!!
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Här kommer en till som lider med dej
det är fruktansvärt vad du får utstå och jag är glad att du har sådan fin familj som hjälper dej att stå ut. Men jag undrar hur mycket en person tål. Tur du är en väldigt stark person.
Eländet förföljer dej visst, hoppas det går bra framöver.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Det är då själva den att du skall drabbas mer. Skönt att du har en fin familj mitt i eländet. Få väl försöka tro på det bästa och att de ordnar det på bästa sätt. Det är skönt att läsa om din kämpaglöd. Släpp aldrig den.
Kram
Var rädda om varandra

Jag blir uppriktigt ledsen för din skull Peter… Hur mycket sk*t skall du behöva gå igenom? 
*stor varm styrkekram från mig*

Peter, jag fäller en tår - för dig, din familj och alla fina människor här på forumet som finns här och stöttar
Vilken otroligt tur att just du är du!!! =) Varma goa kramar till dig!
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Tack 
Sanning att säga är jag faktiskt mest arg över att det jäklas för mig, inte speciellt nedslagen, även om jag som sagt inte är på topp.
……..vad ska jag säga nu när alla andra har hunnit säga "allt"Nå… då säger jag så här…Du har jätte "massa" härliga,goa,omtänksamma,rara,varma,roliga,humoristiska vänner här som ställer upp för dig o du för dom. Som är här för dig o du för dom…Ni tycks vara en härlig "jeng i"o jag vill också vara en av er.
….
…..Lycka till,med allt o varma tankar till er alla i din fam.
Go kväll Peter. Det är sunt om du är riktigt tvär förb…. ja du vet. Det blev jag när jag läste det. Nu får det vara nog kände jag . Ville liksom stampa med fötterna. Fast det hade väl inte hjälpt.
dig.
Var rädd om Dig i fortsättning och ha det så gott med familjen
Var rädda om varandra
Det är bra att bli förbannad,det hjälper läste jag i något forskarblad.
Kan bara hålla med övriga, jag lider verkligen med dig Peter. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.