Lära känna sig själv.
Det är svårt.
Jag bestämmer att jag inte ska ta kakor till kaffet när jag får gäster. Punkt slut..inga mer.Den tanken har lagrats i mitt inre. När jag sitter där så flyger min hand ut likt förbaskat… hjärnan motarbetar mej
För det är ju den som har skickat iväg handen.Eller…? Jag lär aldrig känna mej själv hur mycket jag än försöker.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Fast ha det egentligen med självkännedom att göra? Mer självkontroll tycker jag. Jag känner mig själv ganska bra, därför vet jag också att min självkontroll inte alltid är vad jag skulle önska. Inte bara när det gäller att äta saker.
Det finns vissa dagar när jag gör tvärt emot mej själv.
Jag lyder inte för 5 öre!
Ingen karaktär som helst.
Sånt kan göra mej lessen.
Men huvudsaken är att man tänker på det och försöker bättra sej.
Det är trist att vara osams med sej själv.
…men det är ganska härligt att vara "olydig" också, ibland! 

#2 visst är det. När jag inte är sams med mig själv brukar jag tilltala mig själv med efternamnet. Annars är det förnamnet.
Ja, det är ju inte så lätt att säga upp bekantskapen direkt……….
När vi inte är sams så heter jag jädrans kossa!
*skrattar*

Och jag är tvärtemot… jag har fått träna genom åren för att tillåta mig att fuska eller göra saker som jag sagt ajabaja till. Jag har varit alldeles för hårt kontrollerande.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag förstår ditt problem om du har gäster varje dag Cristine - då kan det inte vara lätt.
Du får göra som jag och sluta äta socker helt och hållet. Då blir man sjuk av det och mår jättedåligt när man försöker. 
Det äääär sååå svårt Maggan. Kaffet har jag försökt väldigt länge att dricka utan men det blir ju så beskt. Te och andra saker kan jag inta utan, och tårtor bakelser och bullar är jag gärna utan, felet ligger i att jag köper kakor som jag själv gillar. Men jag vill ju inte ge mina gäster vad som helst.
Tänk, jag är inte särskilt förtjust i kaffebröd, sötsaker eller godis
/Maria

När jag ska "fuska", så pratar jag med mig själv…+ & -……om jag bestämmer mig för att det är ok, så är det tillåtet att njuta.
….annars smakar det inte gott 
Låter jag bli denna gång, så är det lättare att planera in "det onödiga" & längta dit, samt njuta under tiden 
Saken är den att tills jag kom hem så hade jag inte ätit något sött alls. Det var när jag kom hem till alla kafferep som jag började.
hehe då får du börja ransonera kafferepen. Börja med att trappa ner till max ett i veckan 
Gudrun kommer varannan dag,när dottern är här kommer hon ofta, äldste sonen också.Sedan kommer ju de som snickrar och gör andra småsaker. Plus de som åker förbi och ser till sina stugor och de som åker och ser till gravarna plus de som kommer bara för att träffa mej..
ja det låter bekymmersamt vad gäller indragning av kaffebröd. Du blir nog tvungen att träna din karaktär i allafall - det finns ingen annan utväg 

"Har man ingen karaktär. Så får man skaffa sig levnadsregler."
Har jag läst & tagit till mej 

Måste det finnas kaffebröd då?
I vår familj finns det aldrig kaffebröd, om vi inte firar något alldeles särskilt alltså.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Ja jösses, jag gjorde just så där som Christine berättat - ikväll. Efter nyår sa jag hej då till smågodis och kakor. Funkade jättebra
fram till nu. Svägerskan är på besök och kom med barnen igår, trots mental förberedelse såg jag handen sträcka sig efter en kaka, o sedan en till!!! Idag kom de igen och nu hade jag verkligen bestämt att skulle det bli fika fick det bli skorpor, ost och smör. Döm av min förvåning när jag ser mig ta fram kakorna från igår, och stoppar i mig två- igen!!!! Hur dum får man vara som går på det två dagar i rad!!!
Känner att jag behöver ett allvarligt samtal med mig själv…

#18 Jag bakar aldrig för att inte inledas i frestelsen - men min man hittar utmärkt till bageriet…. när jag tänker efter har jag varit rätt duktig ändå med tanke på att alla är riktiga gottegrisar i familjen…
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Det skulle aldrig gå att byta ut den smarriga längden som smakar wienerbröd mot smörgåsar.. när jag köper annat blir det protester och en sorts kakor måste man ju ha. Jag får sätta handen i mitella(heter det så?) till att börja med. Jag hade ju ett långt uppehåll med sötsaker innan jag flyttade hit.