Snöstormen
Herregud. Var i Sverige bor ni egentligen???
Jisses!
det var det värsta!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
ja det är helt otroligt!
Det är nog en bra idé och gå ut med kameran för sedan när snön är borta så kommer man inte tro det längre - snö ända upp till fönsterna liksom! 
Ja jag har ju pratat om att det är mycket snö, och ni har kanske inte trott mig…
Det konstiga med bilderna är att jag kan tydligen lägga in bilder från det här tillfället men inte från någon annan dag - jag har många pixlar på bilderna - men konstigt att det gick över huvudtaget att lägga in dem. Men det är jag glad för, vill ju visa all vår snö.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag har också passat på att ta bilder idag. Just för att om några månader så tror man kansk inte på det här. Den här bilden tycker jag var lite kul. Det är ett av fönsterna på vårat gårdshus och det ser faktiskt ut som att huset ler lite på grund av det fina vädret. Inte sant?

#12 Läckert, och som du säger så kommer vi inte att tro på det här senare… vi får ta fram korten i sommar…
Här är också en massa nsö Får ta lite bilder . SNön når upp till fönstren på baksidan av huset. 
Var rädda om varandra
# 13 Jösses vad snö ni har.
Vi har också mycket för att vara i södra Halland men inte så mycket.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Du kan få komma hit och hämta lite om du vill 
# 16 Nej tack vi har så det räcker. 
#17 ååå du villi inte ha min fina snö
… förstår att du har så det räcker ändå!
#19 Chick - Häftiga istappar som hänger ner från taket.
Zabelle
Svårt att tro att det är i Sverige…Fina bilder, skulle bevaras i en historiebok!
#21 Gjordes det inte en bok om snöstormen 1978-79? Då kom det rätt mycket snö runt nyår.
Zabelle
Vintern-98 blev också historisk. Fast inte hela Sverige. Gävle fick massor av snö på bara några dygn. Eftersom jag bor i närheten drabbades också vi. Man stängde hela stan, folk tog sej fram med skoter och hemtjänsten med bandvagnar. Allt var översnöat! Promenerade man i Gävle, så visste man inte vad man gick på…vad som fanns under snön…
Om detta finns både böcker och filmer…och jag glömmer aldrig den vintern! Men jag glömmer nog heller aldrig denna…
#23, nej vi glömmer inte heller den här vintern… den kommer vi alltid att minnas för all snö vi skottade 
Vi får minnas och berätta för våra barnbarnsbarn…spännande att se hur nästa vinter blir! Men innan dess, hoppas vi på en lika lång sommar…som denna vinter varit…och lika många varma dagar…som det nu varit kalla…
Tur vi bor i ett land, med varierande årstider…annars hade vi kanske inte lika mycket att klaga på…

Här har det inte varit sådan här vinter sedan -86 tror jag att det var. Åtminstone åttiotal och senare än -85 så egentligen var det väl på tiden med en riktig och rejäl vinter… Men nu får det gärna komma en riktig och rejäl vår 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Snart är den här, Hoppfull………..

Här (västra Småland) sägs det att så långvarig kyla och denna snömängd har det inte varit sedan vintrarna 1940-41.
Jag..60 år…minns ingen vinter som denna!
(trots att allt var mycket värre förr!) 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
jag får nog säga detsamma.Under mina 40 år i östra Sörmland har jag aldrig sett något liknande. 
Jag har varit ute och åkt ganska långt i vårt land i helgen och av det jag såg mellan Junsele och strax utanför Örebro så var det mest med snö i Örebrotrakten. Här i Ångermanland där jag bor har vi mycket mindre än en "normalvinter".
Branelli, jag känner igen mig i dina kort… det ÄR mycket snö och som sagt, snart vet vi inte var vi ska göra av den. #33 tänk att det verkar vara här den mesta snön har hamnat… Ni i Ångermanland kan gärna få komma och hämta lite hos oss om ni vill… 
Jag har tagit mycket foton för det här är något att minnas!

#34 det är ca 10 mil mellan oss.
Vår dagstidning trycks ju i Örebro, så det verkar som
vi fått lika mycket snö, enligt chauffören.
Vår kommun ska inte skotta mer på smågator, pengarna är slut…står det i tidningen…..ähmm. På vår gata har det bara plogats 2 gånger i år. Gatan trampas upp av alla gymnasie-elever, som ska till skolan.
Just nu snöar det "5 kr-stora flingor" 
Ja huvva… det snöar här igen också 
Och som sagt, vår gata är det vi som skottar… kommunen har tagit sin hand ifrån oss. Det måste ha plogats rejält på er gata de två gånger det gjordes 
# 22 Det året minns jag verkligen. 1978
Då hade jag min äldsta dotter 8 mån. Vi var bjudna till vänner utanför Sjöbo. Vi hade inte planerat mat eftersom vi skulle åka bort. Vi insåg kanska snart denna nyårsafton att vi inte skulle komma iväg.
Åkte till ett litet Minilivs för att handla hem något. stängt p.g.a. snöstorm.
Tro det eller ej:
Men vi åt pulvermos och korv som jag fick upp från frysen och snabbtina.
Det är en nyår som jag aldrig glömmer.
Nej - det här börjar kännas nästan vansinnigt. Jag tror att vi i södra Sverige för en gångs skull har mer snö än norra Sverige.
Skyttegrav in till gårdshuset.

Skyttegrav in till våran ytterdörr.

Ser ni brevlådan till höger? Syns knappt i snön bara för att den är vit.

Och de här börjar gå in i trädgårdar, mitt i stan, mitt på dagen. De har väl ingen mat stackarna. Jag vill dessvärre inte vänja dem vid att äta i min trädgård så jag vill inte mata dem. Här snor de dock koltrastarnas äpplen.

Ja den är fantastisk denna vinter! (nu snöar det igen) tänk att ha rådjur så inpå knuten, vackert men inte kul om de ska börja äta av det som ska vara i trädgården…
Bidrar med en snöhög till… detta tycks vara den enda kortsekvens som jag kan lägga in bilder från så det är bäst att passa på.
Vilka fantastiska bilder ni tagit! 
Zabelle
Ja de är läckra alla bilderna… jag är bara lite sorry för att jag inte kan lägga in bilder från andra dagar utan bara från detta tillfälle.. jag har provat och provat men det går inte. Är det någon som vet vad det kan bero på?
#41 Kan du prova aatt förminska bilderna, de har kanske för många pixlar?
Jag har haft samma problem men det funkade när jag minskade ner dem lite.
Zabelle
#42 jo jag är ganska säker på att de har för många pixlar men kanske har de fööör många pixlar? Ska prova att förminska igen…
SMHI har en väderstation inte långt härifrån (v. Småland) och där är uppmätt 94 cm snödjup.
Där har inte varit så mycket snö sedan 1905 då det började mätas.
Men den långvariga kylan ska visst vara lika med 1940-41.
Bild från i söndags morse efter snöstormen när vi skottat oss ut genom köksingången.
På vissa ställen var det nästan barmark och på andra ställen drivor på 1,5 m.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Jag tänkte tanken, med tunstocken i snö som är orörd
.
En annan dag & kameran med