Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 1143 ggr
Cristine
0

Stekar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi måste ju ha något till all denna Potatis så jag väljer en kalvstek, en av mina favoriter.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

stina63
0

Stek de är så gott, Sköter sig nästan själv i ugnen, Skinkstek fläskkarré är smaskens. Kalvstek är mumsigt

Loucar
0

Stek är gott jag väljer antingen lammstek eller en fläskstek med kanprig yta. Men rostbiff är ju också gott hur svårt blev inte det här nudå.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Cristine
0

1 kg  kalvstek, benfri, gärna i nät
salt
vitpeppar, från kvarn

Marinad
2 msk  honung, naturell eller lavendelhonung
2 msk  vinäger, balsamico
2 msk  japansk soja
0,5 st  röd chilifrukt, urkärnad och strimlad
2 msk  olivolja
0,5 tsk  rosmarin, färska barr, finhackade
1 tsk  citronskal, rivet

Tillagning
8 - 10 port

Tillagningstid: 4,5 timme varav 3 timmar marinering och 1,5 timme i ugnen.

Garnering:
Torkad lavendel ca 1 msk

1. Rör ihop marinaden.

2. Putsa kalvsteken från eventuella hinnor. Häll marinaden i en tättslutande plastpåse och lägg i steken. Marinera i ca 3 timmar i kylskåp.

3. Sätt ugnen på ca 165 grader. Torka av steken från marinaden och bryn den runt om i en stekpanna med lite olivolja. Salta och peppra runt om.

4. Lägg steken i en ugnsform och stick in en stektermometer i den tjockaste delen. Ugnsstek steken till den har en innertemperatur av 65 grader för ett saftigt rosa kött. Det tar ca 1 – 1,5 timme beroende på vilken ugn man har.

5. Låt steken vila minst 20 minuter. Strö lite torkad lavendel över steken innan den skärs upp i tunna skivor

Branneli
0

Mammas plommonspäckde fläskkarre Tungan ute

Loucar
0

Cristine sen får vi inte glömma den goda gräddsåsen och inlagda gurkan till oxå potatisen förstås sen är det perfekt.

Hälsningar

Louise

stina63
0

Jag blir så hungrig när jag läser de. Skrattande

aggeelin
0

Jag skrev om min goda sås till lammsteken och det är riktigt smaskigt… måste leta på en affär som har lamm, det finns inte var som helst inte…

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Loucar
0

Aggeelin det finns ofta i utländska affären om inte färsk så finns det i frysen.

Hälsningar

Louise

Cristine
0

Willys brukar alltid ha.

aggeelin
0

Hmmm det var ju en bra idé. Tack. Vi har annars en iCA här i stan (en mellanstor) som har stort sortiment vad gäller det mesta du kan tänka dig. Ligger en bit bort men det är värt att åka dit. De har jättegod senap t ex som vi inte hittat i annan affär…

Cristine
0

Jag dricker gärna vitt vin till kalv kött.

Trimbach  Pinot Gris Réserve  149:-

Såsen den gör man av spadet som blev, häller i lite grädde bara och redning.

aggeelin
0

Hmmm det var länge sen jag åt kalv, jag är uppvuxen på bondgård så då var det en del bla dillkött på kalv är mums. Kanske borde prova lite nu?

Cristine
0

Åhh dillkött är gott.Glad

Hoppfull
0

Jag är ingen stor stekälskare. Tycker att smaken mest sitter i ytskiktet (oavsett marinering) och jag vill ha smak hela vägen.

Så när det gäller stek är min favorit rökt och skuren i tunna skivor till en god potatisgratäng med massor av vitlök i.

Annars steker vi alltid kött i skivor så att man kan krydda varje skiva istället.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Cristine
0

Hoppfull, jag brukar med en spruta injeccera ½ konjaksglas och lite appelsinjuice.

Loucar
0

Eller så kan du göra jack med en smal vass kniv och stoppa in örter/vitlök/smör med mera.

Hälsningar

Louise

Cristine
0

Javisst!

Spriten har jag i för att möra köttet men det ger ju smak på samma gång

Hoppfull
0

Jodå jag har provat alla varianter med att späcka och fylla och greja men jag tycker aldrig man får samma goda smak som när man steker i skivor.

Men det beror nog på min egen smak och att jag vill ha stekyta och massor av smak i köttbitarna Tungan ute

Roarkish
0

Det finns ett antal bra tenderizers för den som gillar smak djupare än ytan.

Exempel på Tenderizer

[MargaretaA]
0

fniss den ser ut som en mangel med taggar på valsen. Men det blir nog knepigt att knö in en hel stek i den  Skrattande

men jösses vad hungrig jag blev nu igen. det börjar bli farligt för midjemåttet att gå in på LK FörvånadTungan ute

Roarkish
0

#20 Det finns en massa olika modeller. Jag hade en som man tryckte mot köttet och tryckte på en knapp så att nålar sköts in i köttet. Det gjorde köttet mörare och det tog upp marineringen mycket bättre. Den skulle fungera på stekar också.

Kom ihåg att protein och fett inte gör någon skada på midjan. Det är potatisen man äter till som ställer till det!

[MargaretaA]
0

jamen det låter ju fiffigt.

ja det där med fett vet jag. jag försöker gå ner några kilo så jag har laddat kylskåpet med grädde, goda ostar och majonnäs.

Snacka om upp- och nervända världen nuförtiden FörvånadSkrattande

Roarkish
0

#22 Visst är det häftigt… Jag har käkat nästan enbart fett (ca 75% av kalorierna jag äter) och protein i ett år nu och har tappat 20 kg. 20 kg kvar ungefär innan jag är nöjd, men det borde inte vara några problem. Käkade precis en 4 cm tjock kalvbiff i rikligt med sky och grädde.Till lunch klämde jag i mig en hel grillad kyckling. De är typ 50% större här än de svenska! Till frukost var det ägg, bacon, sausage och champinjoner.

Bantningsmat!

[MargaretaA]
0

men kära nån äter du inga grönsaker????

Roarkish
0

#23 Ibland. Jag har gått långa perioder utan grönsaker också och mår då bra. Denna månaden har jag dock ätit grönsaker varje dag utan igår eftersom det blivit mycket restauranger och jag byter ut Potatis etc mot grönsaker.

[MargaretaA]
0

men vaddå gillar du inte grönsaker? dom är ju tillåtna om de är "ovan jords" enligt vad jag fått lära mig. jag skulle inte klara mig utan dom för jag gillar grönsaker.

man ska äta lika mycket proteiner och "rätt" grönsaker som vanligt (vad nu vanligt är?). Sedan ska man ersätta Potatis, bröd, pasta och ris med fett.

Men du går kanske efter en annan modell?

Cristine
0

Jag följde också den modellen men gick upp, då fick jag reda på att har man struma så går det inte att banta med den.

Branneli
0

För mej hände absolut inget med kg & cm…..men lite andra hälsovinster.

När jag ökade på kh under ca 6 veckor under dec/jan,  så ökade jag 10 cm runt magen….alltså vill inte min kropp ha massor av kh.

Alla kroppar reagerar olika…supersvårt & hitta sitt eget leverne för att må bra Obestämd

[MargaretaA]
0

när jag började nu igen (ja jag vet men jag har taskig uthållighet och älskar mackor) så kände jag hur byxlinningen släppte sitt grepp om magen på bara några dagar!Förvånad

Branneli
0

Jag gör egna "mackor"….

4 ägg

1 dl keso

0,5 dl grädde

1,5 dl linfrö

1 krm bakpulver

Blanda allt i en bunke &  häll ut smeten på ett bakplåtspapper.

In i ugnen typ 225 grader…..hur länge det nu var 15-20 min

Jag delar dem & lägger in i frysen,tar fram vid behov Glad

(Funkar även till smörgåstårta)

Roarkish
0

#26 Gillar några grönsaker som sparris, blomkål, broccoli och spenat. Ovanjords är en bra tumregel, men det finns undantag.

Som många säger här så finns det inte en modell som funkar på alla, utan man får hitta den balansen som passar en. Det är dock så att nästan alla som lider av övervikt gör det p g a att de äter för mycket kolhydrater. Insulin är den verkliga boven, eftersom det är det hormonet som gör att kroppen lagrar fett. Insulin utsöndras ju om man äter kolhydrater. För människor i min situation så är det nästan alltid framgångsrikt att äta så lite kolhydrater som möjligt.

Jag kan äta över 3000 kcal per dag med lite kolhydrater och gå ner i vikt, medan jag går upp i vikt om jag äter kolhydratsrikt och runt 2000 kcal på en dag.

Hade precis hotellfrukost. Bra start på dagen med stekta ägg, champinjoner, bacon och sausage. De två rostade brödskivorna ligger kvar på tallriken.

Och innan någon frågar så har jag kollat mina blodvärden och allting är utmärkt. :)

[MargaretaA]
0

ja ovanjords är inte alltid bra heller. ärter och majs t ex. Det fanns några fler fast jag minns inte nu.

Men ursäkta om jag säger det. jag tror du äter alldeles för mycket proteiner. Det kanske inte syns på blodvärdena men det är sannolikt inte varken lätt eller nyttigt för kroppen att tvingas ta hand om alla dessa mängder som du beskriver.

Enligt vad jag har lärt så ska en köttportion motsvara en handflata. Resten ska man fylla på med fett för mättnadskänslan.

Fast jag erkänner att det inte är helt lätt det heller alla gånger. Grädden och majonäsen står mig upp i halsen ibland. Skrikandes

Roarkish
0

Jag äter ca 120-140gr protein om dagen i snitt. Igår blev det dock mycket mer än så. Men dagen innan åt jag betydligt mindre. Faran med protein är att det kan omvandlas till glukos om man äter för mycket. Detta verkar dock inte vara något problem eftersom jag går ner i vikt och mår bra.

Riktlinjen för någon som inte motionerar mycket är 1gr till 1.5gr protein per kilo idealvikt har jag läst.

[MargaretaA]
0

Ja du verkar påläst och det är ju bra. Men när du säger att du svepte en jättekykling på en gång så börjar varningsklockorna ringa.

Jag vill inte vara en glädjedödare men jag tror jag inte att det faktum att man går ner i vikt betyder att allt är frid och fröjd bara för det.

men å andra sidan så tror jag heller inte att en extrem diet är farligt om man bara använder den en begränsad tid. har man väl förlorat kilona så kan man sedan återgå till en mera normal mathållning.

Men givetvis aldrig till den man blev fet av från början. då får man börja om från början snart igen.

Hoppfull
0

Jag tror att LCHF är en kanonbra metod för de allra flesta. Jag tror dock att en hel del av hälsovinsterna beror på att man plockar bort så mycket skräp och onaturligt ur kosten, snarare än kolhydraterna i sig (om man avser Potatis, ris och i viss mån pasta).

Många lever ju ett blodsocker-jojoliv och för dem är LCHF kanon.

För min del som lider av aningens för lågt blodsocker blir kosten inte riktigt bra. Jag behöver ju höja mitt bs vid varje måltid och strikt LCHF gör mig väldigt sjuk.

Sedan återstår ju för alla den stora frågan vad det är man blivit överviktig av, för det är ju den saken man måste åtgärda.

Anders 50
0

Äta av allt i lagom mängd och motion är min metod.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Roarkish
0

#35 Absolut medhåll om den naturliga biten. Det är ju en extra bonus med lågkolhydrat att man äter mycket bättre råvaror. Kött, fisk, fågel, skaldjur, grädde, smör, creme fraiche och grönsaker. Inte mycket skit i den maten.

aggeelin
0

Säkert bra … med LCHF … men jag får ont i magen av så mycket fett och då är det inte gott heller . Jag älskar grönsaker och har jag inte fått det har jag inte fått mat. Och frukt. Är däremot ingen storätare av bröd och aldrig vitt bröd, äter bara lite pasta, ris, gärna quinoa, äter Potatis ibland, aldrig godis och kakor och nästan aldrig glass… men frukt och grönt är härligt gott!

Hoppfull
0

#38 Själva huvudsaken med den kost man äter är ju att må bra! Så det gäller att hitta den variant den egna kroppen behöver och mår bäst av.

Branneli
0

Männnoiskan föds ju inte med någon instuktionsbok….Obestämd

..hur kropp & själ ska vårdas…eller har min kommit bort ??