Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthus-och-hem
Läst 567 ggr
[Ai-chan]
0

Flytta långt

Jag fundera på att flytta. och fundera på Borås som är en massa massa mil bor. Jag bor nu i Bollnäs (gävleborgslän).

Vad är det för något man ska tänka på när man flyttar så långt?

Som längst flyttade jag till grannstaden Söderhamn för några år sen. Men sen hem till Bollnäs igen. Men fick då en massa hjälp o sånt.

Så vad är det för något man ska tänka på, steg för steg, vid att flytta långt? Vart ska man börja?

Cristine
0

Att inte blanda ihop en massa saker i kartongerna, skriva upp allt som finns i dem i en numrerad lista. Beställa flyttbilen i tid. Se till att man fått tag på någon som städar om man inte gör det själv. Köpa klisterlappar med akta på . Skriva till skatteverket att man byter adress så det är gjort när man kommer fram. Likaså telefonen.

Mer kommer jag inte på just nu!Glad

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[MargaretaA]
0

Där fick många goda råd Ai-chan!

Det verkar som att du har flyttat många gånger Cristine?! Skrattande

Jag skulle tillägga att passa på och släng skräp. Alltså alla dessa skåps- och garderobvärmare som bara ligger och tar plats. Bara för den sakens skull så borde man flytta vartannat år Skäms

[Ai-chan]
0

Tack för tipsen. Är det något mera o tänka på?

Vart är det man ska börja med? kolla efter lgh där?

Cristine
0

#2  Ja ..några gånger faktisktTungan ute

#3 Oj har du inte tittat efter lägenhet änFörvånad

Jag trodde det var klart! Ja gör du inte det så har du ju ingenstans att flytta. Då är det bäst att du går ut på nätet och börjar söka!

[MargaretaA]
0

Jösses har du inte ens en lägenhet än???

Ja då är det nog det du måste börja med. Det är bra att ha en ny adress för flyttlasset.

Hur bor du nu?

bor du i lägenhet ska du tänka på att man som regel har tre månaders uppsägningstid som man måste betala hyra för. Har du otur kan du tvingas betala dubbla hyror ett par månader. Både på det gamla och nya stället samtidigt.

[Ai-chan]
0

Näe. Jag har ju det bara i tankarna ännu. =)

Men vet inte hur o vart man ska börja riktigt.^^

Jag bor tyvärr i en lgh just nu.

[MargaretaA]
0

Börja med att undersöka om det finns några lediga lägenheter i Borås. Kolla kommunens hemsida, med lite tur finns en lista med dom största fastighetsbolagen och kanske även några mindre. Sen kan du kolla upp deras hemsidor och se vad dom har.

Cristine
0

Här har du Bovision

[Ai-chan]
0

Okey =) ska göra det =)

Cristine
0

DesK
0

Först måste du så klart ha en bostad på din nya ort. Beträffande organisationen av flytten har Crisitine gett dig en del bra tips. Ska du flytta med hjälp av kompisar utan flyttfirma så passar Cristines tips om att märka upp allt noggrannt också bra.
Jag har flyttat en hel del och det är ganska slitigt, men om man organiserar och planerar noga går det ändå rätt bra.

/Désirée

Mirjami-78
0

Bostad är ju det viktigaste men samtidigt att man säger upp sin nuvarande bostad om det är en hyreslägenhet, så att man inte behöver stå där men dubbla hyror. Sedan även att Man har en transport till det nya stället för sina möbler. Något som också är viktigt är att komma ihåg att ta kontakt med el-bolagen, tele-bolagen osv. Så att man får allt med sig då man flyttar. Sedan om man flyttar lågt att får man ju då kanske stanna på den gamla orten och fixa allt då man har fått iväg flyt lasten till dt nya stället för att kunna städa, att ens gamla lägenhet blir besiktad osv.

Ja sedan ska man ju inte glömma adress ändringen så klart.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[peter54]
0

Jag har flytta långt ett par gånger, en gång från Rönninge 25 km söder om Sthlm till Jämtland och en gång från Grödinge 35 km söder om Sthlm till Göteborg.

Jag tycker att det är jobbigt att flytta så långt eftersom man förlorar kontakten med sitt personliga "nätverk" och man måste skaffa ett helt nytt socialt liv. Det gillar inte jag.

När vi flyttade hit hade vi först snurrat en del runt Linköping eftersom min fru ville bo nära en universitetsstad, men det gick inte att komma över de två stora hindren för mig - mitt kontaktnät och språket.

Därför valde vi att flytta hit, 11 mil från Sthlm, hela kontaktnätet intakt och språket ungefär detsamma som jag är uppväxt med.