Äsch då.
Här i Sverige så säger gammla tanterna när de får beröm för något, kanske frisyren eller klädsel, äsch då, vinkar med handen och rodnar. Varför då frågar jag mig!
Söderut får man ett stort leende och tack till svar till och med en kram.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Det där är nog lite olika, känner flera som gör som tanterna söderut.
Något som förändrats är att även "tanter" idag bär kläder med glada färger och lite tuffare stil.
Förr var det mest brunt svart och grått, lila eller blått till det grå och någon gång en röd tröja.
Jag kan inte minnas att jag någon gång såg min mormor eller farmor i tex rosa eller gult.
Nej det är sant, dova färger skulle det vara. Mycket blått och möklila och vinrött. Mamma gillade pastellfärger
Alla tanter hade kort permanentat hår när jag var liten… 
Zabelle

Jag upplever att var & varannan svensk…..säger just så 
Träning att våga uppskatta en komplimang, säga -Tack., behövs.
Alla kanske inte är medvena om detta
Jag försöker träna så ofta jag kan att säga "vad fin du är"
Och om jag får höra detta… tack! Det gäller att träna 
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag har lärt mig senaste åren att jag ska tacka och inte känna mig generad över att någon berömmer mina kläder 
Men,,det är ju bara att Tacka och berömma deras goda smak..:- )
penke
/kan vara ödmjuk..sägs det :- )

Jag tror att vi haft en tradition att det är fult att framhäva sig själv. Och det har gjort att många blandat ihop att ta emot komplimanger och att kunna prata om saker man kan, vet och är bra på utan att det ska ses som skryt eller överlägsenhet.
För tyvärr finns ju det omvända med, om någon säger att den är bra på något så viskas det sedan om vilken skrytmåns personen är, eller -vem tror h*n att h*n är egentligen…
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Det är ju urdumt, om jag är bra på språk så kan jag inte gå omring och säga att jag inte är det.
Tänk den som suttit dagar och nätter för att sy en tjusig klänning, ska hon då säga äsch när hon visar upp den

Nej jag håller med och jag tror att många håller med i teoin. Sen när det väl gäller så är det inte riktigt fint att säga att man tycker att något är fint som man själv gjort… eller att man är snygg själv… Då tror man att man är förmer än andra och det är nog en av dödssynderna tror jag 
Varför skulle man tycka att man är förmer än andra för att man uppskattar något med sig själv? Det där har jag lite svårt att hänga med på faktiskt.

#11 Ja jag tycker inte heller att det är så. Jag tycker om människor som talar om att de är bra på saker!
Jag pratade generellt, fast jag kanske är den enda som hört andra tycka och viska om sådana som står upp för saker de är duktiga på eller så?
Jag har då hört det oändliga gånger, kvinnor (först och främst) som säger, -vem tror hon att hon är… eller -som om hon skulle vara bättre än någon annan, eller -hon tycks ju veta och kunna bättre än alla andra osv osv.
Fy vad det låter hemskt!
ja det är verkligen inskränkta människor. Jag hoppas att dom inte är så många 
Som Hoppfull skriver har jag hört ett antal gånger. Ända sedan jag gick på högstadiet faktiskt.
Jag tror att de som säger sådana saker bara är avundsjuka så det så!

#15 Ja det tror jag med! Skönt att höra att det åtminstone fanns EN som hade samma erfarenhet som jag…
Inga roliga erfarenheter och det låter absolut som avundsjuka!
Det känns bra att kunna säga "jag är riktigt bra på det här" men känner någon som säger sig vara "bäst" i sverige på vissa saker… och hon menar det. Och då blir det lite för mycket tycker jag, iaf på det vis hon säger det på.
Bäst kan man aldrig vara utan att bevisa det, hon får kontakta Guiness då!
#19 det var ett mycket bra förslag, det ska jag säga nästa gång. Tack för ett snabbtänkt förslag!