Socker eller inte.
För mej har det blivit pinsamt att dricka kaffe på en del ställen.
Jag vill ha socker och sked!
Till och med på ett par sommar kaféer så har det inte dukats fram. När jag bett om det så har servitrisen stirrat på mej och sonen som om vi varit utomjordingar och sedan upplyst oss om: Det är ingen nuförtiden som har socker i kaffet! När jag försiktigt säger att många kanske tycker det är pinsamt att be om delarna så går hon fnysande iväg och ska leta för att se om hon kan hitta det begärda.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag vet!
Använder varken socker eller mjölk själv men tycker det är en självklarhet att sånt ska finnas på plats.
På endel fik står det liksom lite bredvid ochså.
Kommer ihåg min pappa, han drack alltid kaffe på bit!
Tyckte det var så mysigt att få doppa en socherbit på hans kaffefat.

Vill också ha socker i kaffet, kan för all del dricka utan men ofta när man går på café så har kaffet stått så länge att det smakar beskt, då vill i alla fall jag ha socker i.
Jag jobbar regelbundet i cafeteria och tycker det är självklart att bemöta gästerna på ett trevligt och artigt sätt, där har vi både socker och mjölk som gästerna själva kan ta.
För övrigt tycker jag inte att det är serveringspersonalens sak att tala om för gäster vad som är brukligt nu för tiden.

Jag måste bo i sockerråttornas stad för jag ser alltid socker till kaffet både vanligt o brunt.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Nej det är det inte.
Tycker det är fel att inte ställa fram socker och grädde/mjölk till kaffet…men använder själv inte varken det ena, eller det andra!
#3 I städerna gör de säkert så, där finns väl många ännu som använder men här är det si och så med det, också i föreningar, på arbetsplatser och privata hem.
Jag brukar köpaStevia och ha med mej och får väl även bära på en sked på ifall.

#6 Men ni måste ha en väldigt snorkig servitris på fiket jag skulle bett att hon hämtat ägaren och berättat hur illa jag blivit behandlad såna där ska inte ha serviceyrken.
Hälsningar
Louise
Hon var en av ägarna!

Pinsamt de lär ju konka om de beter sig sådär finns väl ingen som vill fika på ett sånt fik.
Hälsningar
Louise
Det ligger så till att folk mest kommer dit i bussturer som görs.
Ja vad hände med den gamla devisen "kunden har alltid rätt"?
Om man vill ha socker eller till och med salt i kaffet, så ska väl den som serverar bara se glad ut och hämta det man önskar.

Ett cafe utan service
…..inget trivsamt 
Är de utan konkurrens ? Och sen på ett lägligt ställe….
Ja, då går nog folk dit ändå…..ni vet ; "I brist på bröd får man äta limpa."
Service = trevlig/omtänksam personal….då ska det ju finnas socker, mjölk, grädde…..
Ja vi blev naturligtvis arga och tänker inte gå tillbaka till caféet och det är synd för själva stället är underbart.

Helt otroligt att en ägare beter sig på detta vis
…undra om andra ägaren/ägarna vet detta …..
Även om man har en dålig dag, så får man ta på en mask…..inom service-yrkena….
det måtte vara en väldigt lokal sed..
på fik häromkring finns det,om det tagit slut kommer det fram fort
annars har jag märkt olika vanor i olika landsändar ..
hemmahos.kaffe kommer fram fort
ibland med socker brevid
ibland med mjölk brevid
stevia,tycker jag var intressant
det är en av buskarna/örterna jag ska odla själv i år 
penke
Ibland är det bra att bo i en storstad
/Maria
Sonens sambo Cinthia hade med sej hemmifrån Paraguay torkade blad som vi kokade. Men det är ganska svårt att få bort bismaken av lakrits, så jag köper det hellre då det finns renat.Väldigt bra för tänderna, mina yngsta barn har aldrig varit till tandläkaren och de fyller 30 nu. Det är bara den äldste på 48 som har varit och dragit ut en tand.
Ingen socker i kaffe, men vispgrädde, och den får man inte på varje ställe. Det gäller fråga snällt om det finns. På vissa finns, på vissa inte. Hemma måste finnas annars dricker inte jag kaffe alls.
den stevia jag provat i sverige,direkt från buske
smakade inte lakritz ..
bara en ..god söttma
hur var det nu..
300 eller 3000 gånger sötare och (sågottsom) UTAN kalorier !
undra på att sockerindustrin sägs motarbeta stevia !
penke
Jag tillhör också den utdöende arten (vi blir allt färre) som vill ha socker i kaffet.
Och blir jag bjuden på kaffe någonstans så tvekar jag inte att ställa till "besvär" med att be om socker, och konstigt nog så får man alltid be om en sked också!
Har dock aldrig behövt leta efter socker på något fik eller matställe.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
300 gånger sötare än socker. Torkade blad av Stevia är ungefär
18-45 ggr. sötare än socker. Steviabladen har
hög näringsdensitet, lågt kaloriinnehåll och innehåller dessutom rikligt med essentiella oljor,
vitaminer, enzymer och mineraler. Jag avänder det till all matlagning. Stevia minskar bildningen av plack och kan därför motverka hål i tänderna
#20 Ha ha.. ja det har du rätt i, många gånger har de satt fram sockret och jag har undrat vad jag skulle röra med.
Konstigt att de inte har socker, jag som inte använder sånt brukar få lämna tillbaka det, alltid… hemma har jag tyvärr aldrig sånt (tror att en i bekantskapskretsen använder) och när han som använder socker kommer får han ta strösocker.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
..upp till..300 gånger sötare än socker
enl. både wikkipedia och en fröhandlare
(glykosiderna i bladen)..kanske otorkade blad ?
det var de andra fakta..-innehållet som fickl mig att vilja odla den själv. :- )
penke
Alla som inte använder socker i kaffe, har säkert hört för länge sen. "Du är söt ändå". 
(#24)
jag hoppas fortfarande ,brukar jag säga/svara.. 
penke
Men det måste ni väl ändå få bestämma själv om ni ska ha socker i kaffet..va dumt! 
Kundservicen är bedrövlig i hela landet. Stället man får bäst service är nog McDonalds. Otroligt, men sant.

Jag tycker inte alls att kundservicen är bedrövlig överallt! Det finns jättebra och jättedåliga ställen, både McDo och andra!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag är ännu värre.
För jag dricker inte kaffe ALLS.
Utan jag dricker enbart te. Och teet dricker jag MED mjölk OCH socker, på engelskt manér.
Får ofta be om både te, mjölk, socker och sked och känner mig som besvärligaste Besvärlig emellanåt…
Visst är det fruktansvärt att man ska behöva känna sig som en bov!
#29 - är också tedrickare och känner igen det där. Inte med mjölk och socker eftersom jag inte använder det, men teet själv. Jag har ett jobb där jag är på många möten och det är ofta det bara finns kaffe och inte något te. Det börjar bli bättre det ska jag erkänna, men det händer fortfarande att man får be om te och till sist får man lite uppkokt vatten med en gammal tepåse man lyckats hitta någonstans.
#28 Jag vet inte vad du har för förväntningar, men jag har aldrig sett speciellt många som försökt beställa en kopp te och det blir en pinsam situation när man ber om mjölk och socker när man är i andra civiliserade länder.
Kundservice i Sverige ÄR bedrövlig. Att förneka att den är det är väl precis det som görs och varför servicen fortsätter att vara bedrövlig.
Se bara i den här tråden. En handfull människor som blir behandlade på diverse ovänliga sätt. Över en kopp te eller kaffe.
Jag har precis klivit av ett flygplan i Sydney efter 30 hrs utmärkt kundservice. Det är livskvalitet.
Men du betalar dyra pengar för din kundservis och värdinnorna får gå strikta kurser.
#32 Jag syftar såklart inte på caféer, för där förväntar jag mig att få te utan konstigheter. Utan jag menade sammanhang som typ konferenslokaler, sammanträdesrum och dylikt där man bara ställer in ett antal termosar med kaffe utan hänsyn till tedrickarna…
Skulle jag bli så ovänligt bemött när jag vill ha té, på ett café, som några har beskrivit - ja, då skulle jag nog kalla till mig ansvarig chef / ägare, och i det fallet det VAR ägaren som var ovänlig - skulle jag nog säga till henne / honom på skarpen. Och tipsa lokalbladet om att göra oannonserat besök där :-).
När jag hade mitt första jobb på en Domusrestaurang så sa chefen då 1978 att kunden har alltid rätt och det stod han för!

#32 Det finns väl massor av situationer som man i andra länder inte kan tillgodose.
Jag blir bara emellanåt så otroligt trött på allt gnäll. Överlag är min erfarenhet att de som gnäller mest sällan gör särskilt mycket åt sin situation utan istället trivs med att klaga och gnälla över service, sjukvård, politik, priser, mat eller i stort sett vad som helst och i längden är sådana människor helt ointressanta att ens diskutera med anser jag.
Jag säger inte att du är sådan men jag kan bli otroligt trött på gnäll!!
#32 Jag syftar också mer på det du räknar upp och småcafeer på landsbygden, eller besök hos bekanta. Naturligtvis så finns både socker och skedar på caféerna i stan eller Birsta.
#32 Finns det något som du tycker är bra i Sverige? 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
..! Domus -78
det var oxå ett av mina första jobb
disken/brickplock
min chef hojtatde oftare ..öka takten ! :- )
(Gu´villen rush vid barnbidragsdaget ..!!)
salt/peppar ketchup o senap stälde vi/jag fram på borden
socker o mjölk/grädde fanns vid cafékassan..
penke
/(då Jönköping)
#38 Kvinnornas utseende. Lite trafik på vägarna där jag bor. Klimatet.
Det är vad jag kommer på för närvarande.
#32 30 timmar på flygplan och flygplatser kan ingen kundservice i världen få mig att kalla för livskvalité
/Maria
#40 Jag för min del tycker att Sverige är ett av de bästa länderna i världen att leva i, även om det finns ett och annat som inte faller på läppen.
Jag har exempelvis fått förstklassig hemodialys i 20 år alldeles fritt. Jag har också fått i runda tal ett dussin par välfungerande proteser för runt 100 000 kr paret. Jag har tak över huvudet och mina barn får gå i skolan.
Jag får säga vad jag vill, när jag vill och till vem jag vill utan att bli piskad eller skjuten. Jag kan dricka vattnet direkt ur kranen, jag kan gå rakt ut i skogen utan att få en hagel-etta i baken … osv i all oändlighet.
Jag skulle inte vilja byta till något annat land, men om jag blev tvungen skulle jag välja Norge eller Kanada, möjligen nordön på Nya Zeeland, men det sista alternativet skulle innebära att jag fick ge avkall på min dialysvård.

Klart att vi har välfärd fortfarande.
Idag har jag varit på vdc. Tog liggande skjuts (bårtaxi) eftersom jag inte kan sitta för tillfället.
Inne hos läkaren funkade det att undersöka mina värkande öron+ hals i liggande ställning. Ett prov i näsan är taget & svar kommer om ca 3-4 dagar. Testet visar vilket specifik "baskilusk" som drabbat mej, så rätt antibiotika skrivs ut. Valet är halsprov & kåvepenin.
Personalen beställde liggande skjuts åt mej hem.
Eftersom jag har frikort kostade denna "utflykt" 0 kronor.
På apoteket har jag nått en summa, så jag behöver inte betala så många kronor.

Wow, vilken brytning av denna tråd jag gjorde 
Sorry Cristine 
#44 Det var inte du, det var i så fall mitt fel som inte kunde låta bli att svara emot det negativa inlägget från Roarkish.

Då delar vi på "bestraffningen"……hehe……
Positivt tänkande underlättar allt vårat liv 
Jag hade ändo pratat klart om sockret.
Jag går väl inte ut och fikar så väldigt ofta. Kanske ett par gånger/månad, men jag har då aldrig sett att det fattas vare sig socker, grädde eller mjölk till kaffet. Det brukar även finnas te och tevatten.
Jag kanske har haft tur med de ställen jag besökt?!
Men jag gissar på att om man bara vänligt ber om det som fattas så borde väl den vänligheten besvaras genom att personalen leende hämtar det man behöver.

Socker i all ära, men kan någon säga mig var jag hittar ett fik där jag kan få riktig grädde (=utan tillsatser) i mitt kaffe/té?
Jag har letat, men sådana fik tycks inte finnas. 

#49 Det har jag tänkt på med faktiskt. Nu fikar ju aldrig jag ute men emellanåt käkar jag lunch på fik och det finns sällan vanlig standardmjölk ens. Bara en massa äckliga lätta alternativ som ju är proppade med tillsatser av olika slag.
Men där det finns kök brukar det finnas eftersom grädde används i matlagning så där kan man fråga efter.

#50 Precis! Jag vill inte tvingas äta en massa kemikalier och andra konstigheter när jag är ute "på lokal", men det är bara lättvarianter och syntetiskt smör (margarin) överallt.
Urs.

Mmmm, det är sant! När jag/vi käkar på hotell, de enstaka gånger det händer, brukar jag jaga efter riktigt smör/bregott till dottern som jag vägrar ge lättmargarin. Men det finns alltid efter lite sökande 
Återigen tacksam för att jag bor i en storstad
/Maria

#53 - Får man riktig grädde och riktigt smör i din storstad? Jag bodde i Stockholm för några år sedan och är ofta där på besök, men även där har många fik fuskgrädde och margarin som standard.
Fast, jag vet inte om Stockholm är någon vidare storstad i och för sig…

Det finns många ställen med riktigt smör och grädde i Göteborg vad jag vet
/Maria
#54 - I Sverige är väl både Göteborg och Stockholm stora städer. Internationellt sett har vi väl egentligen inga storstäder, men man får väl jämföra i sin egen lilla pöl.

När jag pluggade fick vi lära oss att "storstad" globalt sett, krävde ett invånarantal på minst en miljon. Så Stockholm räknas men inte Göteborg.
Fast jämför man med alla "småhålor" i Sverige så kallar i alla fall jag Göteborg för "storstad"
(2008 hade" StorGöteborg" 920 000 invånare så jag tror vi har passerat gränsen miljonen nu)
/Maria

För att vara Sverige är det ju relativt stora städer men det finns vissa kriterier för att få kallas storstad och i Sverige lever vi knappt upp till dem.
Jag bor i en ytterst liten håla med bara några hundra invånare… och personligen tycker inte jag att en stad blir bättre ju större den är.
#57 - ja i så fall är ju Stockholm en storstad. Det bara inte känns så.
#59 Fast vem har sagt att en stad blir bättre ju större den är?
Vad jag menar är att utbudet och valfriheten på bl.a caféer är större så att man kan hitta BÅDE socker, riktig grädde och smör.
/Maria

Nej jag sa inte att någon sagt det vad jag kan se i mitt inlägg… jag sa bara att jag inte tycker att städer blir bättre för att de blir större.

Nej, Stockholm och Göteborg är inte mycket till storstäder ur ett internationellt perspektiv. Jag gillar båda städerna bättre när jag slipper bo där…

Det är mysigare med städer som man kan lära känna på några dagar. Tänk att hela Sveriges befolkning är lika många som de som bor i Madrid. Åt minstonde var det så för några år sedan.
#64 - det är när man tänker på sådant som man inser att vi bor i ett litet land. Befolkningsmässigt alltså. Men det ska vi vara glada för, annars hade vi inte kunnat ha den fina natur vi har.

#65 Ja det finns ju de som hävdar att Sverige är överbefolkat
Det kan man ju fnissa lite åt 
Åh jag tycker Sverige är underbart med sina småstäder och byar. Jag avskyr städer som Madrid och Barcelona. Men det finns andra som kan åka dit och gå runt i en vecka.
#67 - jag tillhör nog dem. Jag älskar att åka till en riktig storstad, men det innebär inte att jag skulle vilja bo där. Fast vete tusan, London känner mig allt lite dragen till. Jag älskar att åka till London.
De har så kalla dragiga hus med icke fungerande vattenrör och elledningarna är inget att hurra för heller.
#69 Ja allt byggs i sten och mer eller mindre oisolerat. Äckliga kvalster- och bakteriesamlande jättetjocka heltäckningsmattor på golven
*Ha ha ' ja så är det.
Mattorna är ett försök att isolera från fukten men de drar åt sig i stället.