Smicker
Att smickra är att tala om för folk precis vad de tänker om sig själva.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Nja, vet inte riktigt om jag håller med.
Smicker som kommer från hjärtat kan glädja någon enormt.
/Maria

Jag var tvungen att titta på ordet smicker och vad det står för… synonymer till smicker är:
överdrivet beröm, inställsamt tal, fagert tal, inställsamhet, fjäsk, lismande; artighet, komplimang, galanteri
Utifrån det här så håller nog inte jag heller riktigt med. Att man tänker sådana överdrivna tankar om sig själv hör kanske inte till vanligheterna
'
Smicker eller fjäsk används väl vanligtvis för att få människor att göra sådant som de själva inte vill eller sådant som man själv inte vill göra. Smicker används även som härskarmetod, just i det avseendet att få människor att göra sådant de inte vill eller ska enligt överenskommelser.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
För mig är smicker, komplimanger som inte är äkta.
Fjäsk!
Aha, jag har nog tolkat ordet "smicker" som något snällt och inte inställsamt. Där ser man…man lär sig alltid något nytt
/Maria
Håller med Hoppfull…man kan ju smickra på många olika sätt…i många olika sammanhang! Men ett sätt kan ju vara att tala om för folk, precis vad dom tänker om sej själva…
Komplimanger kan ju vara trevligt men jag känner direkt om det är ärligt menat eller ej.
DEt du skrivit om smicker Hoppfull tycker jag är bra. OBS! det är inte fjäsk 
" Var nära naturen - var när dig själv "

#6 Hahaha, tack!
Härskarteknik intresserar mig och jag läste bara härom dagen om just detta med att smickra först och sedan lämpa över någon uppgift på personen ifråga som den inte vill ha. - Du som är så himla duktig på att baka, alla älskar ju dina kakor, kan väl ordna med kakorna till lotteriet (500st) t.ex. Det blir svårt att säga nej i sådana lägen.
#7 Precis så gör min chef. Smickrar först, då vet man att nu kommer det nån obehaglig arbetsuppgift han vill bli av med. 
Zabelle

#8 Testa med att avbryt mitt i smickret, innan han hunnit fram till sin slutkläm, och säg att -det där är du ju mycket bättre på än vad jag är… 

Bra sammanställning av Hoppfull där…
Jag tycker dock att man ska slicka åt sig lite av smicker och fjäsk emellanåt… Är det inte typiskt svenskt att bara slå ifrån sig…
- Vilken fin tröja!
- Äsch, den här gamla trasan…
Varför kan vi inte bara säga tack och glädjas lite oftare av det istället för att leta baktankar?
"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Men är det smicker? Smicker uppfattar jag lite som att man säger något för att man vill ha något.
Komplimanger däremot håller jag helt med dig om att vi behöver bli bättre både på att ge och ta.
Säger man något för att man vill ha något…då är det fjäsk! Smickrar någon…gör man väl för att man menar det…

Fast det ena behöver ju inte alltid utesluta det andra, eller innefatta en baktanke…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Komplimanger brukar vara ärligt sagda medans smicker tycker jag är det samma som fjäsk.

Jag uppfattar ordet "smicker" ; en positiv komplimang som är ärligt menad.
Tänk så olika man uppfattar ord 
#15 Precis så har jag också alltid uppfattat det
/Maria
Jag tänker på Spanskan där smicker betyder just lisonja… dar coba. Alltså det man ger chefen till exempel eller killarna använder det för att få en tjej i säng.

DET är fjäsk….positiva komplimanger för egen vinning