Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettfritid-och-hobby
Läst 468 ggr
Cristine
0

Snart dags.

Om några veckor blott kan man börja så i krukor, i år tänker jag så mycket örter, jag älskar att ha färska örter i maten, jag är bortskämd med det. Ska prova några nya också. Jag saknar OleaViola som var så duktig på sådant. På tal om duktig så har jag en kamrat som gör krämer av örter och utan tillsatser. Det har blivit viktigt eftersom man nu får stå och läsa alla preparat i en halvtimme innan man hittar något utan farliga kemikalier. Så är det med både hudvård och champon m.m.

Vad tänker du odla i år. Lite tips kanke!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Asta]
0

Jag har redan skickat efter och fått hem lite fröer. Jag längtar så fruktansvärt efter våren. Det kommer att sås lite örter här också, älskar också färska örter i maten. Förra sommaren anla jag en liten kryddrabatt. Har en känsla av att jag får ansa en del i den i år, det var en del saker i den som kommer att ta över annars. Något som jag kunde konstatera redan förra året. Om inte allting frusit ihjäl i år förstås.

Jag har redan sått en akleja och en näva utomhus i krukor. De skulle ställas ut nu i januari.

Sedan kommer det att bli en massa blommor hoppas jag. Ska försöka räkna ut var vi kan anlägga någon ny liten rabatt som jag kan ha blommor i.

Någon grönsak blir det också. Förra året var det mangold och sockerärtor. Vi får se vad det blir i år.

Cristine
0

Så kul det låter Asta du har många planer.Glad

[Asta]
0

Ja - sedan får vi se hur mycket av det som blir genomfört. Det är inte alltid jag hinner med allting jag vill göra. Det där förbaskade jobbet tar för mycket tid.

[Sisa]
0

# 1

Asta, får jag fråga varifrån du skickar efter dina fröer…

[Asta]
0

I år har jag än så länge bara skickat efter från Impecta. Förra året skickade jag också efter från Rara växter. Sedan har jag tittat mycket på fröer.nu men ännu inte handlat något därifrån.

Jag har beställt pelargon och fuchsiasticklingar på Rockdala och jag har fått fina och bra sticklingar. Förra året fick jag en som inte var fin, men jag fick direkt en ny när jag klagade.

[Sisa]
0

# 5

Min syster och hennes familj äger Impecta…därav min undran…Glad

[Asta]
0

Aha - du ville inte ha tips egentligen.Glad

[Sisa]
0

# 7

Nej, jag blev bara nyfiken eftersom det råkar vara så…Jag har en syster som ägnar sitt liv åt fröer…men jag är jättedålig själv på sånt. Dessutom bor vi långt ifrån varandra, men det är jättekul att åka dit och kolla på alla provodlingar och sånt. Dom driver fram så mycket fint och annorlunda.

Dessutom har dom själva en himla vacker trädgård om somrarna…Flört

[Asta]
0

Jag är inte speciellt bra på det jag heller, men jag gillar blommor så jag odlar ändå. Planterar man många fröer så kommer i alla fall en del av dem upp.

[Sisa]
0

# 9

Sant…jag provar också, sen får man vänta och se vilka som kommer upp.

Lycka till med dina fröer, Asta! Berätta hur det går…Glad

penke
0

just att det är utan bekämpningsmedel o gifter i mina grönsaker o örter tycker jag är viktigt
giftfritt istället för "konvetionellt giftodlat"
jag fick oxå ..smöj förra året,en hemgjord som var/är väldigt bra, hade den bla på några "tuffa" skärsår,som läkte väldigt fint

Jag har inte haft trädgård så länge,jobb o hus har behöft min tid mer
men,förra året började jag lite mer
dvs med örter o likn.
men,livet ville att jag skulle änga mer tid å annat… *ler*

jag hann ändå att prova på att testa några spännande växter o örter.
i trädgårdslandet.
inga salvor eller mixturer på egen hand ,
bara för invärtes bruk *skratt*

jag fick Impectas katalog för ett tag sedan(vi är väl vänner,Sisa *ler tindrande o oskyldigt) *fniss*
(jag beställde från dem förra året)

Jag har inte riktig bestämt vad jag ska olda i år
en del läkeörter blir det
nå´n salvia för rökelse (vilken som nu är bäst?) 

jag ska bläddra o fantisera lite mer först
(tack för länkar)

penke

[Sisa]
0

# 11

Lycka till Du också penke…

du får väl höra av dej då…då du bestämt dej…Flört

Cristine
0

Jag använder mej också av samma som Asta.Glad