Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: självförverkligande
Läst 431 ggr
aksaz
0

julen och hysteri

hörde på radion att i frankrike ,så var inte julen på samma sätt som här inte samma mängd med julskivor som kommer ut till jul ,kommer 2-3 stycken i ett så stort land som frankrike ,det sägs att dom ser på julen som ett slags egoism över människan ,med presenter o dylikt ,tänkvärt var det i allafall ,dom har kommit en bit längre än oss för går livet ut på att handla ?.aksaz

[Asta]
0

I så fall hade jag nog passat i Frankrike. Jag har oerhört svårt för den julhysteri som finns här. Jag gillar att träffas och äta gott, men jag är mer eller mindre allergisk mot allt julklappsköpande. Håller mig ifrån affärer så gott det går under december och håller mig också ifrån fester med julklappsutdelningar. Vissa säger att julen är barnens högtid (vilket jag inte håller med om), men jag anser att julen har blivit affärsinnehavarnas högtid. Jag älskar att köpa presenter, men jag vill själv bestämma när jag ska köpa presenter och jag vill helst inte att den jag köper en present till ska förvänta sig en present.

aksaz
0

håller helt med

Tom-B
0

Köphysteri? Det behöver det väl inte bli.

Aldrig hört talas om julklappar man gör själv?

Och nog blir det rätt tråkigt för dina barn, nuvarande eller kommande, om du envist hävdar att julen ska ni barn inte bry er om, eller förvänta er något roligt av.

Och det går ju faktiskt att göra julen till en hela familjens festliga högtid med en kombination av den både kyrkliga och profana delen.

God Jul!

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

[Asta]
0

Tom - jag har inte några barn så jag behöver inte fundera. Och köphysterin står inte jag för - den ser jag hela december månad i alla affärerna. Jag har haft en arbetskamrat som satt och grät på jobbet för hon skulle inte ha råd att köpa de julklappar hennes son ville ha. Och om det enda roliga med julen är julklapparna då tycker jag det har gått helt fel.

Jag gillar att umgås och äta gott, det kyrkliga struntar jag totalt i.

Jag skrev inte att man inte skulle bry sig om julen, jag gillar julen, men för min del hade jag gärna sett att man drog ner rejält på det här med julklappar. Det är den delen av julen jag inte gillar. Jag vill ha julgran och god mat och trevligt sällskap. Det är jag nöjd med.

aksaz
0

ja och njuta av ledigheten

Tom-B
0

#4 och #5!

Låter bra!

Julafton idag, så GOD JUL!

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

aksaz
0

god jul