Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettfritid-och-hobby
Läst 761 ggr
[MargaretaA]
0

Osande ljus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte så fina ljusglas (eller vad man ska kalla dom).

Det ljus som fanns däri när jag köpte dom brann slut på en kväll, men jag tyckte dom lyste så fint så jag ville återanvända dom. Vanliga värmeljus blev inte inte lika bra så jag fyllde dom med ljusgelé.

Dom brinner vackert nu men det finns en hake. Dom stinker! Det luktar något som mest kan jämföras med diesel i hela rummet och man blir illamående av det. Skrikandes

Nån som kan något om sånt här och vet vad som är fel. Ett tag trodde jag att glasen var för djupa och det blev syrebrist i dom, men jag har sett att man kan köpa glas i liknande storlek speciellt menade för ljusgelé.

Jag blir så beviken för dom lyser så vackert!

[peter54]
0

Det är väl rent paraffin i dem istället för ren ljusmassa, det vi brukar kalla stearin.

Cristine
0

Ja det är parafin. De luktar illa och ryker förskräckligt när man släcker dem.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[MargaretaA]
0

Nej som jag har hört så är geléljus inte gjorda av parrafin. Dessutom så gjorde jag geléljus förra året och dom luktade inte alls. Undrar om det kan bli gammalt - det jag använde nu är överblivet från förra året.

[peter54]
0

Men om ljusen osar är det paraffin i dem. Stearinljus osar inte.

[MargaretaA]
1

nej jag vet att stearinljus inte osar. Men stearinljus är dyrt och alla ljus jag har är av paraffin. Men det är bara mina egenhändigt tillverkade geléljus som stinker Rynkar på näsan

penke
0

..illa lukt är andra kanske bättre på.. *duck* :- )

är det inte meningen att du ska ha ..ovanliga värmeljus,
till en fådd ljuslykta fick jag "genomskinliga" värmeljus
menar,ingen alluminium utan plast runtom 
om de finns med god doft vet jag inte,men gissar att de finns på "servera/duka" oftare än ica maxi/ikea (?)

penke

[MargaretaA]
0

ja men problemet med värmeljus är att dom lyser upp så dåligt. Även dom som luktar gott…

chik
0

Fint o vackert.

Men någon hjälp kan jag inte ge…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Pluppis
0

Se till att ha en kort veke, max 6 mm. Låt ljuset kallna och klipp ned veken sedan.

Jag använder också mest paraffinljus och det funkar bra Glad

~* Framtiden är något som endast du själv kan skapa *~

[MargaretaA]
0

tack för tipset det ska jag testa Glad