Varför den 24:e
I andra länder så firar man jul den 25 december.
Men i Sverige så firar vi den 24:e
Nån som vet varför?
Jag vet inte med bestämdhet men jag tror att det var kyrkan som en gång i världen bestämde att Jesu födelse skulle firas under vinterhalvåret.
Julhelgen bestämdes till där den är nu och att vi firar på aftonen är kanske av samma anledning som vi firar t.ex midsommar på Midsommarafton. Alltså, vi har festligheter dagen innan den sk. "rätta" dagen som är Juldagen, Midsommardagen, Pingstdagen osv.
ja det kanske är så att vi ogudaktiga svenskar alltid lagt mera tyngdpunkt på festen kvällen innan och mindre på att gå till kyrkan på D-day?
#1 Jaa, det tror jag också! 
Ja vi är som kärringen mot strömmen, och så blev det i t.ex i Spanien där klasskamraterna till mina barn tyckte att föräldrarna skulle skaffa gran och tomte och inte vänta med klapparna till den 6 januari då de tre kungarna kom.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
För-fest är ju aldrig fel. Praktiseras i andra samanhang än helger också. 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Ja och i Holland kommer tomten redan den 5 Dec på Sinter Claes Dag med sin lilla medhjälpare Svarte Piet (reservationer för felstavning). jag har alltid undrat vad dom gör till Jul?!
Julfirandet är verkligen ett hopkok av diverse olika riktiningar och traditioner beroende vart i världen man befinner sig!
Såklart!
fattar ru´väl !
..för att tomten ska hinna med juuuuuuu :- )
redan (5)6;e till holland o dess sfär,
julAFTONEN i skandinavien
o tidig juldagsMORGON i engelskspråkia länder
Han kan ju inte vara övrallt samtidigt !!
en annan fundering
OM vi ska ha kristen tideräkning.. ?
utgå från när Jesus är född,startar ju vår tid 51 veckor för tidigt
före både bebådelse/conseption o leverans
ev. en vecka förtidigt ?
det är lite förvirrande
de ortodoxt kristna är ju ett par veckor efter(?) oss
vi hade ju den kalendern oxå,men så försvann det några veckor *poff*
jag tror/anar starkt att datum är lagt för att hindra hedningar att fira det astronomiska "nyåret",Yulen (o midsommar)
lite på samma sätt,mer bokstavligt som kyrkor byggts på gamla kultplatser..
egentligen borde väl Lucia/Lucifer (ljusbringaren) vara närmare julen,
eller Yulen ! (midvintersolståndet)
det får inte finnas konkurenter till jesusbarnet..(?)
(är det bara resten kvar av julstöket nu ? ) :- )
penke
Ja så är det nog penke.., jag väljer att fira som en hedning - utan att skämmas 
Efter att ha läst en del böcker om Svensk historia så har jag förstått att kristendomen sitter mycket ytligt på oss - skrapa på ytan och den är borta i ett vips - sörjd och saknad av ingen 
håller med Penke..
O jag är en stor Hedning.Men av någon anledning så firar vi jul här med..
Lena.P är jag i verkliga livet.