Varifrån.
Var kommer den ifrån, vår kutym att ha fönsterbräda med blommor och prydnader?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Säj det du. Men det är mysigt tycker jag. 
Var rädda om varandra
Bra fråga. Det finns visst länder där man inte gör det har jag hört - men jag vet inte var. Nog är det väl vanligt i de flesta Europeiska länderna eller?
Jag har fått för mig att det är vanligare med ordentliga fönsterbrädor i kallare delar av Europa. I England är det inte alla som har såna och runt Medelhavet är det väl vanligare med blomsterplaceringarna på utsidan av husen än på insidan?
När jag var i USA såg jag att de inte hade mycket till fönsterbrädor. De räckte i alla fall inte till för blomkrukor annat än möjligen våra minsta.
Å andra sidan bygger de oerhört märkligt däröver. De har dörrar öch fönster så tunna att man kan gå rakt igenom.
Har de murat en öppen spis så ligger murstocken på utsidan av huset, så att bara kråkorna kan njuta av murstockens värme - korkat rent ut sagt.
När jag var i Kanada var det en kille som påstods ha ett timrat skandinaviskt hus som de ville att vi skulle se. Vi blev helt chockade av hur de hade byggt. Det var i rundtimmer med bara lite tunn drevning mellan stockarna och ingen isolering på insidan.
När vi sa att så skulle ingen skandinav bygga sitt hus för då skulle den som bor i det frysa ihjäl på vintern, såg de alldeles förvånade ut.
Det är bara vi som har fönsterbrädor att ställa blommor på. I Spanien och Italien kan det finnas breda fönsternischer i gammla stenhus men då lägger de dynor där och har det som sittplats, annars hänger de blommorna utanpå husen.

Hör det inte i viss mån ihop med just att vi har så mycket tjockare väggar på grund av all isolering? Det innebär ju att det blir utrymme kvar när man satt in fönster… Fast det är bara en tanke förstås.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Aha, ja vi har iofs bara tvåglas-fönster men väggen är ju minst 15 cm till utöver fönstret. Bytte vi till treglas skulle det nog bli som hos er.
Jag bodde förr i ett gammalt mejeri, ett stort tegelhus. Där var väggarna säkert 50cm tjocka så jag hade enorma fönsterbrädor.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Kan det bero på vårt klimat? På sydligare breddgrader behöver man inte ta in växterna på vintern.
Jag kan avslöja att en släkting i Holland satte penseér i en låda på balkongen i November! 
Jag blir rejält avis på det. Här kan vi inte ens köpa dom nu - än mindre plantera ut. 
Nöj dig med att vi har det mycket finare inne Maggan. Tänk på vad blommorna i fönstren gör både för de som går förbi och de som bor i huset.
ja det är sant förståss. 
Det har med vårt Nordiska klimat att göra att vi har så mycket krukväxter inomhus. Ju varmare klimat desto mer ovanligt med krukväxterna. Sedan har vi ju liknande klimat lite var stans på jorden, men många av dessa länder har konstigt nog inte lika bra och täta hus som vi har här i Sverige. Att det verkar vara så illa som Peter54 beskriver i Kanada förvånar mig 
/Désirée
Ja det förvånar mig också. Här har vi bott i timrade hus sedan Hedenhös så nog sjutton finns det kunskap att exportera om nån vill lära sig.
Sen är det nog med krukväxterna som med ljusen. Det man saknar ute sex månader om året måste vi ha inomhus för att kunna njuta av det. Vi nordbor vill ju gärna pynta våra hem och göra det så trevligt som möjligt - förmodligen eftersom vi tvingas att tillbringa så mycket tid där. Sydlänningarna lever väl mycket mera utomhus.
Ja man lever utomhus så man bryr sig inte så mycket om att pynta om man bor efter kusten eller i byar. Däremot i städerna är man noga med att det ska vara snyggt inne, särskilt om man åker norr om Madrid om man är i Spanien. Men hus som är så välbyggda som i Sverige hittar man inte i utlandet. De kan vara välbyggda men då fungerar elen dåligt eller så har man rörmockare hemma stup i kvarten(när man får tag på dem vill säga) Är man fattig i någon av de sydliga länderna då får man var beredd på att frysa, men så är det ju i England också. Där tränger fukten in i husen och inget fungerar.
Ja funktionsligan tror jag vi vinner i Sverige (vet inte hur det är i övriga Skandinaviska länder.
Men det är lite roligt att titta på dom här programmen i lite udda kanaler, där man får följa husspekulanter när dom ska köpa hus. Det kan vara både i England eller olika Medelhavsländer. Där få man verkligen insikt i hur hus ser ut i andra länder.
ofta blir jag helt förfärad när jag se dom larviga små köken som dom tycker är så stora och mörkt med små fönster! 

Men en grej som jag är avis på och faktiskt planerar att fixa själv, är att många har eget badrum till varje sovrum. Det vill jag ha! Som ingen annan får använda - dom kan ta gästtoan