Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 604 ggr
Cristine
0

Humörskiftningar.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt humör är stabilt(när jag inte brottas med datorn) men jag kan se hur personer runt om mej förändras med väderleken en del blir nästan aggresiva. Det är klart att går jag ut och det är kallt, grått och blåsigt så inte sjunger jag precis, men jag borde.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Hoppfull
0

Fniss, ja jag som längtat så efter snön kan se hur alla inte tycker att det är fullt lika mysigt att bära ved och sopa och skrapa bilar i arla morgonstund i snöyra och minusgrader Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Asta]
0

Jag är en vinterhatare - jag blir dock inte agressiv när det blir vinter, men jag blir lite deppig. Och får en sådan otrolig längtan till våren. Blev igår så lycklig när det kom en frökatalog. Då kan man drömma sig bort!

Anders 50
0

Med detta vädret (kallt, lite snö) så är humöret på topp!  Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[peter54]
0

#3 Samma här, när det är vinter ska det vara snö och kallt tycker jag. Det värsta som finns är när det är slask och grått på vintern.

Jag har ofta funderat på hur det kommer sig att så många infödda svenskar ogillar vinter, snö och kyla. För mig är det förutsättningen för att jag ska uppskatta de andra årstiderna.

Vore det sommar jämt skulle jag ta det för givet och tappa uppskattningen för den. Skiftningarna gör att jag alltid ser fram emot nästa.

signemo
0

Det kan vara snö och lagom kallt. Men här nere tycker jag mest det är blåst och snögegga nån gång

Var rädda om varandra

Cristine
0

Där har du poängen Peter. När jag satt där i aldrig sinande solsken så längtade jag efter årstiderna något otroligt.

Cristine
0

Där har du poängen Peter. När jag satt där i aldrig sinande solsken så längtade jag efter årstiderna något otroligt.

[GunillaF]
0

Hos mig är det - 26 idag och jag kan inte precis påstå att jag skrattar ihjäl mig!Skrikandes

Skulle kunna bo på varmare breddgrader under vinterhalvåret och här resten av tiden. Men det funkar ju inte med arbete och andra praktiska detaljer.

Hoppfull
0

#4 Jag håller med dig! Jag saknar den riktiga vintern för här är det just gegga, grått och slask som är vinter och det tycker jag är oerhört mycket mer tragiskt och deprimerande än en gnistrande, vit, lagom kall vinter!

#8 Fast riktigt så där kallt behöver det ju inte vara Obestämd Minus fyra som vi har idag är ganska lagom!

Cristine
0

Minus 10-15 tycker jag är lagomt, luften är torr och man kan gå ut på gården i tröja och inte som när det är fukt i luften och man måste ha lager på lager.

[Asta]
0

Jag skulle inte ha några som helst problem med att flytta till ett varmare land. Men jag vill inte ha supervärme så det måste vara ett land som har ungefär svensk sommarvärme. men det skulle jag kunna ha jämt. Jag gillar höst och vår, men om jag kunde slippa vintern mot att inte få uppleva höst och vår så skulla jag gärna göra det.

[peter54]
0

#11 Har du funderat över vad det kan bero på att du känner så?

Jag är nyfiken på såna funktioner eftersom vi som är födda här rimligen borde vilja leva i det här klimatet och inte i ett klimat vi inte är anpassade för.

Hoppfull
0

Jag tror att det finns en bekvämlighetsaspekt i det hela. Vi är på något sätt inlärda med minsta motståndets lag numera och vinter innebär trots allt mer ansträngning, mer kläder och allt blir lite jobbigare.

Jag ser skillnanden på majoriteten av de som bor "hemma" i Lappland. Där VET man att det blir vinter varje år och det är en de av livet. Därför är man oxå utrustad med det som behövs för vinter under flera månader och man funderar inte ens på att slippa vinter.

Här i Småland blir det ju inte ens vinterväder varje år så folk har inte kläder och utrustning för snö. Därför blir det enormt mycket jobbigare när det kommer snö.

Det tror jag är en del till varför många tycker så.

[peter54]
0

#13 Ja kanske har du rätt i det, men det måste finnas mer.

Jag kan hålla med om att det finns någon slags "lagomfaktor", det får liksom inte bli för mycket av alltihop.

Jag minns vintern 73-74 när jag bodde vid Fyrsjön en mil öster om Hammerdal i Jämtland. Vi fick 230 cm snö och jag grävde tunnel till ladugården för att vi skulle kunna gå ut och mata djuren.

Det blev som värst -37 grader och jag klarade 15 minuter i taget ute med dubbla vantar innan jag var tvungen att gå in igen och värma fingrarna. Då är det för mycket.

[Asta]
0

#12 - nej inte egentligen. Men det finns ganska många som känner så, vi kanske har någon icke-nordisk gen som sticker upp.

Jag är så fruktansvärt avundsjuk på de som är unga idag - de har sådana möjligheter, att studera i andra länder och att röra på sig mellan olika länder. När jag gick i gymnasiet så var nästan den enda möjligheten till sådant på min ort antingen att ha rika föräldrar eller att ha en pappa som var med i Lions eller Oddfellow och i min familj fanns varken eller. Jag har också många gånger ångrat att jag inte gjorde ett annat yrkesval, att jag inte valde ett yrke som var lite mer gångbart i andra länder. Men det var inte så vanligt att man tänkte så på den tiden. Nu får jag stå mitt kast.

Anders 50
0

#13 Åjo… i februari brukar vi få en släng av vinter.   Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[peter54]
0

Jag vet i alla fall att jag aldrig skulle vilja vara utan takdroppet och mesarnas "tittut-tittut-tittut" på våren, när det blir bara fläckar där blåsippor tittar fram och senare när små musöron tittar fram på björkarna.

Inte heller vill jag vara utan de första plötsliga varma dagarna i slutet av april, sedan sommaren, men nyvakna surrande humlor och bin, dagen när man ser de första små älgkalvarna i sin ljusbruna kostym och alldeles för långa ben.

Höstfärgerna i september, lönnar med alla färger på en gång, klasar av rönnbär, äpplena mognar och kött vankas till frysboxen.

Nu när det är vinter vill jag ha det som nu, ett par, tre decimeter snö och några minusgrader, alldeles perfekt. Glad

[peter54]
0

Vacker dag

Cristine
0

Så vackra bilder Peter och jag håller fullkommligt med dej!

[MargaretaA]
0

Men vintern kan vara fin även utan snö. Den här bilden är tagen lördags innan all snön kom. Är man bara på rätt ställe så… Glad

Loucar
0

Humöret är ju på topp när solen skiner och det är varmt och skönt ute. Jag är ingen vintermänniska för jag gillar inte snö, det räcker med snö i december för julstämningens skull. Våren kan vara lite jobbig på grund av allergier men inte tycker jag humöret svänger på grund av vädret, det är snarare andra orsaker som exempelvis pms (vad männen har för orsak vet jag inte)Flört.

Jag skulle precis som några av er andra gärna bosätta mig vid medelhavet.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Hoppfull
0

#14 Det är just därför jag tror norrlänningar tar årstiderna med jämnmod på ett annat sätt (de som trivs där alltså). Där är det alltid under 40 grader under delar av varje vinter, det är i stort sett alltid snö minst sex månader utan undantag, man måste alltid skotta snö, man måste alltid sopa bilar och använda motor- och kupévärmare, man måste ha vinterdäck, man måste ha välisolerat hus, man måste ha kläder och skor för riktigt kallt väder osv osv. Det är liksom ingen idé att sucka, då får man flytta på sig helt enkelt Glad

#16 Hehehe, visst… men en släng är inte riktigt min defintion av vinter. Glad

[MargaretaA]
0

tack Hoppfull!

man behöver bli påmind ibland SkrikandesTungan ute

Hoppfull
0

#23 Hahahaha, ja men visst håller du med? (Jag bor ju inte heller kvar…)

Cristine
0

Jag klarar mej finfint. Har en traktor som kommer och plogar.

Jag åker Taxi så jag slipper arbetet med bilen.

Huset är av betong och klätt med trä..varmt och välisolerat.

Går med en väst och tröja mest eller en liten skinnjacka när jag måste vara fin. Inga problem alls med kylan.

Värre när det regnar, då tränger kylan in i märgen och det spelar ingen roll vad du tar på dej. du har alltid leriga skor och drar dessutom in det i huset. Allt ser grått ut i regnväder..till och med färglada kläder ellr bilar. Håret blir platt av fukten

[MargaretaA]
0

Ja det var en inte alls överdriven skildring av vintern i Lappland.