Snart är bygget klart
Äntligen, efter två helomvändningar i planeringen, börjar vå garderob bli klar. Nu ska det hela bara täckas med "Easy Cover" och sedan målas.
Vi började med ett hål på 2 x 3 meter, men så visade det sig att de reglar som finns i sovrumsväggen är bärande, vilket var en total överraskning för mig. Jag trodde att regelstommen i ytterväggen bar upp taket.
Nåväl, detta innebar att vi fick överge planerna på skjutdörrar med plastglas eftersom det skulle se tokigt ut med reglarna genom glaset.
Vi började planera för konventionella garderobsdörrar istället, vilket innebar att jag fick lägga igen delar av hålet i väggen utåt ändarna eftersom dörrarna måste hänga i reglarna.
Hålet blev nu 245 cm brett istället och höjden fick minskas med 15 cm också. Nu kom nästa trista överraskning. De dörrar vi spanat in hade nu ändrats från 55 till 50 cm bredd och då skulle vi bli tvungna att bygga på reglarna jättemycket där dörrarna skulle hängas.
Det skulle innebära att öppningarna mellan reglarna blev så smala så att det hade blivit svårt att komma åt i garderoben, så ändrade vi planen igen till att ha vajerspända draperier så att vi kan behålla reglarna som de är, bara slipa dem och måla.
Trist när man inte kan göra som man tänkt från början, men ….sånt är livet.
Det blir säkert bra med den lösning ni nu kommer att köra på!
Vad är Easy cover?
#2 Det är en slags tjockare tapetpapp som kommer i en meter breda rullar. Den är jättebra att täcka väggar och tak med om man ska måla eller tapetsera eftersom det är så "förlåtande".
Man behöver inte jobba ihjäl sig med petnoga spackling och slipning, utan det räcker att det är hyfsat helt och jämnt under.

#3 Aha så smart! Kan man sätta den på gips? är den dyr?
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Det låter som en perfekt produkt för mig.
jag är också nyfiken på vad det kostar?
Priset varierar beroende på var man köper någonstans. Härute kostar allting mer än inne i stan, så en rulle går på 329 kr här. Det är 10 meter i rullen som är en meter bred.
Javisst går det att fästa på gips. Det är ju papper på gipsskivorna som ska göra dem möjliga att tapetsera på.
Det låter bra - det ska jag testa nån gång. Jag hatar att spackla och slipa 
det finns inte det bygget man inte fått ..anpassa efterhand 
easy cover är väl mer för byggjobbare som vill att det ska gå snabbt,
inget pilljobbande..*smacka-smackaupp*=jämnt,slätt o ..fint(?)
jag gillar strukturtapet(flistapet),det blir inte jämnt,men det är förlåtande för ojänheter o lätt (om)målingsbart
"knottrigheten" ger ..liv på ytan,tycker jag.
..nå´n form av drapperi blir en bra lösning 
penke
#7 Spackla och slipa måste man ändå, men det behöver inte vara så noga 
#8 Jo vi fick tipset från snickarna som byggde vår utbyggnad av huset för tre år sedan och vi blev så nöjda efter att ha provat så att vi använder det själva nu.
Om inte annat så räddar det oss från dammlunga 

Aha, ja måste man spackla och slipa ändå så blir det nog onödigt arbete och kostnad utanpå ny gipsskiva. Trodde att man skulle kunna slippa det vedervärdiga arbetet… 
#10 På en ny gipsskiva behöver man inte spackla och slipa om man ska sätta upp Easy Cover.
Grejen är att om man har lagat och spacklat behöver man inte vara så infernaliskt noga när man ska slipa som man måste vara om man ska tapetsera eller måla direkt.

Ok, jag tänkte förstås på efteråt… men ska man ändå spackla och slipa blir det ju både extra dyrt och extra arbete att sätta upp sådan "tapet".
#12 Jo dyrt blir det, men säg att man slipar ett spacklat rum i tre-fyra timmar i vanliga fall och med Easy Cover på räcker det med 20 minuter.