Recept med älgfärs
Ikväll tänker jag göra nån rätt med älgfärs.
Men eftersom jag tycker det är kul med nya recept eå ber jag er om tips.
Så vad gör Ni med älgfärs.
Var rädda om varandra
Jag ger bort den för ingen av oss i familjen gillar älgfärs. Jag ber till och med att få min färsdel omald när vi delar älgköttet efter jakten. För det mesta mals en massa av älgköttet i onödan för mycket duger till grytkött istället ch det gillar jag verkligen att fixa maträtter av - pepparrotskött, dillkött och kalops.
Jag brukar blanda älgfärsen med vanlig blandfärs och använda den som vanligt sen till olika köttfärsrätter,dom tycker att det är för starkt med bara älgfärs.
Älgsmaken är inte särskilt populär här så jag har problem med det hela köttet istället,har svårt att få till det med grytor och stekar,så jag skulle gärna vilja ha tipps på hur man kan göra så älgsmaken kommer bort lite.
Det brukade hjälpa lite att lägga köttet i mjölk när det skulle tina,men det kanske finns något annat man kan göra.
Jag äter ju inte kött själv heller så det blir lätt lite enformigt,vet ju inte alls hur det smakar och har dålig fantasi med kötträtter.
~ mayolica ~
#2 Jag tycker att just kokkötträtter blir bra med älgkött. Jag är oerhört känslig för lukter och smaker och jag kan till exempel inte äta stekt kött, nästan inga färsrätter eller korv.
Orsaken är att de rätterna luktar av ureaämnen och jag har ju som njursjuk problem med ansamling av såna ämnen i blodet, därför klarar jag inte av att äta det.
Kokt kött luktar eller smakar inte av ureaämnen, så de rätterna kan jag äta utan problem och jag tycker heller inte att det blir för mycket "älgsmak" som du säger.
Jag tror att mycket av såna känslor, att det smakar starkt av älg, eller att fårkött smakar ull, handlar om att man slarvat vid slakten och tagit med fingrarna både i djurets hår och i köttet.