Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettresor-och-kulturer
Läst 946 ggr
signemo
0

Nattmössa

Tittar lite på Tv. En fråga pluppar upp. Varför hade man nattmössor ?  Flört

Var rädda om varandra

solblomman47
0

Nattmössa är en särskild typ av mössa avsedd för nattligt bruk. Dess huvudsakliga uppgift är att hålla huvudet varmt. Den kan även förhindra fläckar på lakan och dylikt samt skydda håret från ohyra. Förr i tiden var folk vana att alltid ha något på huvudet, ute som inne. Till och med på de medeltida badinrättningarna kunde männen bära mössor, fastän de för övrigt var nakna. På 1600-1700-talen blev perukerna på modet. När peruken togs av på kvällen sattes nattmössan på i stället.

En nattmössa kan ha band att knyta under hakan. Nattmössor för damer kan ha spetsapplikationer.

signemo
0

Fniss. Tack för upplysningen. Jag frågade om jag skulle ha en nattmössa så mitt hår inte spreta åt alla håll på morronenFlört

Var rädda om varandra

[MargaretaA]
0

jag är glad att vi har varma bostäder utan ohyra numera… snacka om preventivmedel!Skrikandes

nightcap.jpg Nightcap image by AnnaMollyMadison

Cristine
0

Jag har en artikel om smeder..i deras stugor var det så kallt att när husmor skurade golven kunde de åka skridskor inne. Hinkarna med vatten som de tog in frös till is.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[peter54]
0

Vi hade nattmössa när jag var liten för att det ofta var mellan 10 och 15 grader i huset vintertid.

Cristine
0

Huuuu!Rynkar på näsan

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.