Kroppskontakt
Jag fattar inte hur man kan ha dem så nära. Kanske det inte är så farligt. Peter vet säkert.
Hmmm..när jag bodde i Angola hade jag som sällskap i sängen första dagen ungefär 30 sorters insekter därav två stora spindelsorter.
Sedan gällde det att linda in sängen
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#1 Det beror förstås på vad för slags ödlor och ormar det handlar om. Är det giftiga djur tar man en risk helt klart, men som regel bits de inte så länge de är kvar i påsen.
Numera är det rätt dumt att smuggla reptiler eftersom det är såpass lätt att få tag i fångenskapsuppfödda exemplar att marknaden inte är speciellt intresserad av smugglade vildfångade djur.
I Sverige är det helt förbjudet att köpa och sälja reptiler som kommer ifrån det vilda. Det närmaste vilda reptiler man får handla med är så kallade "farmade" reptiler.
det går till så att man i exempelvis Afrika, samlar in en massa dräktiga honor av någon art. Dessa får sedan producera sina ägg eller ungar i fångenskap. Ungarna räknas då som uppfödda i fångenskap trots att moderdjuren är vilda. Såna ungar kallas för "farmade".
Läste igenom tidningsklippet ordentligt nu och där finns en omständighet som förklarar tilltaget - killen är norrman.
I Norge är reptilinnehav totalförbjudet och de som är intresserade av såna djur bedriver sin hobby så att säga "under jorden".
Ingen svensk skulle behöva begå en sån handling. För oss är det bara att åka ner och köpa djuren på någon av köp & säljmässorna i Europa och ta hem dem, så länge de inte är vildfångade.
Man får föra in 5 reptiler utan tillstånd till Sverige under två huvudförutsättningar.
#1 Djuren måste vara fångenskapsfödda
#2 Djuren får inte finnas på någon lista över hotade arter. Om de gör det krävs speciell dokumentation och tillstånd.
Vill man föra in, som i detta fallet, 14 kungspytonormar, är det bara att söka ett införseltillstånd från Jordbruksverket. Det kostar 500 kr och är inga problem att få för såna djur som kungspyton som föds upp i oerhörda mängder i fångenskap.
Aha… är det så det fungerar! Tack för info Peter. 
Du är som ett Lexikon Peter.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#6 Nja, det är ju "mitt" område, så det vore väl konstigt om jag inte visste bättre än ni andra om just det