Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 3043 ggr
[Jeremina]
0

60-årsfest!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har någon förslag på vad jag ska laga till mannens fest? Jag har en massa oxkött och köttfärs i frysen…..Glad

När jag fyllde 50 gjorde jag ju stekar med sås så den här gången vill jag göra något annat..

Låt recepten flöda…..Flört

Cristine
0

Varför gör du inte en gryta i stället då?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Jeremina]
0

Vad ska jag ha mer än kött i? Några förslag?

[GunillaF]
0

#2 Syltlök, hackad vanlig lök, svamp, senap. hackad smörgåsgurka, hackad bacon, rödvinbärsgele´, grädde.

Gryta med kött och de ingredienserna jag räknade upp, kallas för jägargryta och den är sååå god.

Servieras med ris eller Potatis (kokt eller pressad)! "Jammi"! Glad

[Jeremina]
0

#3 Det har jag aldrig gjort men det lät både intressant och gott..passar nog alla åldrar. Barnbarnen brukar få köttbullar! Flört

[GunillaF]
0

En gryta är så lätt att ha när det blir många gäster.

Den här kan du göra på vanligt nötkött men om du har älgkött så….. Mums!

[Jeremina]
0

#5 Jag har så fint och mört nötkött..mums det med!

[GunillaF]
0

#6 Jaa, det går lika bra!

[Sisa]
0

6 och 7

Låter jättegott!  Glad

Cristine
0

Jag har letat och letat för jag visste att jag skrivit ett recept åt Spanaren och Nilla. Nu ser jag att du fått ett bra recept men jag lägger in det till nästa gång.

Hantera inlägg

1Kålrot 1

1Palsternacka

1Selleri-rot

1Stor rödlök

4 stora tomater

Herdegryta.

1 Purjolök

5 Morötter

1 stor sötpotatis

Oregano

1 huvud vitlök

litet dricksglas rödvin

Fond kokad av stora ben med märg.

Låt fonden kallna i kylen och ta bort kappan av fett som stelnat ovanpå, koka upp med 3 kalvbuljongstärningar och lägg ner alla grönsaker som tärnats i stora bitar+ vitlöks huvudet(skala bara av det yttersta, men låt huvudet sitta ihop som det är), och koka.Bryn grytbitarna i stekpanna och häll över vinglaset så de får koka i 10 min häll sedan över i grytan och låt det koka. Skålla tomaterna, ta av skinnet och stoppa ned dem också. Salta om det behövs.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Nickenikita
0

Spännande, men det brukar alltid vara god mat hos dig Jeremina.

Vi kommer så klart, jag och gubben.Glad

[Asta]
0

Mamma brukade göra en "allt-i-ett-låda" som är både lyxig och supergod. Jag har inga mått, men det är egentligen inga konstigheter.

Till den krävs

skivad potatis

skivad purjolök

hackad vitlök

skivad svamp - den sort man gillar bäst

köttfärs

riven ost

grädde

Man fräser purjon+vitlöken, köttfärsen och svampen var för sig och lägger i var sin skål.

Sedan gör man typ en potatisgratäng. Man smörjer en stor form. Lägger ett lager skivad Potatis sedan purjo, köttfärs, svamp och riven ost.

Nytt lager Potatis etc. så många lager man får plats med. 

Längst upp ska det vara Potatis och ost. Grädde på precis som med en potatisgratäng.

In i ugnen 225 grader. Till potatisen är mjuk, ca 45 minuter.

Sallad och möjligen bröd till.

Bra att förbereda, inget mer jobb när gästerna är där än in och ut ur ugnen.

[Jeremina]
0

Vad spännande och jag vill ha fler förslag om någon annan har något…..Tack Glad

Tack..nicke! Flört

Hoppfull
0

Tjälknöl är så supergott med en god gräddig gratäng till!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

signemo
0

Porterstek. Dels är det så gott och dels kan man göra det innan. Tur att jag ätit för annars hade jag blivit hungrig Flört

Var rädda om varandra

[Jeremina]
0

Goda tips…slurp! Flört

AnnL
0

Har en köttgryta jag brukar göra som är väldigt uppskattad.

Grytbitar av nötkött eller griskött kryddat med salt o vitpeppar som jag bryner en stund så det får färg i en stekpanna.

Lägg över köttet i en gryta, fin riv en liten lök o lägg i.  Häll på vatten så köttet precis täcks. Lägg i en köttbuljongtärning. Häll i lite soja så att spadet mörknar. Låt köttet koka tills det nästan är färdigt. Hälli i minst 3 dl. grädde. Jag använder vispgrädde men kan bytas ut mot annan grädde. Lägg i en burk champinjoner eller annan svamp eller blanda. Smaksätt med gorgonzola ost o fransk senap.  Där får du själv smaka av så du tycker att balndningen mellan osten o senapen blir bra. Mer salt, peppar o buljong om det behövs. Sedan reder jag den så den blir lite tjockare.

Jag gör den alltid dagen innan så köttet får dra till sig den goda kryddningen i såsen.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

[Jeremina]
0

#16 Tack för ännu ett recept….Flört

nillanb
0

MMmmmmmmmmm ! vilken recept tråd det blev JereminaSkrattande

[Jeremina]
0

#18 Visst blev det bra nillanb? Kyss Sedan är det bara att välja men å andra sidan så kan göra 2 eller flera maträtter kanske….Tungan ute

nillanb
0

Läser och blir hungrig Tungan ute

Javisst kan man göra fler rätter Cool