Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 903 ggr
Cristine
0

Va!

Språket förändras, när jag var ung skulle man säga förlåt eller vad säger du, om man inte hörde, man fick inte säga va. Vi har fått in många engelska ord som time out, feedback, mm. mest i tidningarna. Är det journalisterna som gör om vårt språk.?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Hoppfull
0

Jag tror att det handlar om globaliseringen. Lättheten att resa och bo och jobba i andra länder, liksom det generösa utbud av film från andra länder. Vi tar till oss vissa ord och gör till våra egna med tiden helt enkelt.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

chik
0

Cristine!!Hej o Hallo Hoppfull.

Jag säger "Va sa".O det retar min sambo sig på…..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Hoppfull
0

Hallo chik! Glad

[MargaretaA]
0

Språket ändras och förändras hela tiden och har alltid gjort. Gamla ord försvinner och nya kommer. De hämtas  både från andra språk och genom att man hittar på nya.

Enligt språkvetaren Fredrik Lindström så är det alls inte något fel på det utan så har det alltid varit.

Cristine
0

Ja vi har ju massor med franska ord men de är urgammla, som schäslong, fåtölj, paraply , trottoar,budoar, toalett, salong osv.

Toyan
0

Hörde några ungdomar som pratade om hur helgen varit och en tjej sa hela tiden " han ba..å ja ba..men dom ba".

Tycker det är att göra språket torftigare men jag kanske är gammalmodig.Obestämd

Hoppfull
0

Jag tycker att det är spännande jag Glad Det är ju en utveckling som jag ser det, även om vi som är äldre alltid oroar oss för att det nya ska vara sämre än det vi vuxit upp och vant oss vid.

Så har det alltid varit men förändringar är en del av utvecklingen trots att det nya känns ovant.

[peter54]
0

Det går över med åldern det där. Det finns ingen 30+ tjej eller kille som pratar så.

När det gäller att säga "va'", tycker jag att det känns fel att säga så om man inte är riktigt arg eller så. Jag säger "vad sa du".

Maria
0

Jag tycker också att det är spännande med att språket "lever" så att säga och jag tycker inte att det utarmas utan snarare berikas hela tiden.

/Maria

aggeelin
0

#9 visst är det spännande att sprket utvecklas… och många nya ord är bra tycker jag, det är som om de beskriver det jag vill säga på ett bra sätt.

#6, 8 ang att säga hon ba, han ba dom ba… osv så är det riktigt roligt att lyssna på dem som pratar så hur de kan förstå varandra…

Jag tror nog också att det går över och har funderat över att det är vissa som pratar så, det är inte generellt utan bara vissa jag har hört… Och just detta sätt att prata känns inte berikande utan mer, ja, förkortande kanske

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Hoppfull
0

#10 Ja jag ser det som en del av ungdomskulturen som är idag. Precis som bugg och jitterbugg med sina kläder, frisyrer och danser var ungdomskultur på 50-talet. Inte fortsatte de ungdomarna med de sakerna när de var 30 Glad Likadant är det nu, det är ett språk och en stil som visar att man tillhör den generationen men sen blir man vuxna och vill tillhöra den kuturen istället.

aggeelin
0

Jag tycker att jag väljer vilka uttryck som jag vill ta till mig. För några år sen när de unga vuxna var ungdomar sa de att saker var "sopslut" - vilket betydde att det inte var bra. Det var ett roligt och beskrivande uttryck tycker jag.

[MargaretaA]
0

Jag tycker att uttrycket "det går fetbort" när nåt inte är bra är jätteroligt! Skrattande

Sen är det faktiskt inte bara ungdomar som svänger sig med olika modeuttryck. Ni som var med kanske minns när man skulle "ta tag i biten" till exempel. Det var nog på 80-talet.

Får mig att tänka på Bullshit Bingo Skrattande

aggeelin
0

Ha ha … ja det går fetbort…

Hmm här har vi haft en son (bonussonen) som har Tourettes syndrom som snappade upp alla modeuttryck och reklamuttryck och sen upprepade dem dagarna i ända… för det är jag värd, för det är jag värd, för det är jag värd, för det…

Cristine
0

Ett, tag var jag väldigt ball för jag diggade metallica och annat hårdkokt, och det är klart..man vill ju inte vara en nörd.FlörtTungan ute

aggeelin
0

Mycket nytt är bra… om man själv tycker om det Skrattande